Plaats waar de oefening zich gedeeltelijk afspeelde


Foto: Google Earth
 
 

Nr 1 op de foto     De sluis van SPIEKERSHAUSEN.
Nr 2 op de foto     De spoorwegbrug van IHRINGSHAUSEN (Spoorlijn KASSEL-HANN.MÜNDEN).
Nr 2a op de foto   De ICE 1(Intercity Express München-Hamburg) spoorwegbrug van IHRINGSHAUSEN.
                               
Deze brug bestond in 1959 nog niet.
                          Dit is dezelfde spoorlijn die over de brug van LAUBACH loopt (zie een der vorigereportages).
Nr 3 op de foto     De sluis van WAHNHAUSEN.
Nr 4 op de foto     De rivier DE FULDA.                                                                                                                                                       
                                                                        Lengte                     220,7 Km            
                                                                            Bron                     In de RHÖN aan de WASSERKUPPE
                                               Voornaamste steden                     Fulda-Bad Hersfeld-Kassel-Hann.Münden.
                                                                 Deelstaten                     HESSEN en NIEDERSACHSEN
                                                                     Monding                     Verenigd zich in Hann.Münden met de WERRA en vormt
                                                                                        vanaf daar de WESER die in de NOORDZEE mondt.
Nr 5 op de foto                   De sluis van SPEELE 

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -1-
 
 

                                                       De spoorwegbrug van IHRINGSHAUSEN
Dit was de voornaamste vernieling van het 1 Peloton. De spoorweg liep van Kassel naar Hann. Münden en dan verder naar Göttingen.
Hij liep ook onder de autostradebrug van LAUBACH (zie een der vorige reportages). Door de vernieling hier en door het neerstorten van de autostradebrug in LAUBACH werd de lijn tweemaal onderbroken op een zeer moeilijk te herstellen manier. Men ziet duidelijk de mijnkamers (ligplaats voor de springstof TNT) in de twee pij
lers. Deze werden vernield plus een snede in het ijzeren gedeelte der brug. Door die snede viel de brug niet in zijn geheel horizontaal naar beneden (of bleef hangen) maar in twee delen in V-vorm.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -2-
 
 

Aangezien men boven het water werkte had men een veiligheidsdienst op het water nodig. Men kon de pijlers ook enkel langs het water bereiken om de ladingen aan te brengen. De M2-boten werden geladen op een eigen aanhangwagen. De onderste boot ziet er niet al te gezond uit. Hopelijk is de aanhangwagen nog aan de GMC gekoppeld, anders kan het ganse ieder ogenblik naar achter kippen.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -3-
 
 

Een kleine anekdote. In die tijd konden we geen onverwachtte controles krijgen. We werden ALTIJD gecontroleerd.
De Officier S3 was niemand anders dan Cdt RENSON (de huidige LtGen b.d. RENSON).
Hij daagde op iedere oefening op (hoe klein de oefening ook was – gedurende de dag of in de nacht).
Of hij deze keer met de fiets onderweg was weet ik niet meer, in ieder geval staat daar een eenzame fiets.
Hij controleerde streng maar als het goed was kon hij ook een soldaat belonen met een paar dagen verlof.

 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
 
 

Bemerk dat bij een oefening op het water de lichte helm gedragen wordt.
Hier ziet men ook de eeuwige fout bij het dragen van de zwemvest.
Deze moet op de borst gedragen worden en
niet op de rug.

Noot van de redactie:
Het reglementair dragen van dit type zwemvest op de borst, vormde een belemmering in het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden.
Daarom droegen een aantal mensen het zwemvest op de rug, niet beseffend hoe gevaarlijk dit wel was.
Moest men onverhoeds in het water vallen en niet in staat zijn zwembewegingen uit te voeren (in geval van bewusteloosheid) zal het zwemvest door het vele kurk gaan bovendrijven en de persoon in kwestie met zijn aangezicht in het water zal verdrinken.

Rechtzetting door Bob Van Daele:
Ik meen de "zwemvesten" ("Preserver kapok") te herkennen.
Die waren gevuld met "kapok" zoals de engelse benaming aangeeft en niet met kurk.
De zwemvesten met kurk hadden een omhulsel van lijnwaad (canvas) en waren gevuld met blokjes kurk van plus minus 10 x 8 x 6 cm.

 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
 
 

Wat de reddingsdienst daar zo ver van de brug aan doen is begrijp ik ook niet.
Het was zijn taak om 30 à 50 m. stroomafwaarts van de brug te blijven om snel te kunnen ingrijpen bij een ongeval.
Een val in het water hoorde bij de realiteit, omdat er nogal wat acrobatie aan te pas kwam om sommige bruggen te laden.

 
         
 

Foto: Willy Recour -6-
 
 

Langs deze ladder kwam men onder het brugdek om de ladingen voor de snede aan te brengen.
Niet vergeten, het treinverkeer ging verder. Om het ingangsluik naar de ladder te bereiken moest men over de sporen lopen en dat met het nodige materiaal om de snede te kunnen verwezenlijken.
Hier ziet men Sgt Milicien VAN GAEL sectieover
ste van de sectie die deze vernieling moest voorbereiden.

 
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
 
 

Dat het aanbrengen van de ladingen niet ongevaarlijk was ziet men hier duidelijk.
Een troost was, als men naar beneden tuimelde viel men in het water(!!!).
Rechts ziet men enkele blokjes van 100 gr TNT (voor de oefening in hout)
klaar om aan te brengen.
Naast Sgt VAN GAEL zit de Pelotonsoverste  Olt …

 
         
 
Foto: Willy Recour -8-
 
Foto: Willy Recour -9-
 
         
 
Foto: Willy Recour -10-
 
Foto: Willy Recour -11-
 
         
 
Foto: Willy Recour -12-
 
Foto: Willy Recour -13-
 
 

Nog enkele fotos van de spoorwegbrug en van de Fulda.
Op foto -11-kijkt men stroomafwaarts.
Op foto -13-kijkt men stroomopwaarts en ziet men in de verte de sluis van SPIEKERSHAUSEN (zie verder in de reportage).
De foto -12-is opgenomen in de winter.
Op foto -10-ziet men een GMC (het voertuig van de pelotons adjunct). Hij werd ook gebruikt om de M2-bootaanhangwagen te trekken. Dat was het wat de spoorwegbrug van IHRINGSHAUSEN aangaat.

De volgende vernielingen zijn 3 sluizen. SPIEKERSHAUSEN-WAHNHAUSEN-SPEELE.
De bedoeling was de sluizen onbruikbaar te maken en daardoor de scheepvaart op de Fulda onmogelijk te maken.

Wat men op 30 oktober 1914
bereikt had met de sluizen van de Ijzer te Nieuwpoort onbruikbaar te maken en daardoor de ijzervlakte onder water zette was hier niet mogelijk. In Nieuwpoort stroomde het zeewater bij vloed het land binnen.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -14-
 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
 
 

De sluis van SPIEKERSHAUSEN.
Beide fotos zijn bijna vanop de zelfde plaats gemaakt, alleen in een ander jaargetijde.
Het was voldoende de sluisdeuren buiten werking te stellen.

 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
 
 
Sluis van WAHNHAUSEN
 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
 
 

Sluis van SPEELE
Meestal werd enkel theorie terplaatse gegeven hoe men de sluisdeuren met springstof buiten werking stelde.

 
   
 

Foto: Willy Recour -18-
 
 

Pauze alvorens te vertrekken naar de volgende vernieling.
Bemerk de kledij, das op de hemdvest, van schouderstukken met de graad geen sprake, enkel een armband (hier slecht te zien).

 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
 
 

De Genie bouwt bruggen voor andere, maar heeft zelf geen bruggen nodig om rivieren te overschrijden.
We zijn op weg naar de volgende vernieling in ZIERENBERG.
We rijden hier door IMMENHAUSEN, maar wie de streek kent weet dat we daar niet langs moeten komen.
Heeft daar weer iemand zijn kaart slecht georieënteerd? Het conventioneel teken van brug en voetbrug heeft hij ook verward.
Bemerk hoe de GMC’s zich daar tussen de huizen wringen.
De Halftracks zijn nergens te bespeuren.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -20-
 
 

De spoorwegtunnel vernieling van ZIERENBERG
Op de foto niet te zien, de spoorlijn verdwijnt in een tunnel onder de berg vooraan.
Boven op de berg was een aard BENOTO put gemaakt, echter van grotere omvang. Men plaatste in die put springstof.
Het resultaat van de ontploffing was als volgt; de tunnel stortte in en de weg aan de voet van de berg
(beter te zien op de volgende foto) werdt t.t.z. vernield. De spoorweglijn liep van AROLSEN naar KASSEL.

 
         
 

Foto: Willy Recour -21-
Hier ziet men de drie Sectie-Halftracks en de Jeep van de Pelotonsoverste. De spoorlijn verdwijnt in de berg.
 
         
 

Foto: Willy Recour -22-
 
 

Vergrote opname van de Halftracks en de Jeep. Bemerk dat men zonder dekzeil onderweg was. Daarom droeg men de kapootjas.
Deze was in die tijd geen overbodig kledingstuk. Winterpullovers enz. bestonden niet. Dat ontbrekenden dekzeil was enerzijds onder taktisch aspekt te verklaren en anderzijds uit veiligheidsmaatregel tegen verstikking.

Volgend voorval had zich op een oefening afgespeeld. Aangezien men bestendig radiocontact moest onderhouden bleef de moter van het voertuig bestendig draaien. De zware moter van de Halftrack ontwikkelde een zeer grote hitte. De ijzeren voetplaat van de begeleider sectieoverste stond dikwijls gloeiend van de hitte. Tijdens een nachtelijke rustperiode had men alles dicht gemaakt en sliep men mooi warm. Het gevolg was bijna drie
doden door verstikking. De ganse sectie belandde in het hospitaal van Hann.Münden.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -23-
Uitdeling eten. Sgt LATTREZ deelt de boter uit. Naast hem Sgt BASTIAENSENS.
Kledij: kapootjas met gordel. Hier zijn
we op de berg boven de spoorwegtunnel.
 
         
 

Foto: Willy Recour -24-
 
 

Van links naar rechts: Olt …, Sgt RECOUR, Sgt Bastiaensens, Sgt Milicien … en Sgt LATTREZ.
Een goede waarnemer zal natuurlijk reeds gemerkt hebben dat in deze fotoreportage de kledijen veranderen.
Het verloop van de oefening gebeurde zoals beschreven, maar de fotos zijn van twee verschillende oefeningen.
Bemerk
ook dat sommigen reeds een gevlekte camouflagekledij hadden.

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -25-
 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
 
 
Aangezien HANN.MÜNDEN (25.000 inwoners) reeds meermaals ter sprake kwam
hier twee fotos van deze mooie <DREI-FLÜSSE-STADT> ( WERRA-FULDA-WESER).
De bruggen van HANN.MÜNDEN behoorden tot de vernielingen van het 2 Peloton van de A Cie.
 
         
 
50 JAAR LATER
 
         
 

Foto: Google Earth - hessendampl.de
De Spoorwegbruggen te IHRINGSHAUSEN(Fuldatal).
Vooraan de te vernielen brug in 1958. Achteraan de nieuwe ICE 1 brug.
 
         
 

Foto: Google Earth - Andreas Pott
De Sluis van WAHNHAUSEN.
Schijnbaar een totaal nieuwe en grotere sluis.
 
         
 

 
         
 
 

Dit was het over de bestendige vernielingen

van het 6 Genie Bataljon A Cie 1 Peloton


te KASSEL.


Veel kijk- en leesgenot


Willy RECOUR

willy_recour@web.de

 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina