|
|
|
|
|
|
|
|
VOX
Nr.44: 12-12-1974 |
|
|
|
|
|
AANHANGWAGEN KEUKEN 1 Ton 2 wielen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Het
leger marcheert met zijn maag» Dit citaat van Napoleon geeft in essentie
1 de hoofdbekommernis weer van het korps van de logistiek
dat naast diverse andere pdrachten,
dagelijks instaat voor de bevoorrading in levensmiddelen van de verschillende
eenheden.
De mens voeden is een moeilijke en dikwijls ondankbare taak maar ze is tevens
aantrekkelijk en vormt een
voortdurende uitdaging tot betere en meer verfijnde gerechten. Het voeden
van de militair in het algemeen en de milicien in het bijzonder is zeker
geen uitzondering op deze regel. De grote en kleine
moeilijkheden die de huishoudbeheerders regelmatig
ondervinden, bewijzen dit overvloedig. |
|
Vanzelfsprekend
denken we hier niet aan de pittoreske anekdotes die elke kok en huishoudbeheerder
U zo maar voor de vuist kan opsommen.
Zoals in die eenheid waar het menu gevulde kalkoen vermeldde en de milicienhuishoudbemiddelaar
in zijn
boek «weeral kiek» opschreef.
Of in die andere eenheid waar de chef-kok voor de nieuwe rekruten een echte
«filet américain met
frieten» opdiste en hij achteraf
in het boek van de huishoudbemiddelaar mocht lezen: «Ge moet niet
vragen hoe het hier met de keuken is gesteld, men is zelfs te lui om de
bouletten te bakken». |
|
 |
|
|
|
Het is
dus duidelijk dat al degenen
die zich van ver of van dichtbij
bezighouden met alles wat met levensmiddelen te maken heeft, zich
bewust zijn van de belangrijkheid
van de taak die zij te vervullen hebben.
De bevoorradingsketen in levensmiddelen is lang en ingewikkeld. Alvorens
in de teljoor van de verbruiker te komen, doorlopen de levensmiddelen
een lange weg. Ze moeten gekocht, gekeurd, opgeslagen, verdeeld, eventueel
omgevormd en tenslotte toebereid worden.
Een eerste hoofdvoorwaarde is
een produkt van prima kwaliteit te
leveren aan de huishoudingen en
dit in de beste voorwaarden. Vandaar ook het belang van de aankoop, van
de keuring bij ontvangst, van verpakking en opslagmiddelen.
HET UUR VAN
«SELF-SERVICE»
Het materieel nodig voor vervoer
en eventuele omvorming van de levensmiddelen is een tweede belangrijke
factor. |
|
De eetwaren
worden van een centraal depot naar de distributiepunten vervoerd per
spoor. Van uit het centraal depot
gebeurt de bevoorrading der huishoudingen door verdelingsrondritten met
gebanaliseerde voertuigen of worden de levensmiddelen door de huishoudingen
zelf afgehaald.
Het vervoer van diepgevroren en
bederfbare produkten naar de distributiepunten wordt uitgevoerd
met frigovoertuigen.
Het materieel dat nodig is voor de
omvorming van levensmiddelen moet van een goede kwaliteit en opvatting zijn
om toe te laten een
kwaliteitsprodukt te vervaardigen.
Voor de troepen in Duitsland wordt
het brood, basisvoedsel van de Belg, vervaardigd in mobiele bakkerijen.
Dit materieel dat reeds meer dan dertig jaar dienst doet, wordt weldra vervangen.
Het is duidelijk dat, om aan de
gestelde voorwaarden te voldoen
investeringen noodzakelijk zijn.
Maar rekening gehouden met het
beoogde doel zijn deze investeringen
echter meer dan gerechtvaardigd,
een goede bereiding kan immers
slechts dan worden gewaarborgd |
|
 |
|
|
 |
|
wanneer aan
twee faktoren wordt voldaan: de koks en het materieel
dat deze ter beschikking hebben.
Op dit ogenblik wordt door de Direktie der Militaire Bouwwerken
een grote inspanning geleverd om
de uitrusting der keukeninstallaties
te modernizeren: het inrichten van
«Self-service», zoals we die reeds
in talrijke eenheden kennen, vernieuwing van keukenmaterieel en
zo meer. |
|
Tot op heden was er nochtans één domein waar een zekere vertraging
was opgetreden: de voeding van de militair op het terrein tijdens oefeningen
en maneuvers.
Dus juist daar waar hij in minder
gunstige omstandigheden leeft.
En hier moeten we dan twee zaken
onderscheiden. Eerst en vooral zijn
er de gevechtsrantsoenen en vervolgens is er het keukenmaterieel
dat nodig is om veldrantsoenen te
bereiden. |
|
|
|
 |
|
EEN
IN EEN - VIJF IN EEN
De gevechtsrantsoenen die gebruikt
worden wanneer de bereiding van normale maaltijden onmogelijk is, hangen
natuurlijk niet af van de culinaire kennissen van de kok en evenmin van
het materieel waarover hij beschikt. Het, gevechtsrantsoen
dat aan de soldaat wordt geleverd, is verpakt in een doos en het moet door
hemzelf klaargemaakt worden. Hier is er dus in de eerste plaats een probleem
van aankoop, van keuze van de produkten en van de verpakking. Tot op heden
bestonden de gebruikte gevechtsrantsoenen uit
twee types: de rantsoenen «5 in 1»
vooral gekend onder zijn Engelse
benaming «five in one» en daarnaast
het individuele rantsoen. |
|
Bij de «five
in one's» bestonden er vier verschillende menu's terwijl het individuele
rantsoen slechts in een enkel menu kon geleverd worden.
Niet alleen de verscheidenheid liet te wensen over, ook de formule van vijf
rantsoenen in één doos stemde niet meer overeen met de behoeften
van de betrokken eenheden.
Een onderzoek heeft aangetoond
dat de wensen van de verschillende
wapens varieerden van
de formule «één in één» tot «één
in tien». Men kon hieruit besluiten
dat de eenheden de voorkeur gaven
aan individuele rantsoenen. Deze
samenstelling werd dan ook weerhouden en er werden acht menu's samengesteld. |
|
|
|
ETEN
IN VOLLE NATUUR
Wanneer de bereiding van normale
maaltijden mogelijk is, moet de kok tussenkomen en hangt de kwaliteit van
de maaltijden grotendeels af van het materieel waarover hij beschikt. Het
huidig veldkeukenmaterieel
is in dienst in de eenheden sinds de laatste wereldoorlog en biedt slechts
beperkte bereidingsmogelijkheden.
Bovendien is het helemaal niet geschikt om maaltijden te bereiden tijdens
mobiele operaties. Rijdende veldkeukens op aanhangwagens ofwel keukens gemonteerd
op lastwagens zijn bijgevolg aangewezen. Reeds vóór de
oorlog bezat het Belgisch leger rijdende veldkeukens op aanhangwagens. Niettegenstaande
ze van een eenvoudige constructie waren en slechts bereidingen zoals hutsepot
en soep toelieten, bezaten ze het grote voordeel dat ook tijdens verplaatsingen
maaltijden konden worden bereid. |
|
Studies werden
ondernomen in
1954 en 1967 om de Landmacht met
nieuw rijdend materieel uit te rusten.
Het resultaat bleef echter uit, hetzij wegens gebrek aan beschikbare
kredieten, hetzij wegens het feit dat het beschikbare materieel niet aan
de gestelde eisen voldeed.
In 1971 werd aangevangen met
nieuwe studies omtrent de behoeften aan rijdende veldkeukens.
Nadat in 1973 de kredieten voorzien
werden heeft een kommissie zich
over het probleem gebogen.
De aanbestedingen werden uitgeschreven en er werd een model gekozen. Het
past hier de kok specialisten van de Menagedienst
te vermelden die in samenwerking
met de firma verschillende veranderingen uitgewerkt hebben om het gekozen
model volledig aan onze
behoeften te laten beantwoorden. |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |
|
BARBECUE
VOOR
250 GENODIGDEN
Het is dit nieuw materieel dat op 3
december 1974 in het Logistiek
Centrum van de Landmacht te Heverlee in aanwezigheid van vertegenwoordigers
van de pers door de Stafchef van de Landmacht,
Luitenant-Generaal P. Roman werd
overgedragen aan de eenheden.
De nieuwe rijdende veldkeuken
kan meer dan 250 volledige maaltijden bereiden. Alle bereidingsmethodes
zijn mogelijk: koken, stoven, bakken en braden. Om dit programma te verwezenlijken
beschikt de rijdende veldkeuken over eenenkelwandige kookketel van 140 liter
en een dubbelwandige van 120
liter, type waterbad, om het aanbranden van bepaalde gerechten te vermijden. |
|
Bovendien
is er nog een oven en een braadoppervlak met bijbehorende braadpan. De
vier branders op benzine hebben hun degelijkheid bewezen in het Amerikaanse
en Duitse leger en kunnen onafhankelijk van de veldkeuken worden gebruikt.
Deze branders laten bovendien toe zelfs tijdens verplaatsingen het koken
gewoon verder te laten doorgaan.
De goede
werking van de veldkeukens is echter niet uitsluitend afhankelijk van
de branders. Ingeval van defect of «energieschaarste» kan
gewoon op een andere brandstof zoals hout, kolen of enige andere vaste
brandstof worden overgeschakeld. In totaal werden voor de Landmacht 236
exemplaren besteld |
|
|
|
zodat alle
actieve infanterie-; pantser-, artillerie-, genie- en transmissieëenheden
van
het 1ste Legerkorps, tot op het
echelon compagnie, met dit nieuwe
materieel kunnen uitgerust worden.
Ook de Para-commando-eenheden,
onafhankelijke eenheden van de brigades en bepaalde logistieke en medische
eenneden van het 1ste Legerkorps, worden met de nieuwe veldkeukens uitgerust.
* * *
Het voornaamste element bij het
inzetten van het nieuwe materieel
blijft echter vooralsnog de kok. Bekend en beroemd bij onze geallieerde
wapenbroeders die hem
leerden naar waarde te schatten bij
gezamenlijke kampperiodes en maneuvers, ligt het lot van de levensmiddelen
die, na een lange weg, onder de vorm van maaltijden worden aanqeboden, in
zijn handen. |
|
Het beste materieel ter wereld laat
nooit toe hem te vervangen. De
koks, die vele supplementaire prestaties leveren, die meer dan regelmatig
van dienst zijn tijdens weekends, die dikwijjs bloot staan aan kritiek (meestal
gewoontekritiek) die niet altijd de gelukwensen
ontvangen waarop zij aanspraak
mogen maken, moeten vandaag toch eens speciaal worden vermeld. Zij zijn
het immers die het nieuwe veldkeukenmaterieel zullen bedienen, in een eveneens
nieuwe werkkledij overigens.
Zij zullen het citaat van Napoleon
«Het leger marcheert met zijn maag» in de praktijk omzetten.
Foto's COCHART
E. DE MAERSCHALCK |
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
VOLLEDIGE
BENAMING: Trailer Kitchen 1 ton op twee wielen.
BEREIDINGSMOGELIJKHEDEN: Meer dan 250 maaltijden.
UITRUSTING:
- één enkelvoudige kookketel van 140 liter;
- één dubbelwandige kookketel van 120 liter (type waterbad);
- één oven;
- één braadoppervlak met braadpan
AANTAL BRANDERS: vier.
VERBRUIK BRANDERS: 2,5 liter benzine per uur
INHOUD BENZINE TANK VOOR BRANDERS: 6,7 liter.
MOBILITEIT: Aanhangwagen op twee wielen door MAN of UNIMOG
getrokken. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AANHANGWAGEN TANKTRANSPORTER MAN-DAF |
|
|
|
|
|
TRAKTOR
MAN 6 X 6
Type : 22304 DFSA
Gewicht : 16.700 kg
AFMETINGEN
Breedte : 2,52 m
Spoorbreedte vóór : 2,065 m
Spoorbreedte achter : 1,795 m
MOTOR
Diesel MAN V8 viertakt, droge
voeringen, watergekoeld
Indirekte inspuiting door pomp
Bosch in lijn
Maximum vermogen : 304 Pk DIN
a 2.200 toeren/minuut
Cylinderinhoud : 15.450 cm3.
BESTURING
Hydraulisch gesteund met versterking |
|
ELEKTRISCHE
INSTALLATIE
Spanning : 24 volt
Twee batterijen van 12 volt 110 Ah
Alternator : 590 watt
TRANSMISSIE
Drijfassen : 3
Aantal versnellingen : 9 vooruit en
1 achteruit
REMMING
- met twee afzonderlijke kringen
voorremmen : hydraulisch,
pneumatisch gesteund
- achterremmen : met perslucht
- rem voor opligger handbediend
- 'vertragingsrem op de uitlaat
- automatische remming bij onvoldoende
druk
STUURHUT
Vooruitgeschoven en baskulerend met plaats voor zes personen.
Er zijn twee slaapbanken
WINDASSEN
Twee hydraulische windassen met
een trekkracht van 20 ton |
|
|
|
|
DE OPLIGGER DAF
Gewicht : 15.140 kg
Breedte : 3,43 m
Spoorbreedte achter : 2,69 m
Lengte van de laadvloer : 7,60 m
Maximum laadvermogen :
55.000 kg |
|
HET SPAN IN ZIJN GEHEEL
Totaal gewicht : 31.840 kg
Totale lengte : 16,73 m
Maximum snelheid op de weg :
57 km/uur |
|
|