Bruggen in Kamp Vogelsang      
         
  Eind augustus 2009 zal de nieuwe 'Wandelbrug' klaar zijn!  
         
 

Foto: Google Earth
Een nieuwe brug in Vogelsang is uiteraard reuze nieuws. Meteen willen we weten waar deze brug gelegd zal worden.
Grof gesitueerd is dit ten Oosten van de stand Mi.50, daarvoor dien je de weg te nemen richting sportterreinen en zwembad.
 
         
 


Foto: Google Earth
Voorbij de 'Gevaarlijke bocht', ter hoogte van de 'Schuilplaats Mi.50', loopt een weg naar de Genieloods.
(De Genieloods bevatte reserve- en onderhoudsmateriaal voor het SRE-vlot).
Op deze 'Plaats van de Genie' komt er een bruggenhoofd.
Een betere plaats konden zij niet uitgekozen hebben, onmoedwillig bewijst men met de keuze van deze locatie de 'Genie' een grote eer!

 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -1-
Tijdens de afdaling naar het meer even genieten van dit mooi uitzicht met het Kermetergebergte als decor.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -2-
Na het nemen van dé gevaarlijke bocht en de daarop volgende rechtse bocht krijgen wij een erg vertrouwd beeld te zien.
Links de schuilplaats van de Mi.50, rechtdoor de weg naar de vertrekoever van de oversteekplaats, rechts de weg naar de 'Genieplaats'.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -3-
De schuilplaats van de Mi.50 staat er nog in volle glorie.
Wat ze van plan zijn met dit bouwwerk weten we nog niet, maar het zou nog erg dienstig kunnen zijn in dezelfde functie,
namelijk als 'Schuilplaats' voor de wandelaars.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -4-
Het is ons meteen opgevallen, men heeft de betonplaat en de betonblokken van de stand Mi.50 verwijdert.
De militaire symboliek ruimt plaats voor de Eifelnatuur.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -5-
Co-Webmaster Stijn heeft oog voor detail, hij had meteen gezien hoe ‘Bambi’ vanuit zijn legerplaats ons nauwlettend in ’t oog hield.
Een getuigenis dat de natuur Vogelsang herovert.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -6-
Even op onze stappen terugkeren om ons te oriënteren.
Links was dus de schuilplaats van de Mi.50.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -7-
Schuinlinks voor ons het klein bergeilandje Krummenauel met op de achtergrond grote broer de bergketen Kermeter.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -8-
Hier werden manschappen en voertuigen per vlot naar de overzijde van het meer gebracht.
 
         
 

Foto: Rudy Laforce
Jongens van de 68 Cie Gevechts Genie varen met het SRE-vlot voertuigen over het meer in Vogelsang.
(SRE = Stalen Rijweg Elementen die op vlotters gemonteerd waren).
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -9-
De weg die leidt naar de Genieplaats.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -10-
Stijn zou het wel kunnen vinden met de Genieplaats als thuishaven voor de website www.kamp-vogelsang.be … een bron van inspiratie.
 
         
 

Foto: Bruno Cauwe
  Voor alle duidelijkheid, het gebouw hiernaast op de foto van Bruno Cauwe toont de Genieloods waarin Geniemateriaal op geslagen was, deze loods is afgebroken.

Het meer nieuw gebouwtje waar Stijn op de foto staat beneden aan het meer is de ingang van het pompenhuis.

Een 2 verdiepingen tellend gebouw waar 3 watertanks met luchtcompressie (elk 15 m3) het verbruikte water en ook het regenwater onder het meer doorjagen om dan langs de weg via de stand 5 naar het waterzuiveringstation geleid te worden.
Per jaar gemiddeld 1,5 miljoen m3.
 
 
 
  Deze nieuwe manier van water zuiveren werd nog gerealiseerd in het kader van de nieuwe wetgeving in Duitsland.

Er waren 2 opties voor Vogelsang mogelijk; ofwel de bestaande waterzuiveringsinstallatie (naast het zwembad) moderniseren t.t.z. uitbreiden met een bijkomende filterinstallatie om de nitraten en een ander om de sulfaten uit het water te filteren of zoals nu werd gerealiseerd; de bestaande en te grote waterzuiveringsinstallatie van Gemünd optimaal gebruiken (te laten renderen) door er Vogelsang mee aan te sluiten.
De kostprijs was enorm: ergens tussen de 100 en 200 miljoen Belgische franken!!!!!
Het is iets unieks die nog nooit werd toegepast in de realiteit. De architecten en technici vonden dit natuurlijk een unieke kans om hun kennis en wetenschap in de praktijk om te zetten. De complete werking wordt computergestuurd en mag natuurlijk niet uitvallen om geen verzanding onder de Urftsee te veroorzaken.

 

De chef elektrieker van Vogelsang heeft dan ook de complete beaking op zich genomen waarbij hij thuis verbonden was met een storingsmelder om snel tussenbeiden te komen bij uitval...

Wie dit nu voor zijn rekening neemt, weet ik niet maar in ieder geval konden wij in onze Belgische tijd niemand ook geen firma vinden die dit voor zijn rekening wou nemen.

Gezien bij het betreden van dit pompenhuis en bij storing kans bestond dat men lekken had met mogelijks uitstromende fecaliën moest een storingsmelder( giftige dampen) gebouwd worden boven aan de ingangsdeur en moest men bij storing over een zuurstofmasker beschikken en steeds met 2 personen het gebouw betreden...

Luc Bruylandt
Referent vogelsang-ip

 
         
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -11-
De Genieplaats omgetoverd in een bouwwerf.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -12-
Hier komt het bruggenhoofd van de toekomstige brug.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -13-
Hier zien wij duidelijk de 'Ankerbouten' voor de brug.
De operator brengt deze plaats ingereedheid voor de bekisting van het bruggenhoofd.
 
         
 

Foto: Kristel Claessens © 20090408
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -14-
 
         
 

Foto: Kristel Claessens © 20090408
De vriendelijke kraanmachinist liet ons weten dat de werken goed opschieten en de brug vermoedelijk eind augustus 2009 klaar zal zijn.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -15-
Is het nu toeval of niet, maar het andere bruggenhoofd is eveneens gelegen op een bijzonder locatie,
namelijk, boven aan de trappen van de vroegere aanlegsteiger, waar dat de plezierboot aanmeerde.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20090408 -16-
En Stijn … die maar niet genoeg krijgt van deze prachtige natuur.
 
         
 


Foto: Kristel Claessens © 20090408
Voor het eerst boven. Klaar ... START! Geloof het maar ... maar niet met ondergetekende!


 
  489,2 m.   Wijst de hoogtelijn aan de blok Cdt Van Dooren
322,5 m.   Is het niveau van het meer t.o.v. de zeespiegel.
166,7 m.   Overbruggen ... geen lachertje
                (met een belabberde conditie).
   
           
    INHOUD   Volgende pagina