VICI Nr.115: 17-07-1951      
 
   

De troepen van het 5e Linie,
het 1e Regiment Grenadiers,
de Ie Genie en het
1e Regiment Gidsen bevonden zich


VOOR EEN NIEUWE HINDERNIS:

DE RIJN

 
 
         
 

Indien een legeroefening vooral als doel heeft de krijgskundige ervaring te vervolledigen en de theorie aan de
practijk te toetsen teneinde de laatste tactische fouten en nalatigheden te
ontsluieren, dan moeten we
bekennen dat de manoeuvre op de Rijn, uitgevoerd door het 5e Linie, het 1e Regi
ment Gidsen, de 1e Genie
en het 1e Regiment Grenadiers in dit opzicht volledig geslaagd is.

Tal van onvoorziene moeilijkheden en hinderpalen hebben aan de „overtocht van de Rijn" het karakter gegeven van een buitengewoon leerrijke oefening. Wat heeft men tenslotte aan een grootscheepse manoeuvre, als
alles op wieltjes loopt en op geen enkel moment de uitvoerder tot nadenken genoopt wordt ...?

Die Woensdag, 27 Juni, dreven er donkere regenwolken boven ons en blies er een koude wind Vlak voor ons stroomde het bruisende water van de Rijn en gans het landschap was gehuld in de grijsgrauwe waas van een vochtige, benevelde lucht. We bevonden ons 14 Km. ten Noorden van Keulen, tussen Leverkusen en

Opladen, meer bepaald: aàn de monding van de Wupper in de Rijn. In de verte ontwaarden we het machtige
gebouwencomplex van de uitgestrekte Bayer-fabrieken.

 
 

 
 

Talrijke personaliteiten hadden er aan gehouden de oefening bij te wonen.
Zo bemerkten we o. a. de Generaals Tromme, Berben, Gijssels, Servais, de
Kolonels Huys, Bouhon, Mercier,
Van de Branden, de Reeth, e. a. We werden zelfs vereerd met het bezoek van drie kleine snelboten met een afvaardiging van de Royal Navy.

 
 

 
 

De oefening was opgevat in de vorm van een overtocht van de Rijn door terugtrekkende troepen.
In de stad troffen we afzonderlijke
groepen soldaten aan, die langs de baan, in grachten en velden, stelling
genomen hadden en de terugtocht moesten dekken.
De zandweg die vanuit de richting van de baan Keulen—OpIaden naar de twee inschepingsplaatsen leidde was
hobbelig en haast onberijdbaar. Ondanks de grote behendigheid die zij bij het besturen van hun reusachtige
tanks aan de dag legden, konden de Ie Gidsen niet verhinderen dat twee Shermanns wegzonken in de reeds omge
woelde grond en als het ware door het slijk verzwolgen werden. We hebben hen aan het werk gezien,
de moedige jongens uit het 1e Regiment Gidsen, we hebben hen, onder het toezicht van hun korpsoverste
Lt. Kol. Van de Branden de Reeth, de strijd zien aanbinden tegen hun vijand No 1, de modder, om de 32 ton staal uit die verraderlijke slijkpoel te halen en de weg vrij te maken voor de volgende voertuigen.

De inscheping van het rollend materiaal stond in het teken van een bewonderenswaardige vaardigheid en een
buitengewone rijkunst van de knappe
chauffeurs. Gestadig kwamen er tanks en jeeps aangereden,we bemerkten
achter het stuur de gespannen gelaatstrekken van de flink geschoolde chauffeurs die met een plotse ruk
hun wa
gen, dwars door het omhoogspattende water, op de pontbrug lanceerden en met een haarfijne nauwgezetheid hun plaats op de pont gingen innemen. Ja, deze jongens hebben terdege bewezen
dat zij opgewassen zijn voor hun taak!!

 
 

 
 

Even later zagen we in het midden van de Rijn en voortgetrokken door een Duitse sleepboot
de Steel Way Trade
50 met een eerste lading tanks, jeeps en bren-carriers drijven ...
een enig, indrukwekkend schouwspel!!
En zo duurde het voort ... de ganse voormiddag tot een heel stuk in de namiddag
.

 
 

 
  Om 13.45 u. werden de eerste troepen ingescheept: de reddingsgordel stevig om het middel gesnoerd,
namen ze in groepen van 20 man plaats in de „infanteriebakken" en even later hoorde men op de Rijn
het geronk van tientallen motorbootjes die met een ongelooflijke snelheid onze mannen naar de
andere Rijnoever brachten. In minder dan geen tijd waren dan ook de eerste troepen geëvacueerd.
 
 

 
  Het 5e Linie, het 1e Regiment Grenadiers, de 1e Genie en het 1e Regiment Gidsen hebben flink werk geleverd
en generaal Tromme mag terecht fier zijn op zijn mannen!

Renaat BOECKX
 
     
     
         
           
Vorige pagina
  INHOUD VICI   Volgende pagina