De werken aan de nieuwe 'Wandelbrug' schieten goed op.  
         
 
Foto: Jean Claessens © 20090424 -1-
Een impressie 16 dagen later als de vorige reportage.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20090424 -2-
De werken aan de fundering van het bruggenhoofd is praktisch klaar. Al de ankerbouten zijn nu verbonden in één blok beton. Dat het een stevige fundering is, kan je afleiden uit het gebruik van het vele wapeningsijzer dat hier ongeveer een meter uitsteekt.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20090424 -3-
De bekistingsplaten moeten nog even blijven zitten. De ploegbaas noteert de vordering der werken en het te bestellen materiaal
 
         
  Een halfjaar later ...  
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -4-
30 Oktober 2009 een stralende herfstdag kleurt met prachtige tinten de blokken van Sint-Joris.
De nieuwe "Urftseebrücke" zou klaar zijn en dat willen wij, nieuwsgierig dat we zijn, wel van dichtbij gaan bekijken.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -5-
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -6-
 
  Tijdens de afdaling naar het meer ontdekken we nog meer nieuwigheden, zoals een stevige leuning, aangebracht in de bochten. Deze leuning is op schouderhoogte omdat er ook fietsers (durvers) nu gebruik mogen maken van deze weg.  
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -7-
Nieuw is ook de weg die tot beneden is geasfalteerd. Hier de laatste bocht naar de stand van de Mi.50.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -8-
We kunnen nog net het dak [1] zien van de schuilplaats Mi.50. De opgeworpen aardhoogte [2] en de nieuw aangelegde draadomheining [3] versperren de toegang tot de schietstanden 1 en 2 en het meer. Een ruime autobus draaiplaats [4] bedekt met siergrind (gravel) is voorzien. De nieuwe asfaltbedekking [5] oogt in ieder geval al mooi.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -9-
Het laatste stuk naar het vroegere "Genieplein". Achter deze bocht zijn we bij de nieuwe brug.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -10-
Daar ligt ze dan in volle pracht, de nieuwe "Urftseebrücke" omsluiert met een lichte zweem van ochtendnevel.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -11-
Het is wat onwennig kijken naar deze toch wel vreemde moderne constructie. Een kabelhangbrug met één mast, die dan ook nog eens niet centraal staat, maar verankerd in één bruggenhoofd.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -12-
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -13-
Een mooi zicht over de centrale-brugdek-aslijn.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -14-
De linkerflank. De onderste kabel aan de draagarmen bevestigd dient als verstijving tegen het schommelen.
 
         
 
Foto: Jean Claessens © 20091030 -15-
De draad aangebracht tegen de brugleuning is een kinderbeveiliging.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20091030 -16-
De rechterflank. De steunlijnen tussen de hang- en draagarmkabels zijn regelbaar.
 
         
 

Foto: Jean Claessens © 20091030 -17-
De ankering van deze hoofdkabel doet denken aan een remfietskabelblokje!
 
       
 
Foto: Johan Vanneste © 20100513 -18-
 
Foto: Johan Vanneste © 20100513 -19-
 
         
 
Foto: Johan Vanneste © 20100513 -20-
 
  Johan Vanneste was op donderdag 13-05-2010 in de Eifel en bezorgde ons de drie bovenstaande beelden met de mededeling, dat men nu vanuit Malsbenden te vertrekken volledig rond de Urftsee kan fietsen.
Dankjewel Johan voor de foto's en mededeling.

 
         
 

Na de update van Google Earth in maart 2011 is de Victor Neels Brücke nu ook zichtbaar in dit programma.
 
           
Vorige pagina
  INHOUD   Volgende pagina