BERGINGSVOERTUIGEN
 
  M1 TAKELWAGEN 6 Ton 6x6
DIAMOND T TAKELWAGEN Model 969 4 Ton 6x6
M108 TAKELWAGEN 2 1/2 Ton 6x6
M62 TAKELWAGEN 5 Ton 6x6
Ward LaFrance M1A1
BEDFORD RLC
BERLIET TAKELWAGEN 10 Ton 6x6
FORD F6 TAKELWAGEN 3 Ton 4x4
  Supply code: G116.100
Supply code: G509.310
Supply code: G742.108
Supply code: G744.062
1950-1972
1952-1985
Supply code: Z017.600
Supply code: Z036.640
 
 
  RENAULT KERAX 385.40 8x4   1999-  
 
  VOLVO Takelwagen 6x6   Supply code: Z140.500  
 
 
 
 
 

 

 

       
M1 TAKELWAGEN 6 Ton 6x6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
DIAMOND T TAKELWAGEN Model 969 4 Ton 6x6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
M108 TAKELWAGEN 2 1/2 Ton 6x6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
M62 TAKELWAGEN 5 Ton 6x6
 
 
 
         
   
         
   
         
 

Dit voertuig wordt gebruikt voor het slepen en bergen van halfzware voertuigen en voor werken waarbij een middelmatig hefvermogen vereist is.


 

BESCHRIJVING
Lengte: 6,80 m
Breedte: 2,13 m
Hoogte: 2,25 m
Gewicht: ongeladen: 15 ton
Lading op de weg: maximum 5 ton
OVERBRENGING
- 5 voorwaartse versnellingen
- aandrijving op de zes wielen
MOTOR
- Benzinemotor
- Continental
- 6 cylinders in lijn
- 9.864 cm³
- 196 pk bij 2.800 toeren
MOGELIJKHEDEN
Hefkracht van de kraan: 9 ton
Trekkracht van de windas:
- vooraan 9 ton
- achteraan 18 ton
Hellingen met lading tot 36 %

 
         
   
 
 

 

 

       
Ward LaFrance M1A1
 
 
 
 
  De krachtige 'Heavy Wreckers' waren zeer succesvol in hun rol en werden geprezen door de troepen die ze gebruikten. De enige klacht had te maken met de dubbele achterbanden, waartussen zich vaak puin verzamelde en die moeilijk te repareren of te verwisselen waren. Naast de lieren en kraan waren de bergingsvoertuigen uitgerust met steunpoten en uitgevoerd met lasapparatuur plus een verscheidenheid aan nuttig (bergings)gereedschap. Het open cabinemodel is vaak uitgerust met een bevestiging voor een Browning M2-machinegeweer.  

M1 en M1A1

  • Motor:
    • Merk: Continental
    • Type: R22, 6 cilinder-lijnmotor, kopkleppen, vloeistof gekoeld
    • Cilinderinhoud: 8.200 cc
    • Vermogen: 145 pk bij 2400 toeren/min.
    • Brandstof: Benzine
  • Versnellingsbak:
    • Merk: Fuller, 5 versnellingen vooruit, 1 achteruit
  • Verdeelbak:
  • Gewicht en afmetingen:
    • Eigen gewicht: M1 - 13.620 kg
    • Eigen gewicht: M1A1 - 12.408 kg
    • Lengte: 7.920 mm
    • Breedte: 2.510 mm
    • Hoogte: 3.100 mm
    • Wielbasis: 4.600 mm
  • Vermogen:
    • Max. hefvermogen kraan: 9.000 kg (Nederlandse versie)
    • Max. trekkracht voorlier: 9.080 kg
    • Max. trekkracht achterlier: 21.565 kg
 
 
 
 
 
 

 

 

       
BERLIET TAKELWAGEN 10 Ton 6x6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
FORD F6 TAKELWAGEN 3 Ton 4x4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
RENAULT KERAX 385.40 8x4
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Recovery

Constructeur
Renault
Bouwjaar: 2000
Afmetingen
Lengte: 10,892 cm
Breedte: 2,55 cm
Hoogte: 3,90 cm
Gewicht
Leeg: 30.115 kg
Maximum: 30.115 kg
Motor 
Merk: RENAULT
Type: MIDR 06.23.56 "ACE"B/41
Vermogen: 410 kW  - 1900 Tr/Min
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 86 km/h
Maximum snelheid: 86 km/h
Actieradius leeg: 600 Km
Bemanning
2
Algemeen
In dienst sinds: 2001
Aantal in dienst: 27

  ALGEMEEN:
In 1997 besliste Defensie om de verouderde Berliet takelwagens te vervangen door een nieuw type. De keuze viel op de Kerax 385.40 8x4 van Renault en tussen 1999 en 2000 werden 27 stuks geleverd.
Daar waar de lichtere en mobielere Volvo Manumat ook in uiterst moeilijke omstandigheden kan takelen, wordt de Kerax vooral ingezet voor het snel en gemakkelijk slepen van nagenoeg alle wielvoertuigen die in dienst zijn van de Landcomponent.

GESPECIALISEERDE UITRUSTING:
De gespecialiseerde uitrusting bestaat uit een hydraulische sleeparm Eurotow waarmee men voertuigen onder de wielen, de assen of het chassis kan optillen en wegslepen aan een snelheid van maximaal 50 km/h.
De arm heeft een capaciteit van 8 (op 2,9 meter) tot 24 ton (op 1,5 meter). Voorts beschikt de Kerax takelwagen over een hydraulische kraan PK 66000B van Palfinger. Deze heeft een hefvermogen van 60 ton op 1 meter, 13,5 ton op 4,7 meter en 6 ton op 10,48 meter. Hij kan ook gebruikt worden om standaard 20ft ISO-containers te manipuleren. Tenslotte werden er nog hoofd-, zelfbergings- en hulplieren van Rotzler voorzien. Eerstgenoemde heeft een capaciteit van 17 à 20 ton.

OVERIGE UITRUSTING:
De overige uitrusting van de Kerax 385.40 bestaat uit ABS, Anti-Slip Regeling, een hydraulische remvertrager en een cabine die plaats biedt aan 5 personen en die beschikt over airconditioning, een onafhankelijk van de motor werkende verwarming, zetels met pneumatische vering, een zitbank die omgevormd kan worden tot 2 slaapbanken en een bagagerek op de cabine.
 
 
 
 
 
 
 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina