LICHTE VRACHTWAGENS
 
  CHEVROLET GS 4x2      
 
 
  PIERCE ARROW 1932
MIESSE 3 Ton 4x2 zoeklichtdrager
MIESSE 5 Ton
FORD B
CHEVROLET 4x2 RD
CMP 15 cwt 4x4 C15A
  1930-1940
20 voertuigen 1932-1940
1932-1940
1932-1940
1930-1940 (Tpt, Amb, AA)
-
 
 
 
  GMC T16B
GMC CCKW-352/353 2 1/2 Ton 6x6
BEDFORD Vrachtwagen 3 Ton 4x4 RLC
BEDFORD Vrachtwagen met HDMS EARTH BORING MACHINE
FORD F6 Vrachtwagen 3 Ton 4X4
FORD F5 Vrachtwagen 3 Ton 4X2
FORD RH Vrachtwagen 3 Ton 4x2 (4 types)
FN Vrachtwagen 3 Ton 4x4 met windas
FN Vrachtwagen met RADIOSTATION T-400
RENAULT Vrachtwagen 3403 1.400 kg. 4x2
RENAULT Vrachtwagen 3406 3/4 Ton 4x4
RENAULT YFDB
UNIMOG VrachtwagenWO/W 1 1/2 Ton 4x4
M.A.N. Vrachtwagen POLYCARBURANT 4 Ton 4x4 met windas
M.A.N. Vrachtwagen POLYCARBURANT 4 Ton 4x4
Een nieuw werktuig de M.A.N. Vrachtwagen II 136 H.A.
M.A.N. Vrachtwagen Type 11.136 H/HA de 2.000ste
M.A.N. Vrachtwagen 11136 H/HA 4x2
ASTRA IVECO M250 45WM 8TON
  1930-1940
Supply code: G508
Supply code: Z009
-
Supply code: Z036
Supply code: Z036.510
Supply code: Z052.810
Supply code: Z123.210
-
-
1930-1940
Supply code: Z156.-3403
Supply code: Z156.-3406
Supply code: Z001.110
Supply code: Z309.220
Supply code: Z309.210
2600 voertuigen 1975-1990
-
400 voertuigen 2003- Supply code: Z311.210
 
  RENAULT Manumat TPT LT   code: Z157.350  
  IVECO EuroCargo
IVECO ALC Euro Trakker MP410 E44H
  2000-
150 voertuigen 2003-
 
 
  MAN 630 L2A 11.136H
MAN 41350
  1970- (Shelter, Boorinst; Epervier)
1983-
 
 
  FORD F5 KIPWAGEN 3 Ton 4X2
FN KIPWAGEN EN TROEPENVERVOER 3 Ton 4x4
  Supply code: Z036.530
Supply code: Z123.300
 
 
  F.W.D. Vrachtwagen-TRACTOR 3711 4-5 Ton 4x4   Supply code: Z217.100  
 
  FORD RHEIN G798BA BUREELWAGEN 3 Ton 4x4   Supply code: Z052  
 
  MAGIRUS Mechanographic Equipment
MAGIRUS 6 Ton 4x4 Windas
  Code: Z081.100
Code: Z081.400
 
 
  M139D Lanceerinrichting Honest Jones 5 Ton 6x6
UNIMOG TRAC GP T 411-119
UNIMOG TYPE 406
  Supply code: G744
Supply code: Z024.200
-
 
 
  UNIMOG S404B
UNIMOG U1350L 1.9 Ton 4x4
  1956-1996
1755 voertuigen 1996-
 
 
  FORD Transit VE
CITROËN Jumper C27D
PEUGEOT Partner
VOLKSWAGEN Transporter
  1985- code: Z057.200
1997-
1997-
code: Z174
 
 
  UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Fuselier MAG
UNIMOG1.9 Ton 4x4 Cargo
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Commando Post
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Ambulance
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Slagveldbewaking
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Fuselier MISTRAL
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 JACAM
     
 
  VOLVO_Benne_N10 6x4
VOLVO Dekzeil 6x4
VOLVO Kipwagen 6x6
VOLVO van gesloten 6x4
VOLVO Tank Transporter 6x4
VOLVO Laadkraan 6x6
FAUN KRONENBURG
MERCEDES ACTROS
  Code: Z140.000 1221 voertuigen 1988-
Code: Z140.300
Code: Z140.400
Code: Z140.600
Code: Z140.700
Code: Z140.800
1989-
1996-
 
 
  DINGO II MPPV FUS 12.7
DINGO II MPPV CP
DINGO II MPPV Amb
DINGO II MPPV SVB
DINGO II MPPV VW/FAC
     
 
  PANDUR STEYR-PUCH 6x6 RECCE & OBSERVATION
PANDUR STEYR-PUCH 6x6 AMBULANCE
PANDUR STEYR-PUCH 6x6 MAINTENANCE
  45 Voertuigen Inlichtingenvergaring
10 Voertuigen Ambulane
4 Voertuigen Herstelling & Berging
 
 
  AIV PIRANHA IIIC 8x8 Fuselier
AIV PIRANHA IIIC 8x8 DF30
AIV PIRANHA IIIC 8x8 DF90
AIV PIRANHA IIIC 8x8 Commando Post
AIV PIRANHA IIIC 8x8 Ambulance
AIV PIRANHA IIIC 8x8 Recovery
AIV PIRANHA IIIC 8x8 Genie
  99 voertuigen Troepentransport
32 voertuigen Kanon 30 mm
40 voertuigen Kanon 90 mm
24 voertuigen Commando Post
12 voertuigen Ambulance
17 voertuigen Herstel- en bergingswerken
18 voertuigen Genie
 
 
         
 
  GRIFFON Fuselier
GRIFFON Commando Post
GRIFFON Ambulance
GRIFFON Recovery
GRIFFON Voorwaartse Waarneming
GRIFFON Gevechts Genie
  417 lichte gevechtsvoertuigen
De eerste exemplaren
worden geleverd vanaf 2025.
 
 
  JAGUAR 40 mm Kanon 25 Ton 6x6   60 voertuigen vanaf 2025  
 

 

 

       
CHEVROLET GS 4x2
 
 
  België had in 1928 56 1-tonners Chevrolet GS 4x2 verworven.
Deze vrachtwagens waren opgesteld voor het vervoer
van munitie of in ambulances.
   
 
 

 

 

       
PIERCE ARROW 1932
 
 
 
       
 
 

 

 

       
MIESSE 3 Ton 4x2 zoeklichtdrager
 
 
    Deze vrachtwagen en zijn krachtige zoeklicht werden gebruikt door een luchtsectie van de genieafdeling van het Belgische leger.

In 1932 werden 20 exemplaren afgeleverd.
 
 
 

 

 

       
CHEVROLET 4x2 RD
 
 
  België transformeerde 60 van zijn Chevrolet RD tot mobiele platforms voor machinegeweren Maxim A.    
 
 

 

 

       
CMP 15 cwt 4x4 C15A
 

Standaard transport- en artillerietrekker van de Brigade Piron, vervaardigd in Canada.
 

 
 

 

 

       
GMC CCKW-352/353 2 1/2 Ton 6x6
 
 
 
 
 

 

 

       
BEDFORD VRACHTWAGEN 3 Ton 4x4 RLC
3501 en 3615 Kipwagen
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.35: 16 OKT 1975

VRACHTWAGEN BEDFORD met HDMS EARTH BORING MACHINE
 


 

 

 

       
FORD F6 VRACHTWAGEN 3 Ton 4X4
REEKS FORD F6
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
FORD F5 VRACHTWAGEN 3 Ton 4X2
Vracht en Kipwagen
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
FORD RHEIN G798BA BUREELWAGEN 3 Ton 4x4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         
 
         
 

 

 

       
FORD RH VRACHTWAGEN 3 Ton 4x2 (4 types)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
FN VRACHTWAGEN 3 Ton 4x4 met windas
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.34: 09 OKT 1975

VRACHTWAGEN FN met RADIOSTATION T-400
 


 

 

 

       
FN KIPWAGEN EN TROEPENVERVOER 3 Ton 4x4
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
RENAULT VRACHTWAGEN 3403 1.400 kg. 4x2
 
 
 
RENAULT VRACHTWAGEN 3406 3/4 Ton 4x4
 
 
 
 

 

 

       
F.W.D. VRACHTWAGEN-TRACTOR 3711 4-5 Ton 4x4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
M139D Lanceerinrichting Honest Jones 5 Ton 6x6
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG VRACHTWAGEN WO/W 1 1/2 Ton 4x4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG TRAC GP T 411-119
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.29: 28 AUG 1975

UNIMOG TYPE 406
 


 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Fuselier MAG
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Cargo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Commando Post
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Ambulance
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Slagveldbewaking
 
 
 
 
 

SVB staat voor "Slagveldbewaking" en geeft inlichtingen, bewaakt, identificeert doelen en doet aan verkenning. Deze vrachtwagen wordt op de rand van een operatiegebied geplaatst en geeft een fragmentarisch beeld van ieder contact.



  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
Mercedes-Benz
Bouwjaar
1995
Afmetingen
Lengte : 6,20 m
Breedte : 2,35 m
Hoogte : 2,77 m
Gewicht
Leeg : 5.613 kg
Maximum : 8.500 kg
Motor
Merk : Mercedes
Type : OM 366 LA
Aantal : 1
Vermogen : 136 pk
Prestaties
Actieradius : 600 km
Maximum snelheid : 87 km/u
Bemanning
1 + 2
Algemeen
Aantal in dienst : 4
Radar
Slagveldbewakingsradar : EL/M-2130A
Frequentieband: KU (12 - 18 GHz) en X (8 - 12 GHz)
Observatiebereik: 360° in richting en 10° in hoogte
Detectiebereik van personen : 14 km
Detectiebereik van wielvoertuigen en helikopters : 22-25 km
Detectiebereik van rupsvoertuigen : 33 km
Detectiesnelheid: 1,5 km/u
Gewicht: 113 kg (400 kg totaal)

 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 Fuselier MISTRAL
 
 
  Dit voertuig is bestemd voor het transport van een Mistralploeg en Mistralplatform.

  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
Mercedes-Benz
Type
U 1350 L
Bouwjaar
1995
Afmetingen
Lengte: 5,57 m
Breedte: 2,29 m
Hoogte: 2,29 m
Gewicht
Leeg: 5.319 kg
Maximaal: 8.500 kg
Motor
Merk: Mercedes
Type: OM 366 LA
Aantal: 1
Vermogen: 136 pk
Prestaties
Actieradius: 600 km
Maximumsnelheid: 87 km/u
Bemanning
3 + 2 in opdracht
Algemeen
Aantal in dienst: 47

Technische kenmerken van het Mistralsysteem
passief luchtafweersysteem met zelfgeleidende infraroodmissiles (IR) - fire and forget
Maximale snelheid: mach 2,4
Militaire lading: 3 kg
Doeltreffende dracht: van 400 m tot ± 5.000 m
Doeltreffende hoogte: tot ± 3.000 m
Responstijd: ± 5 seconden
Reactietermijn: ± 30 seconden
Gewicht schietpost: ± 22 kg (draagharnas en dagviziersysteem incluis)
Richtcapaciteit schietpost: in azimut: 360°, in elevatie: van -15° tot 60°
Gewicht munitie: 24,4 kg (missile en lanceerbuis)

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
UNIMOG 1.9 Ton 4x4 JACAM
 
 
 

Gemodificeerde Unimog Cargo tot Logistiek Platform Jacam in 2010 door 
Carat Security Group - Carat Defensie CC R & A (Rosann).

Speciale uitrusting:
    • 2 IR-verlichting voor het rijden in blackout
    • Transformator van 1100W 220V met 4 stopcontacten
    • Kabelknipper aan de voorkant
    • Verplaatsbare elektrische lier (geschikt voor voor-en achterzijde)
    • Komplete monteur set
    • Versterkte vering
    • 2de reserve wiel
    • Lanceerrookpotten kunnen worden getrokken door de bestuurder, de voertuigcommandant of de schutter Mi.50
    • Infrarood koplampen / wit zoeklicht en MiniMi Mi.50
    • Intercom System (elke operator heeft een koptelefoon die ook als gehoorbescherming dient)
    • De cabine op de achterkant van het platform kan worden afgedekt met een dekzeil
    • Is C-130 vervoerbaar
    • Beschikt over folding rekken voor vervoer van rugzakken of andere apparatuur
    • PSP platen als hulp om uit het zand of modder te kunnen rijden
  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
Mercedes-Benz
Bouwjaar
Van het voertuig : 1995
Van het logistiek platform JACAM : 2010
Afmetingen
Lengte : 6,20 m
Breedte : 2,35 m
Hoogte : 2,77 m
Gewicht
Leeg : 6.500 kg
Maximum : 8.500 kg
Motor
Merk : Mercedes
Type : OM 366 LA
Aantal : 1
Vermogen : 218 pk
Prestaties
Actieradius normaal : 1.200 km
Actieradius met 185 liter extra diesel : 1.500 km
Maximum snelheid : 87 km/u
Bemanning
2 + 3 (tijdens opdrachten)
Bewapening
1 Minimi 5,56 voor de voertuig commandant
1 Mi.50 op een toren die 360° kan draaien
2 MAG 7,62 mm achter G en D
16 lanceerpods voor rookpotten (8 aan de voorkant, 8 aan de achterkant)
3 antitankraketten LAW op snelklips gemonteerd

Armement Pers
F 2000 TAC
Five Seven TAC
Algemeen
In dienst sinds : 2010
Aantal in dienst : 10

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
M.A.N. VRACHTWAGEN POLYCARBURANT 4 Ton 4x4 met windas
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.17 02 MEI 1974

VRACHTWAGEN M.A.N. POLYCARBURANT 4 Ton 4x4




 

 

 

VOX Nr.06: 12 FEB 1976

Een nieuw werktuig de M.A.N. VRACHTWAGEN II 136 H.A.
 




 

 

 

VOX Nr.12: 27 MRT 1980

VRACHTWAGEN M.A.N. Type II.136 H/HA de 2.000ste


 

 

 

       
M.A.N. VRACHTWAGEN II 136 H/HA 4x2
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
VOLVO BENNE N10
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
ASTRA IVECO M250 45WM 8TON
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Transport

Constructeur
Iveco
Bouwjaar: 2005
Afmetingen
Lengte: 8,88 m
Breedte: 3,10 m
Hoogte: 3,00 m
Gewicht
Leeg: 13.934 kg
Maximum: 21.734 kg
Motor 
Merk: IVECO
Type: TC 1800
Vermogen: 450 PK
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 85km/h
Maximum snelheid: 94 km/h
Actieradius leeg: 680 km
Bemanning
3
Algemeen
In dienst sinds: 2006
Aantal in dienst: 400


 

ALGEMEEN:
Defensie bestelde in 2003 400 exemplaren van de IVECO M250.45WM in 2003 ter opvolging van de MAN 11136 H/HA 4x4 als nieuwe middelzware '''Vrachtwagen 8T'''.

VERSIES:
Er bestaan 2 versies:
met een bovenbouw voor het transport van 20 personen of materieel en zonder bovenbouw voor het transport van containers.

UITRUSTING:
De cabines van de vrachtwagens zijn uitgerust met verwarming, airconditioning, drie steunen voor FNC's en een opklapbare ligplaats achter de zetels. In de laadbak is ruimte voor 20 personen. De huif kan verwijderd worden voor het transport van bijvoorbeeld containers 20ft of shelters.


BESCHERMING:
Tevens kocht Defensie 350 verwijderbare ballistische beschermsets aan. Deze hebben een gewicht van 640 kilo en bestaan voornamelijk uit staal en keramiek. De set moet het personeel in de cabine beschermen tegen scherven van hand- en artilleriegranaten en projectielen van lichte wapens.

 
 
 








 

 

 

       
ASTRA IVECO M250 45WM 8TON
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
IVECO ALC Euro Trakker MP410 E44H
 
 
 
   

Categorie: Transport
Constructeur: Iveco Type: MP 41O E 44 H
Bouwjaar: 2004
Afmetingen: Lengte: 9,48 m
Lengte met MOL68-oplegger: 18,62 m
Breedte: 2,56 m
Hoogte: 3,82 m
Gewicht
Leeg: 15.240 kg
Maximaal: 32.000 kg
Motor
Merk: Iveco
Type: Euro Trakker
Vermogen: 440 pk
Prestaties
Actieradius leeg: 600 km
Gemiddelde snelheid: 85 km/u
Maximumsnelheid: 85 km/u
Bemanning: 1+1
Algemeen
In dienst sinds: 2004
Aantal in dienst: 149
Aanhangwagen: MOL"68"

 
 
       
 
 
 

 

 

       
DINGO II MPPV FUS 12.7
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Protected wheeled vehicle
Constructeur
Krauss-Maffei Wegmann
Bouwjaar: 2006
Afmetingen
Lengte: 6230 cm
Breedte: 3060 cm
Hoogte: 4557 cm (Antenne)
Gewicht
Leeg: 11000 kg (Veh without Eqt)
Maximum: 12500 kg
Motor
Merk: Daimler Chrysler AG
Type: 924916
Vermogen: 163 kW
Cylinderinhoud: 4801 cm³
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 90 km/h
Maximum snelheid: 90 km/h
Actieradius > 700 km
Bemanning
8
Algemeen
Missies: AFGHANISTAN-LIBANON 
In dienst sinds: 2006
Aantal in dienst: 128

  Gebruik:
De actuele dreigingen zoals terrorisme en de ongecontroleerde verspreiding van massavernietigingswapens geven aanleiding tot een nieuw type van operaties die de inzet van lichte, mediane, mobiele en snel inzetbare troepen vereisen.
Vanaf eind 2006 werd het nieuwe wielvoertuig Dingo II van de Duitse constructeur Krauss-Maffei-Wegmann (KMW) geleidelijk geïntroduceerd in de eenheden. Dit voertuig is bij de Belgische strijdkrachten ook gekend onder de benaming MPPV (Multi Purpose Protected Vehicle). Deze voertuigen worden hoofdzakelijk gebruikt door de Land Component en de Medische Component en kadert in de geleidelijke vervangen van de bestaande rupscapaciteit door wielvoertuigen.

DE MPPV wordt door de constructeur gebouwd in 5 verschillende versies:
    • een voor troepentransport (Fus - 8 personen)
    • een commandopostvoertuig (CP - 6 personen)
    • een ambulance (Amb - 3 medisch pers en max 5 gewonden)
    • een voor slagveldbewaking (SVB - 5 personen)
    • een versie voorwaartse waarnemer / forward air controller (VW/FAC - 4 personen)

    Bescherming:
    Het concept van de ballistische bescherming van de Dingo II is gebaseerd op de zogenaamde “safety cell” waarin de bemanning plaatsneemt. Deze beveiligde cel beschermt de bemanning permanent tegen klein kaliberprojectielen tot en met 7.62 mm, tegen artilleriegranaten en in geval van detonatie van een antitankmijn van 8 kg TNT onder het voertuig. De banden, de aandrijflijn en de brandstoftoevoer zijn extra beschermd tegen inslagen van 7.62 mm kogels. De Dingo II is tevens uitgerust met een CBR-systeem dat een evacuatie toelaat uit een zone die chemisch, bacteriologisch of radiologisch werd besmet. De bemanning dient dus enkel beschermingskledij te dragen wanneer zij het voertuig dient te verlaten. Verder biedt de Dingo II bescherming tegen Molotovcocktails door het gebruik van brandvertragend materiaal.

    Bewapening:
    De MPPV's uitgerust met een zelfverdedigingswapen (ROSS), Remotely Operated Selfdefence System. De bemanningsleden kunnen dit wapen vanuit het voertuig bedienen. Ze beschikken ook over voldoende ruimte om (een deel van) het materiaal van de bemanning op te bergen. De mobiliteit van dit voertuig is analoog met dit van de Unimog. De MPPV is transporteerbaar met de c-130, per trein en schip en is in staat te opereren in zeer zware terreinomstandigheden en onder extreme weersomstandigheden. De MPPV's kunnen kunnen uitgerust worden met een Battlefield Management System (BMS) en met moderne communicatie- en navigatiemiddelen.
 
 
 
     
 
 

 

 

       
DINGO II MPPV CP
 
      TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Protected wheeled vehicle
Constructeur
Krauss-Maffei Wegmann
Bouwjaar: 2006
Afmetingen
Lengte: 6230 cm
Breedte: 3060 cm
Hoogte: 4557 cm (Antenne)
Gewicht
Leeg: 11000 kg (Veh without Eqt)
Maximum: 12500 kg
Motor
Merk: Daimler Chrysler AG 
Type: 924916 
Vermogen: 163 kW
Cylinderinhoud: 4801 cm³
Prestaties 
Gemiddelde snelheid: 90 km/h 
Maximum snelheid: 90 km/h 
Actieradius > 700 km
Bemanning 
6
Algemeen
Missies: AFGHANISTAN-LIBANON
In dienst sinds: 2006
Aantal in dienst: 52

 
 
 
 

 

 

       
DINGO II MPPV Amb
 
    TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Protected wheeled vehicle
Constructeur
Krauss-Maffei Wegmann
Bouwjaar: 2006
Afmetingen
Lengte: 6230 cm
Breedte: 3060 cm
Hoogte: 4557 cm (Antenne)
Gewicht
Leeg: 11000 kg (Veh without Eqt)
Maximum: 12500 kg
Motor
Merk: Daimler Chrysler AG
Type: 924916
Vermogen: 163 kW
Cylinderinhoud: 4801 cm³
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 90 km/h
Maximum snelheid: 90 km/h
Actieradius > 700 km
Bemanning
3 medisch pers en max 5 gewonden
Algemeen
Missies: AFGHANISTAN-LIBANON 
In dienst sinds: 2006
Aantal in dienst: 10

 
 
 
 

 

 

       
DINGO II MPPV SVB
 
 
      TECHNISCHE FICHE:  
 
 
 

 

 

       
DINGO II MPPV VW/FAC
 
 
      TECHNISCHE FICHE:  
 
 
 

 

 

       
PANDUR STEYR-PUCH 6x6 RECCE & OBSERVATION
 
 
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Recce & Observation

Constructeur
STEYR SSF
Bouwjaar: 1996
Afmetingen
Lengte: 5,785 m
Breedte: 2,530 m
Hoogte: 2,670 m
Hoogte met mast: 5,300 m
Gewicht
Leeg: 12.800 kg
Maximum: 14.200 kg
Motor 
Merk: CUMMINGS
Type: WD 612.95
Vermogen: 191 kW @ 2500 RPM
Maximum koppel: 960 Nm @ 1480 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 97 km/h
Maximum snelheid: 97 km/h
Actieradius leeg: +/- 650 km
Bemanning
5
Bewapening
MAG 7.62 mm
2x3 rookpotwerpers
Algemeen
In dienst sinds: 1998
Aantal in dienst: 45


  PANDOUR (Infanterie- en commandoversie)
De Pandur is een troepenvervoermiddel geeigend om droppings en snelle evacuatie in vijandelijk gebied zo vlug en veilig mogelijk uit te voeren.

Belangrijkste karakteristieken
De 6x6-aandrijving rijdt bijzonder soepel, bovendien is het voertuig uitgerust met een Central Tyre Inflating System (de bandendruk kan door de chauffeur al naargelang het terrein worden geregeld), hierdoor rijdt de Pandur probleemloos over moeilijk terrein of door doorwaadbare rivieren, plassen, watergebieden, ... en is hij een stuk mobieler en comfortabeler dan bvb. de lichte vrachtwagen Unimog. De Pandur weegt ruim 13 ton en is voorzien van een pantser dat normale 7,62 mm munitie weet te weerstaan. Ondanks zijn hoge gewicht kan hij met zijn 260 pk Steyr WD 612 motor een snelheid van 100 km/u bereiken op verharde wegen. Het voertuig biedt plaats aan een volledige sectie van negen soldaten. De bemanning beschikt in het passagierscompartiment over verwarming en een koelsysteem. De Belgische Pandur beschikt echter niet over een CBRN-bescherming (CBRN: Chemische, Biologische, Radiologische en Nucleaire bescherming). De standaardversie in de infanteriepelotons is uitgerust met machinegeweer kaliber .50 of 7,62 mm en is voorzien van zijdelings geplaatste rookpotwerpers. Het design van de Pandur werd speciaal met de computer ontworpen, hierdoor vallen de contouren minder op met thermische nachtkijkers en werden zijn vormen aangepast om een zo klein mogelijke radar-cross section te bekomen (stealth). Een thermally insulated exhaust system (een extra geïsoleerde uitlaat) en het gebruik van infrarood absorberende verf geven nog een extra bescherming. De Pandur is een geluidsarm voertuig dat nauwelijks hoorbaar toch vrij dicht kan naderen. Indien de banden stuk geschoten worden rijdt het voertuig op harde rubberen wielen verder, zodat het zich toch nog in veiligheid weet te brengen.

Andere versies
    • PandurAmbulance
      Deze versie is iets langer en wordt gebruikt door de Medische Component.
    • PandurInlichtingenvergaring
      - Uitgerust met antitankwapensystemen die een betere zelfverdediging toelaten.
      - Sensoren van een nieuwe generatie om opsporingsopdrachten te kunnen vervullen.
      - Geintegreerd Batllefield Management System (BMS).
    • Pandur Maintenance
 
 
     
 
 
 

 

 

       
PANDUR STEYR-PUCH 6x6 AMBULANCE
 
 
     
 
 


  TECHNISCHE FICHE:
Categorie
Recce & Observation

Constructeur
STEYR SSF
Bouwjaar: 1996
Afmetingen
Lengte: 5,785 m
Breedte: 2,530 m
Hoogte: 2,670 m
Hoogte met mast: 5,300 m
Gewicht
Leeg: 12.800 kg
Maximum: 14.200 kg
Motor
Merk: CUMMINGS
Type: WD 612.95
Vermogen: 285pk - 191 kW @ 2500 RPM
Maximum koppel: 960 Nm @ 1480 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 97 km/h
Maximum snelheid: 97 km/h
Actieradius leeg: +/- 650 km
Bemanning
3 + 6 gewonden
Algemeen
In dienst sinds: 1998
Aantal in dienst: 10
Missies
K-FOR Bde Para Cdo (2000-2004)
ISAF (2003-2008)
MONUC (2004-2007)
BELUFIL (2006-2010)
 
 
 
 
 
 

 

 

       
PANDUR STEYR-PUCH 6x6 MAINTENANCE
 
 
    TECHNISCHE FICHE:

Categorie
Recce & Observation

Constructeur
STEYR SSF
Bouwjaar: 1996
Afmetingen
Lengte: 5,785 m
Breedte: 2,530 m
Hoogte: 2,670 m
Hoogte met mast: 5,300 m
Gewicht
Leeg: 12.800 kg
Maximum: 14.200 kg
Motor 
Merk: CUMMINGS
Type: WD 612.95
Vermogen: 191 kW @ 2500 RPM
Maximum koppel: 960 Nm @ 1480 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 97 km/h
Maximum snelheid: 97 km/h
Actieradius leeg: +/- 650 km
Bemanning
5
Bewapening
MAG 7.62 mm
Algemeen
In dienst sinds: 1998
Aantal in dienst: 4

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 FUSELIER
 
 
 
  Deze variant van het zwaar verrijdbare pantservoertuig Piranha met een 12,7 mm machinegeweer vervangt nu de (rups)pantserwagen M113 in de landcomponent van het Belgische leger. Leger dat besloot zijn verouderde rupsvoertuigen te vervangen door verschillende varianten van dit voertuig met 8-wielaandrijving, gebouwd door GDELS-Mowag.  
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC 8X8 FUSELIER
Motor
Merk: CATERPILLAR 
Type: C-9 
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h 
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m 
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen) 
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg 
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen) 

Bemanning
10
Algemeen
In dienst sinds: 2008
Aantal in dienst: 64



UITRUSTING:
Deze voertuigversies zijn bovendien uitgerust met performante sensoren die de bemanning moet toelaten gepast te reageren op een eventuele dreiging. Zo beschikken de kanonversies over een Laser Warning Receiver (LWR), die de bemanning waarschuwt wanneer ze dreigen onder vuur genomen te worden. De versies voor troepentransport zijn uitgerust met een Small Arms Detection and Localisation System (SADLS), dat toelaat de positie van sluipschutters te detecteren. Al deze informatie wordt verwerkt door een pc en wordt ogenblikkelijk uitgewisseld tussen de verschillende voertuigen aan de hand van moderne radio- en informaticamiddelen.

  VERSIES:
De hele vloot bestaat uit 7 verschillende versies die alle bestaande rupsvoertuigen (LEOPARD, AIFV en M113) definitief moeten vervangen: 99 voertuigen voor het transport van 10 infanteriesoldaten, 32 voertuigen met een medium kaliber wapensysteem 30 mm en 40 met een kanon 90 mm, 24 commandovoertuigen, 12 ambulances, 17 voertuigen voor herstellings- en bergingsdoeleinden en 18 genievoertuigen.

ALGEMEEN:
Het basisonderstel van alle zeven versies van deze 8x8 is identiek. De Caterpillar C9 motor van 395 PK, die beantwoordt aan de EURO III norm, zorgt voor een maximale snelheid van meer dan 105 km/u en een actieradius van 810 km. De massa van de zwaarste versie bedraagt 22 ton, waardoor de AIV zonder beperkingen vervoerbaar is met het A400M-transportvliegtuig. Het voertuig beschikt over een Central Tire Inflating System (CTIS) waardoor de bandendruk al rijdend aan de ondergrond kan aangepast worden en zo het weggedrag, op de weg en alle terreinen, geoptimaliseerd worden.

COMFORT:
Binnen in het voertuig beschikt de bemanning over het noodzakelijke comfort waardoor ze zelfs in zeer extreme klimatologische omstandigheden hun opdrachten kunnen uitvoeren. De AIV biedt haar bemanning een zeer hoge bescherming. Allereerst beschermt het voertuig de bemanning tegen zware mitrailleurs en mijnontploffingen. Bovendien laat een overdruksysteem een evacuatie toe uit een zone die chemisch, bacteriologisch of radiologisch werd besmet.

BEVEILIGING:
Het merendeel van de versies is uitgerust met een zelfverdedigingsstation met zware mitrailleur, bedienbaar van onder de bepantsering. De bediening van het wapensysteem van de versie kanon 30 mm gebeurt op dezelfde wijze als de zware mitrailleur. Dit uiterst geavanceerde systeem bevindt zich volledig buiten het voertuig. Hierdoor geniet de bemanning van de volledige bescherming van het voertuig en over een grotere binnenruimte. België is één van de eerste Westerse landen die een dergelijk hoog technologisch systeem aankoopt. In samenwerking met de versie kanon 90 mm biedt dit voertuig de uitgestegen infanterie een beslissende rechtstreekse vuursteun in geval van een conflict. Al deze wapensystemen zijn uitgerust om, zowel bij dag als bij nacht, even doeltreffend tussenbeide te komen.
 
 
 
 
     
 
 
 
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 DF30
 
 
 



  Versies:
De hele vloot bestaat uit 7 verschillende versies die alle bestaande rupsvoertuigen (LEOPARD, AIFV en M113) definitief moeten vervangen: 99 voertuigen voor het transport van 10 infanteriesoldaten, 32 voertuigen met een medium kaliber wapensysteem 30 mm en 40 met een kanon 90 mm, 24 commandovoertuigen, 12 ambulances, 17 voertuigen voor herstellings- en bergingsdoeleinden en 18 genievoertuigen.

Algemeen:
Het basisonderstel van alle zeven versies van deze 8x8 is identiek. De Caterpillar C9 motor van 395 PK, die beantwoordt aan de EURO III norm, zorgt voor een maximale snelheid van meer dan 105 km/u en een actieradius van 810 km. De massa van de zwaarste versie bedraagt 22 ton, waardoor de AIV zonder beperkingen vervoerbaar is met het A400M-transportvliegtuig. Het voertuig beschikt over een Central Tire Inflating System (CTIS) waardoor de bandendruk al rijdend aan de ondergrond kan aangepast worden en zo het weggedrag, op de weg en alle terreinen, geoptimaliseerd worden.

Comfort:
Binnen in het voertuig beschikt de bemanning over het noodzakelijke comfort waardoor ze zelfs in zeer extreme klimatologische omstandigheden hun opdrachten kunnen uitvoeren. De AIV biedt haar bemanning een zeer hoge bescherming. Allereerst beschermt het voertuig de bemanning tegen zware mitrailleurs en mijnontploffingen. Bovendien laat een overdruksysteem een evacuatie toe uit een zone die chemisch, bacteriologisch of radiologisch werd besmet.

Beveiliging:
Het merendeel van de versies is uitgerust met een zelfverdedigingsstation met zware mitrailleur, bedienbaar van onder de bepantsering. De bediening van het wapensysteem van de versie kanon 30 mm gebeurt op dezelfde wijze als de zware mitrailleur. Dit uiterst geavanceerde systeem bevindt zich volledig buiten het voertuig. Hierdoor geniet de bemanning van de volledige bescherming van het voertuig en over een grotere binnenruimte. België is één van de eerste Westerse landen die een dergelijk hoog technologisch systeem aankoopt. In samenwerking met de versie kanon 90 mm biedt dit voertuig de uitgestegen infanterie een beslissende rechtstreekse vuursteun in geval van een conflict. Al deze wapensystemen zijn uitgerust om, zowel bij dag als bij nacht, even doeltreffend tussenbeide te komen.

Uitrusting:
Deze voertuigversies zijn bovendien uitgerust met performante sensoren die de bemanning moet toelaten gepast te reageren op een eventuele dreiging. Zo beschikken de kanonversies over een Laser Warning Receiver (LWR), die de bemanning waarschuwt wanneer ze dreigen onder vuur genomen te worden. De versies voor troepentransport zijn uitgerust met een Small Arms Detection and Localisation System (SADLS), dat toelaat de positie van sluipschutters te detecteren. Al deze informatie wordt verwerkt door een pc en wordt ogenblikkelijk uitgewisseld tussen de verschillende voertuigen aan de hand van moderne radio- en informaticamiddelen.
 
 
 
 

Algemeen
Type: Infanterie Gevechtsvoertuig
Bemanning: ?
Aantal gebouwd: 32 besteld
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,77 m | Breedte: 2,72 m | Hoogte: 2,93 m
Gewicht: 19.430 kg, maximaal 22.600 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: 30 mm UT 30 / ORCWS 30
Secundair: 1 x 7,62 mm FN MAG (?)

  Vuursteunvariant van het zware pantservoertuig op wielen Piranha gebouwd door GDELS-Mowag  
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 DF90
 
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC 8X8 DF90
Motor
Merk: CATERPILLAR 
Type: C-9 
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h 
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m 
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen) 
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg 
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen) 

Bemanning
3

Algemeen
In dienst sinds: 2008
Aantal in dienst: 18
 

BEVEILIGING:
Het merendeel van de versies is uitgerust met een zelfverdedigingsstation met zware mitrailleur, bedienbaar van onder de bepantsering. De bediening van het wapensysteem van de versie kanon 30 mm gebeurt op dezelfde wijze als de zware mitrailleur. Dit uiterst geavanceerde systeem bevindt zich volledig buiten het voertuig. Hierdoor geniet de bemanning van de volledige bescherming van het voertuig en over een grotere binnenruimte. België is één van de eerste Westerse landen die een dergelijk hoog technologisch systeem aankoopt. In samenwerking met de versie kanon 90 mm biedt dit voertuig de uitgestegen infanterie een beslissende rechtstreekse vuursteun in geval van een conflict. Al deze wapensystemen zijn uitgerust om, zowel bij dag als bij nacht, even doeltreffend tussenbeide te komen.

UITRUSTING:
Deze voertuigversies zijn bovendien uitgerust met performante sensoren die de bemanning moet toelaten gepast te reageren op een eventuele dreiging. Zo beschikken de kanonversies over een Laser Warning Receiver (LWR), die de bemanning waarschuwt wanneer ze dreigen onder vuur genomen te worden. De versies voor troepentransport zijn uitgerust met een Small Arms Detection and Localisation System (SADLS), dat toelaat de positie van sluipschutters te detecteren. Al deze informatie wordt verwerkt door een pc en wordt ogenblikkelijk uitgewisseld tussen de verschillende voertuigen aan de hand van moderne radio- en informaticamiddelen.

 
 
 
 

Algemeen
Type: infanterie gevechtsvoertuig
Bemanning: 3
Aantal gebouwd: 40 besteld (18 in dienst)
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,77 m | Breedte: 2,72 m | Hoogte: 2,93 m
Gewicht: 19.430 kg, maximaal 22.600 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: 90 mm kanon 48,5 kalibers (37 ronden)
Secundair: 2 x 7,62 mm FN MAG

  Deze variant van het zware wielpantservoertuig Piranha met een 90 mm geschutskoepel vervangt nu de (rupsband) Leopard IA5 hoofdgevechtstank in de landcomponent van het Belgische leger. Leger dat besloot zijn verouderde rupsvoertuigen te vervangen door verschillende varianten van dit voertuig met 8-wielaandrijving, gebouwd door GDELS-Mowag.  
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 COMMANDO POST
 
 
    TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC 8X8 PC
Motor
Merk: CATERPILLAR
Type: C-9
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen)
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen)

Bemanning
6
Algemeen
In dienst sinds: 2008
Aantal in dienst: 14

 
 
 
 

Algemeen
Type: Infanterie Gevechtsvoertuig
Bemanning: 3+ ?
Aantal gebouwd: 24 besteld
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,58 m | Breedte: 2,66 m | Hoogte: 2,17 m
Gewicht: 13500 kg, maximaal 18500 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: 12,7 mm machinegeweer
Secundair: -

     
 
 
 
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 AMBULANCE
 
 
 
      TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC Ambulance
Motor
Merk: CATERPILLAR
Type: C-9
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen)
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen)

Bemanning
4 + 6 gewonden
Algemeen
In dienst sinds: 2008
Aantal in dienst: 6

 
 
 
 

Algemeen
Type: Ambulance
Bemanning: 2+?
Aantal gebouwd: 12 besteld
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,58 m | Breedte: 2,66 m | Hoogte: 2,17 m
Gewicht: 13500 kg, maximaal 18500 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: -
Secundair: -

  Van deze variant van het zware pantservoertuig Piranha voor medische evacuatie werden 12 exemplaren besteld. In dienst bij de Medische Component van het Belgische leger. Leger dat besloot zijn verouderde rupsvoertuigen te vervangen door verschillende varianten van dit voertuig met 8-wielaandrijving, gebouwd door GDELS-Mowag  
 
 
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 RECOVERY
 
 
 
    TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC 8X8 RECOVERY
Motor
Merk: CATERPILLAR 
Type: C-9 
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h 
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m 
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen) 
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg 
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen) 

Bemanning
3

Algemeen
In dienst sinds: 2010
Aantal in dienst: 9
 
 
 
 

Algemeen
Type: Infanterie Gevechtsvoertuig
Bemanning: 2+?
Aantal gebouwd: 17 besteld
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,58 m | Breedte: 2,66 m | Hoogte: 2,17 m
Gewicht: 13500 kg, maximaal 18500 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: -
Secundair: -

  Van deze variant van het zware pantservoertuig op wielen Piranha voor medische evacuatie werden 17 exemplaren besteld. Belgische leger dat besloot om zijn verouderde rupsvoertuigen te vervangen door verschillende varianten van dit voertuig met 8-wielaandrijving, gebouwd door GDELS-Mowag.  
 
 
 
 
 

 

 

       
AIV PIRANHA IIIC 8x8 GENIE
 
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
GDELS-Mowag
Volledige benaming
AIV Piranha IIIC 8X8 PC
Motor
Merk: CATERPILLAR 
Type: C-9 
Vermogen: 298 kW @ 2.200 RPM
Maximum koppel: 1695 Nm @1400 RPM
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 70 Km/h 
Maximum snelheid: 105 Km/h 
Actieradius bij 70 Km/h: 600 Km
Afmetingen
Lengte: 7.77 m 
Breedte: 2.72 m (AOA inbegrepen) 
Hoogte: 2.93 m
Gewicht
Leeg: 19.430 Kg 
Maximum: 22.600 Kg (AOA inbegrepen) 

Bemanning
10

Algemeen
In dienst sinds: 2010
Aantal in dienst: 138
 

 
 
 
 
 

Algemeen
Type: Technische Voertuig
Bemanning: 2+?
Aantal gebouwd: 18 besteld
Energiecentrale
CATERPILLAR C-9, 395 pk
Vermogen/gewicht: 17,48 tot 20,33 pk/t
Afmetingen/massa's
Lengte: 7,58 m | Breedte: 2,66 m | Hoogte: 2,17 m
Gewicht: 13500 kg, maximaal 18500 kg
Schild
Maximaal: 10 mm
Optredens
Maximale snelheid: 70-105 km/u | Actieradius: 810 km
Vering: 8 wielen
Bewapening
Hoofd: -
Secundair: -

  Er werden 18 technische varianten besteld die mobiliteit, contramobiliteit en bescherming bieden.
Belgische leger dat besloot zijn verouderde rupsvoertuigen te vervangen door verschillende varianten van dit voertuig met 8-wielaandrijving, gebouwd door GDELS-Mowag.
 
 

 

 

       
GRIFFON Fuselier
 
 
     

Multifunctioneel pantservoertuig

De GRIFFON is een pantservoertuig van 24,5 ton, dat de gepantserde voertuigen AIV en MPPV moet vervangen. Het dient voor het ondersteunen en vervoeren van strijdkrachten zo dicht mogelijk bij de gevechten. Het voertuig zal geleverd worden in verschillende versies: infanterie, gevechtsgenie, depannage, medische evacuatie, voorwaartse waarnemer, commandovoering, …
We zullen dit voertuig dus overal binnen de Motorized Brigade terugvinden. De eerste exemplaren worden geleverd vanaf 2025.

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
JAGUAR 40 mm Kanon 25 Ton 6x6
 
 
     

JAGUAR:
GEPANTSERD VERKENNINGS- EN GEVECHTSVOERTUIG

De JAGUAR is een gepantserd verkennings-en gevechtsvoertuig 6X6 van 25 ton.  De JAGUAR vervult opdrachten van het type lichte cavalerie. Het is een heel polyvalent voertuig, dat zich bijvoorbeeld zowel in een stedelijk gebied als in de bergen in een gevecht kan worden ingezet. Het is voorzien dat 60 exemplaren geleverd worden vanaf 2025.
 
 
  De Jaguar en de Griffon worden momenteel ontwikkeld in het Franse Scorpion-programma en komen ter vervanging van de huidige Piranha- en Dingo-gevechtsvoertuigen (respectievelijk 138 en 220 stuks in dienst vandaag). Er zullen 417 lichte gevechtsvoertuigen van het type Griffon en 60 zwaarder bewapende Jaguars worden aangekocht. De ingebruikname is voorzien in de periode 2025-2030.

Het grote onderscheid tussen de oude en de nieuwe voertuigen zit hem volgens Defensie in het zogenaamde “intergeconnecteerd werken”.
De nieuwe voertuigen zullen performante sensoren combineren met geautomatiseerde communicatie, waardoor sneller en gezamenlijk kan gereageerd worden op bedreigingen.

Meer vuurkracht en simulator
Naast betere communicatiemiddelen geven de nieuwe voertuigen geven het Belgisch leger ook meer vuurkracht. De zwaarder bewapende Jaguar zal een speciaal 40mm-kanon hebben dat qua kracht vergelijkbaar is met de huidige 90mm-kanonnen van een deel van de Piranha’s.
Het kanon van de Jaguar zal meer soorten munitie kunnen gebruiken, gekoppeld aan performante computers. Daardoor kunnen bijvoorbeeld ook doelwitten achter dekking geraakt worden. Het 40mm-kanon is weinig effectief tegen zware tanks, maar dat zal worden opgevangen door de Jaguars uit te rusten met antitank-raketten.

De nieuwe voertuigen zullen door het leger ook gebruikt kunnen worden als simulator tijdens opleidingen. Virtuele terreinen, vijanden en bevriende troepen kunnen geprojecteerd worden op de schermen en optische apparatuur van de wagens. Dit zal het ook mogelijk maken om vanop afstand virtuele trainingen te houden met andere troepen die beschikken over dezelfde voertuigen.

     
 
 
 
 
 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina