VICI Nr.117: 17-08-1951 | ||
We leven in een wereld van onafgebroken vooruitgang. Zowel wetenschappelijk als technisch komt men tot nieuwe ervaringen en uitvindingen die de bestaande organisatie van het practische leven omverwerpen en de toepassing van nieuwe, moderne proceduren noodzakelijk maken. Ook op strategisch gebied brengt de vooruitgang gestadige wijzigingen aan de bestaande technische wetgeving van een leger en geeft aanleiding tot nieuwe voorstellen. Zo heeft bijvoorbeeld, tijdens de laatste jaren, de kolossale uitbreiding en verbetering der pantserwagens de noodzakelijkheid medegebracht van de constructie van bredere vlottende bruggen met een groter draagvermogen. | ||||
Daarom hebben we vandaag even een bezoek gebracht aan het eiland Hersel, in de Rijn, waar de mannen van de 3e en 4e Kompagnie van het 6e Genie met verenigde krachten werken aan de Bailey-brug Klas 50, een 400 voet lange brug op vlottende steun, die de eerste Rijnoverschrijding, langs dergelijke weg, over een afstand van 150 meter zal mogelijk maken. Het verbrede Baileymateriaal houdt rekening met het groter gewicht en de zwaarte van de huidige pantserwagens. | ||||
Deze Baileybrug
bestaat uit drie delen: De overspanningen rusten op drijfpijlers die samengesteld zijn uit acht drijfsteunen met elk een draagvermogen van 14.5 ton. Een drijfsteun bestaat uit drie pontons die ieder 1 Ton wegen. De 258 kg. zware zijpanelen van de brug kunnen, naar gelang de lengte van de spanning, dubbel of driedubbel aangebracht worden (D/S, double single, T/S, triple single). |
Toen we te Hersel aankwamen, waren de werken volop aan de gang. Men had het terrein ingedeeld in drie werven, waarvan er twee dienden voor de constructie van de vlottende delen en de andere voor de montering van de oeverspanningen. In elke werf werkten er een veertigtal soldaten, onder de leiding van drie onderofficieren en een officier. De
eerste dag had men nodig gehad voor de installatie van het kamp, terwijl
de tweede en derde dag in beslag genomen werden voor het aanbrengen van
het materiaal. Niet minder dan 117 camions van 3 Ton waren er nodig geweest
om al de onderdelen van de brug ter plaatse te brengen. |
||||
Het
werk is hard en zwaar. De jongens gaan gebukt onder de last van de zware
ijzeren panelen en pontons die ze met al hun krachten naar de plaats slepen
waar ze moeten gemonteerd worden. Er wordt op de tanden gebeten ... het
zweet druppelt langs hun vertrokken gezichten ... maar zij houden vol
en het werk vordert zienderogen. Stuk voor stuk worden de zware onderdelen
in elkaar gestoken en we zien stilaan de machtige Baileybrug gestalte
krijgen.
Men
had slechts één grote vijand te overwinnen en dat was de
sterke stroming van de Rijn. Reeds twee pogingen in die aard werden er
voordien aangewend doch waren op een spijtige mislukking uitgelopen. Thans
zouden de mannen van het 6de Genie bewijzen dat het echte "ponteniersbloed"
in hun aderen stroomt en dat "hun" brug de hevige Rijnstroming
zal overwinnen! Hun zeven maand opleiding waren voldoende geweest om in
hen het nodige vertrouwen in hun taak aan te kweken. Hoorden wij niet
een van hen met overtuiging verklaren dat de Baileybrug bijna tegen elke
normale stroming bestand is !? |
||||
De jongens
hadden hun eerste en tweede opleiding genoten te Namen, onder het bevel
van hun korps overste Luitenant-Kolonel S.B.H. Lafontaine. Einde Juni kwam
de 3e en 4e Kompagnie naar Duitsland om er tijdens de oefening te Hersel
hun opgedane kennis in de praktijk om te zetten. Het werk dat men hen toevertrouwd
had was lang niet van het gemakkelijkste en we bewonderen de kloeke geniejongens
om de naarstigheid en de aandacht die zij bij het uitvoeren van hun reusachtig
werk aan de dag legden. 's
Middags werden al deze moedige werkers op een stevig eetmaal vergast:
heerlijke tomatensoep, een goede portie aardappelen met beefsteak en groente,
en een klein dessert. Dit hadden zij echter dubbel en dik verdiend, want
zij die hard werken moeten goed eten. |
||||
Alvorens te
eindigen willen we een woord van dank richten aan Luitenant Tampere, de
technische leider van de werkzaamheden, die ons al de gegevens in verband
met het werk bereidwillig verstrekte en die we bewonderen om de ernst waarmede
hij de verantwoordelijkheid over de bouw van de brug opgenomen had. Ook
Kapitein Darimont danken we voor het goed onthaal dat ons te beurt viel.
Renaat
Boeckx. |
||||