Deze opleiding gebeurde per Peloton. De eerste drie opleidingen hadden het doel manschappen over de zetten om dan over te gaan tot het overzetten van wielvoertuigen en daarna pantservoertuigen om tenslotte te eindigen met maken van een brug  voor alle voertuigen.

 
         
 

Foto: Willy Recour -1-
Zicht op de polygoon en op de gebouwen. Links het bruggenbouwmagazijn. Rechts het wachtlokaal.
Gans links bemerkt men een ledige aanhangwagen voor de Vedette Selve.
 
         
 

Foto: Willy Recour -2-

In het bruggenbouwmagazijn bevondt zich al het klein materiaal dat men nodig had om bouwoefeningen te kunnen uitvoeren.
Het groot materiaal lag buiten gestapeld of bevondt zich op de voertuigen, onder andere op de BROCKWAYS.
In het wachthuisje was het lokaal van de postoverste en voor de soldaten met rust of piket.
Bemerk
de verhoogde bouwwijze wegens overstromingsgevaar. In het voorjaar gebeurde het soms dat het water tot onder het wachtlokaal stond. Tussen de 2 gebouwen was de ingang van het oefenterrein.

 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
De opleiding begon met het  aanleren van knopen en sjorringen. Hier ziet men hoe balken aan tonnen vastgesjord worden.
Vooraan ligt een dekpaneel voor vaarbakken (zie verder
).
 
         
 


De Kruissjorring
 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
Mooi voorbeeld van wateroverschrijding met omstandigheidsmateriaal.
Materiaal: 4 ledige,gesloten tonnen, 4 balken, sjortouwen en een aanhangwagen jeep.
Op foto -4- gaat alles goed; maar waar willen die op foto -5- naartoe
 ZONDER PAGAAIEN?
Goed dat ze met behulp van een meertouw nog naar de oever kunnen getrokken worden.
Aan de overzijde zitten 2 niet aangemelde toeschouwers
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -6-
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-

Nog een gelukt voorbeeld van wateroverschrijding met omstandigheidsmateriaal. 
Hier ziet men aan elkaar gesjorde balken omgebouwd tot vlot.  Achteraan vaart de sleepboot van de Firma FREUDENSTEIN.
Op 23 januari 1959 was de boot ongeveer op deze plaats gekanteld. Met behulp van een vedette hadden we
de  roerganger Ludwig NORDMAIER uit het ijskoude water van de Fulda opgevist en hem daardoor het leven gered.
Op de foto -6- ziet men hoe
de niet aangemelde toeschouwers meer worden en reeds tenten hebben opgeslagen

 
         
  Noot van de redactie:
Ludwig Nordmaier had zijn leven te danken aan het moedig en kordaat optreden van Willy Recour en Jean Paulissen.
Destijds schreef Kommandant Verniers een persartikel voor de plaatselijke kranten over deze moedige daad.

Willy Recour en Jean Paulissen blijven er nu nog steeds bescheiden bij, omdat zij deze reddingsoperatie als een plicht zagen.
Wij vinden dit optreden echter buitengewoon en willen dan ook als 'EERBETOON' het bewuste krantenartikel hieronder integraal publiceren.
Met felicitaties aan beide heren.


 
 
 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
Een experiment met negatieve afloop.  Dit vaartuig staat kort voor het zinken.
Blijkbaar heeft men reeds natte voeten. Gelukkig is er oeververbinding bij middel van een meertouw
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -9-
Eerste les vaarschool met de M2 boot. Van gelijkmatige kadans is hier niets te bespeuren.
Men heeft schijnbaar meer aaandacht voor de fotograag dan voor het roeien. Normaal heeft men acht roeiers en een stuurman.
Een der roeiers schijnt over boord te zijn gegaan. Daarmee de voorsteven minder waterkontakt heeft moeten de kleinste normaal van voor zitten en de zwaarste van achter. De stuurman is Sgt VALKENBORGH. Uit zijn zicht is stuurboord rechts en bakboord links
 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
De kadans is hier reeds merkelijk beter. De stuurman is Sgt THEUNIS.
 
         
 

Foto: Willy Recour -11-
Bijna perfekte kadans. De stuurman is Sgt Milicien … Het gaat prima, hij moet niet bijsturen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
Volgende manier om een stroom te voet te  overschrijden. De LOOPBRUG M 1938.
Ieder element van de brug was als volgt samen gesteld: 2 Vlotters, 1 Loopplank, 2 Relingstaanders, het  doorlopende relingstouw,
1 ankertouw aan de ankerkabel (slecht te zien hier – zie volgende fotos).
 
         
 

Foto: Willy Recour -13-
Hier bemerkt men goed de ankerkabel en de ankertouwen.
Men ziet ook waarom men met een LOOPbrug te doen had, de overschrijding gebeurde in looppas.
De loopbrug M 1938 was een zeer goede oplossing om troepen te voet zeer snel een rivier te laten overschrijden. 
De veiligheidsmaatregelen werden hier slecht nagevolgd. Sommige dragen geen zwemvest (zeer storend om mee te werken
).
 
         
 

Foto: Willy Recour -14-
 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
Nog 2 fotos van de loopbrug M 1938.
De reddingsdienst gebeurd met behulp van een Vedette Selve. Aangemeerd ligt de GERTRUDE, een boot van de firma  FREUDENSTEIN. Zij heeft het niet meer gehaald. Wij hadden nochtans meegedeeld wanneer de loopbrug gesloten werd
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
De volgende overschrijdingsaard.  De VAARBAK. Hier een 3/3.
Nodige materiaal (3/3): 2 x 3 gekoppelde M2 boten, 2 x 3 dekpanelen, 4 wielleiders en 12 verstelbare klammen.
Hier wordt de vaarbak voortbewogen door mannen kracht.  Normaal gebeurde dit met behulp van twee buitenboordmotoren JOHNSON die op 2 uiterste boten geplaast waren. Men heeft gebruik gemaakt van het vlot om de vaarschool te herhalen.
Men kan de gekoppelde M2 boten ook afzonderlijk gebruiken met een buitenboordmotor en daarmee manschappen over zetten
.
 
         
 
 


Noot:
De SV80 Stormboot kon men aan elkaar koppelen door de rechte
achterstevens tegen elkaar te duwen en te vergrendelen met 2 lange pinnen in de daartoe voorziene uitsparingen (stukjes buis).
 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
Hoe koppelt men een dekpaneel? 
Ofwel totaal gesloten, dan ziet men van de pinnen niets meer en het geheel is onbeweeglijk.
Ofwel enkel vooraan (waar men die gaten waarneemt). Dit gebeurd telkens met een ijzeren pin.
In het tweede geval is het geheel dan beweeglijk. (bv. Om aan te leggen op het landhoofd).
Op de foto-16-ziet men op de oever 2 landhoofden voor verschillende waterstanden.
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
Wateroverschrijding met behulp van een SRE-Vlot 6/6.
Hier zijn reeds 5 van de 6 vlotsecties gekoppeld.
Men kan hier duidelijk waarnemen hoe de stalen rijwegelementen aan elkaar verbonden worden
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
Overzetting van een GMC bij middel van een vlot 6/6.
Bemerk dat hier de eerste en de laatste vlotter meer naar binnen verschoven is.
Daardoor had men meer plaats om aan te leggen (de eindpanelen konden verder op de oever geschoven worden).
De vlotbouwers varen allemaal mee.
De Vedettes die het vlot voortbewegen bevinden zich aan de achterkant van het vlot en voeren de bevelen van de vlotoverste uit
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -20-
Hier ziet men nog beter de bouwaard van het vlot.
GERTRUDE
van de firma FREUDENSTEIN komt ons weer lastig vallen.
De 2 vedettes bevinden zich aan de achterkant van het vlot
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -21-
Zicht op de polygoon vanop de Fulda.
Hier liggen vlotters en rijwegelementen klaar voor gebruikt te worden voor een vlot of brug te bouwen.
Normaal liggen de vlotters (opgerold) en panelen geladen op de BROCKWAYS.
 
         
      
Soldaat Milicien Bruno Cauwe Brockway-chauffeur van de 1 Kie Brug ST (Steel Treadway) in 1968 schenkt enkele beelden ter illustratie.
         
 

Foto: Willy Recour -22-
De Pelotonsoverste van het 1 Peloton Olt ... (Wie herkend zich hier of wie kent hem???).
Hier ziet men hoe  de vedette aan de vlotters vastgemaakt worden met meertouwen.
Er wordt hoofdzakelijk geduwd bij het varen
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -23
Laatste gedeelte van de opleiding nl. het bouwen van een SRE-BRUG over de FULDA.
Hier liggen klaargemaakte delen van de brug.
Als men de brug bouwt met behulp van de vedette moet men telkens  twee vlotsecties ineens koppelen
(zie foto -22- vastmaken van de vedette tussen twee vlotters
).
 
         
 

Foto: Willy Recour -24-
Die 4 boten hebben we nog doorgelaten voor de brug gesloten wordt.
GERTRUDE is vandaag nergens te bespeuren
!
 
         
 

Foto: Willy Recour -25-
Hier heeft men een zicht op de bijna gesloten brug.
De houten dekpanelen plaatst men als laatste, liggen echter reeds gedeeltelijk op de brug.
 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
Zicht op de gesloten brug, alleen het landhoofd moet nog opgehoogd worden en de houten dekpanelen verder gelegd worden.
De oprit ontbreekt ook nog
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -27-
Een HALFTRACK en 2 GMC’s rijden over de brug.
Einde van de opleiding pionier gedeelte wateroverschrijding.
 
         
 

Foto: Willy Recour -28-
Een laatste foto alvorens de brug afgebroken wordt.
 
         
         
 
50 JAAR LATER
 
         
 

Foto: Google Earth
De polygoon Fulda 50 jaar later.
De gebouwen staan op de zelfde plaats als vroeger, of ze nieuw zijn is niet duidelijk.
Voor wat de polygoon nu gebruikt wordt is ook niet duidelijk te zien.
Moest iemand die nog in Kassel woont deze foto zien ga eens kijken en deel het mij of Jean Claessens mee
.
 
         
 
WAAR BEVONDEN ZICH DE BEKENDSTE (BE) LOCATIES IN 1959 IN KASSEL.
 
         
 

Foto: Google Earth
Nr 1: Het Belgisch Dorp               Boven Nr 2: De Gete Kazerne      Nr 3: De Munitieopslagplaats
Onder Nr 3: Polygoon Dönche       Boven Nr 4: Polygoon Fulda        Onder Nr 5: Noordvaart Kazerne
 
         
 

Foto: Willy Recour -29-
 

Dit was de herinnering aan de opleiding
PIONIER
- wateroverschrijding bij het
6 GENIE BATALJON

te KASSEL in 1959.


Veel kijk- en leesgenot

Willy RECOUR

willy_recour@web.de


Dit mooi kenteken van het 6 Genie Bataljon
kan u bekomen bij de heer Albert VERDEYE albert.verdeye@telenet.be.

 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina