|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-18- |
|
|
Pauze alvorens te vertrekken naar de volgende vernieling.
Bemerk de kledij, das op de hemdvest, van schouderstukken met de graad geen sprake, enkel een armband (hier slecht te zien). |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-19- |
|
|
De Genie bouwt bruggen voor andere, maar heeft zelf geen bruggen nodig om rivieren te overschrijden.
We zijn op
weg naar de volgende vernieling in ZIERENBERG.
We rijden hier door IMMENHAUSEN, maar wie de streek kent
weet dat we daar niet langs moeten komen.
Heeft daar weer iemand zijn kaart slecht georieënteerd? Het conventioneel teken van brug en voetbrug heeft hij ook verward.
Bemerk hoe de GMC’s zich daar tussen de huizen wringen. De Halftracks zijn nergens te bespeuren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-20- |
|
|
De spoorwegtunnel vernieling van ZIERENBERG
Op de foto niet te zien, de spoorlijn verdwijnt in een tunnel onder de berg vooraan.
Boven op de berg was een aard
BENOTO put gemaakt, echter van grotere omvang. Men plaatste in die put springstof.
Het resultaat van de ontploffing was als volgt; de tunnel stortte in en de weg aan de voet van de berg
(beter te zien op de volgende foto) werdt t.t.z. vernield. De spoorweglijn liep van AROLSEN naar KASSEL. |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-21-
Hier ziet men de drie Sectie-Halftracks en de Jeep van de Pelotonsoverste. De spoorlijn verdwijnt in de berg. |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-22- |
|
|
Vergrote opname van de Halftracks en de Jeep. Bemerk dat men zonder dekzeil onderweg was. Daarom droeg men
de kapootjas.
Deze was in die tijd geen overbodig kledingstuk. Winterpullovers enz. bestonden niet. Dat ontbrekenden dekzeil was enerzijds onder taktisch aspekt te verklaren en anderzijds uit veiligheidsmaatregel tegen
verstikking.
Volgend voorval had zich op een oefening afgespeeld. Aangezien men bestendig radiocontact moest
onderhouden bleef de moter van het voertuig bestendig draaien. De zware moter van de Halftrack ontwikkelde een
zeer grote hitte. De ijzeren voetplaat van de begeleider sectieoverste stond dikwijls gloeiend van de hitte. Tijdens een nachtelijke rustperiode had men alles dicht gemaakt en sliep men mooi warm. Het gevolg was bijna drie doden door verstikking. De ganse sectie belandde in het hospitaal van Hann.Münden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-23-
Uitdeling eten. Sgt LATTREZ deelt de boter uit. Naast hem Sgt BASTIAENSENS.
Kledij: kapootjas met gordel. Hier zijn we op de berg boven de spoorwegtunnel.
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-24- |
|
|
Van links naar rechts: Olt …, Sgt RECOUR, Sgt Bastiaensens, Sgt Milicien … en Sgt LATTREZ.
Een goede waarnemer zal natuurlijk reeds gemerkt hebben dat in deze fotoreportage de kledijen veranderen.
Het verloop van de oefening gebeurde zoals beschreven, maar de fotos zijn van twee verschillende oefeningen.
Bemerk ook dat sommigen reeds een gevlekte camouflagekledij hadden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-25- |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Willy Recour
-26- |
|
|
Aangezien HANN.MÜNDEN (25.000 inwoners) reeds meermaals ter sprake kwam
hier twee fotos van deze mooie <DREI-FLÜSSE-STADT> ( WERRA-FULDA-WESER).
De bruggen van HANN.MÜNDEN behoorden tot de vernielingen van het 2 Peloton van de A Cie. |
|
|
|
|
|
|
|
50 JAAR LATER |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Google Earth - hessendampl.de
De Spoorwegbruggen te IHRINGSHAUSEN(Fuldatal).
Vooraan de te vernielen brug in 1958. Achteraan de nieuwe ICE 1 brug. |
|
|
|
|
|
|
|
Foto: Google Earth - Andreas Pott
De Sluis van WAHNHAUSEN.
Schijnbaar een totaal nieuwe en grotere sluis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit was het over de bestendige vernielingen
van het 6 Genie Bataljon A Cie 1 Peloton
te KASSEL.
Veel kijk- en leesgenot
Willy RECOUR
willy_recour@web.de
|
|