De voertuigen slaan linksaf richting  landingsbaan van PROPHET RIVER AIR STRIP voor de voormiddag stop.
 
 



Bij iedere halte met zoveel voertuigen heeft men een zeer groot parkeerterrein nodig. Hier bevinden we ons op de
landingsbaan van PROPHET RIVER AIR STRIP.
 
 



De AIR STRIP loopt langzaam vol. Willy 1 met zijn onafscheidbaar fotoapparaat in de hand.
 
 



Willy DELMEIRE met Marc AJOUX, deze is Fransman en ex. Capt van de Cavalerie.
 
 



Dit kennen we nog van eertijds op de oefeningen. Motor van een Cette DODGE.
 
 



De MUSKWA RIVER BRIDGE. Dit is het laagste punt van de Alaska Highway (Altitude 305 Meter).
Oppassen voor voetgangers op de brug.
 
 



De MUSKWA RIVER mondt in de FORT NELSON RIVER.
 
 



Het Hotel FORT NELSON.
 
 



ELKS CLUB. Ook hier heeft men bij de Lunch Stop een grote parking ter beschikking.
 
 



Het FORT NELSON MONUMENT  ter herinnering aan de aanleg van de Alaska Highway in 1942.
 
 



Ook het museum is een aandenken aan de veteranen en de bouwers van de ALCAN.
 
 



Alle voertuigen en tuigen in het museum stammen uit verschillende tijdstippen.
 
 



De tand des tijds heeft hier aan deze DODGE geknaagd.
 
 



Rechts:Frank DOLAN. Een ancien van de bouw van de Alaska Highway in 1942.
Hij werkte als genist aan de bouw en toont hier fier zijn pas uit die tijd
.
 
 



PM BREAK op een parking nabij STEAMBOAT MOUNTAIN.
 
 



Het einddoel van dag 2 is bereikt: TOAD RIVER LODGE.
 
 

 
 

 
 



Het landschap is hier wondermooi. De waarschuwing tegen onverwachts opdagende rendieren is duidelijk.
 
 



Het MUNCHO LAKE is bereikt. Ondertussen bevinden we ons aan Km 710-Mile 443 van de Alaska Highway.
 
 



Dat ziet er zeer vreedzaam uit, maar het is toch aangeraden hier liever niet uit te stappen.
 
 



De LIARD RIVER BRIDGE, gebouwd in 1943.
De bron van de LIARD RIVER ligt op Altitude 1500 M en de monding in de Mackenzie River op 120 M. Lengte : 1115 KM.
 
 



Welkom in Liard Hotsprings Lodge.
 
 



AM Break in LIARD HOT SPRINGS. Hier was in 1942 een groot constructiekamp van de Highwaybouw.
 
 



Nemen die twee buffels ook deel aan het Alsaka Highway Convoy ? In ieder geval gaan ze in de goede richting.
 
 



De resten van FIRESIDE VILLAGE. Hier woedde er voor een paar jaar een hevige bosbrand die alles vernielde.
 
 



EINDELOOS !!!
 
 


 
 
Links: Lunch in ALLEN´S LOOKOUT. De motorijder is midden 80 en heeft de ganse trip uitgereden met zijn
HARLEY DAVIDSON uit 1942. Rechts: Terry SHELSWELL – Convoy Commander ziet dat alles in goede banen verloopt.
 
 



PM BREAK in IRON CREEK LODGE. Alles is hier te koop.
 
 



De stemming is opperbest tijdens de PM Break naast IRON CREEK LODGE.
 
 



De LODGE is gesloten en wordt te koop aangeboden.
 
 



PM Break naast IRON CREEK LODGE.
 
 



Het einddoel van dag 3 : WATSON LAKE. Ondertussen hebben we ook de staat YUKON (Canada) bereikt.
 
 



De laatste meters van dag 3. De voertuigen krijgen een plaats toegewezen voor de briefing van de volgende dag.
 
 



Wendy RAWSAM, de Public Relations vrouw van het konvooi, maakt haar rapport van de dag op.
 
 

 
 



Het bord van Carl K. Lindley uit 1942. Hij was afkomstig van DANVILLE-ILLINOIS. 2835 Miles from home.
 
 



Na de opstelling op het Downtown RV Park werd een eerste bezoek gebracht aan het Sign Post Forest.
 
 



In het SIGN POST FOREST staan ook tuigen die herinneren aan de bouw der Highway in 1942.
 
 



De M 35 op het DOWNTOWN RV PARK-PLAATS 71 met het herstelde dak van de stuurhut.
 
 

 
 

 
 



Het voormalige AIR FORCE LODGE. Werd gebouwd in 1942 en is nu een hotel.
Eigenaar is een Duitser die 3 jaar nodig had om er een hotel van te maken.
 
 



Het HISTORIC AIRFORCE LODGE HOTEL.
 
 



Bezoek aan het Visitors Center, ALASKA HIGHWAY INTERPRETIVE CENTER.
 
 



Een tweede bezoek aan POST SIGN FOREST. BEIGEM(B) ligt bij Grimbergen.
 
 



Een GRADER uit de jaren 1942. CANOL=CANADION OIL=Pipeline Systeem.
 
 



Willy 1 in het POST SIGN FOREST van WATSON LAKE.
 
 



De luchthaven van WATSON LAKE.
 
 



Luchthaven van Watson Lake met de B.C-YUKON AIR SERVICE LTD HANGAR. Dit is een originele WWII constructie uit 1942.
De luchthaven diende als tussenlanding van de transsportvliegtuigen op weg naar Alaska en naar Rusland.
Het is de enigste nog bestaande hangaar van deze soort in de Yukon. Zie ook tekst hieronder.
 
 

 
 



Beelden uit de jaren 1942-1945.
 
 



Douches anno 1943. Tegen betaling, maar zonder garantie op warm water.
 
 



De luchthaven in 1942. Kleine foto´s: de TOWER.
 
 

 
 



De US Army bij de overhandiging van het 5000ste  vliegtuig aan de Russen.
 
 



De vliegtuigen dragen reeds Russische kentekens en opschrift.
 
 



In het NORTHERN LIGHTS CENTER werden er 2 video´s vertoond.
Men lag bijna in de zetels. Gevolg: Willy1 is in slaap gevallen en stoorde al snurkend de anderen. PIJNLIJK!!!
 
 

 
 



De STATIC SHOW vondt plaats naast het Post Sign Forest. Links Willy 2.
 
 



Zelfverzorging tijdens de rustdag in WATSON LAKE op het  DOWNTOWN RV PARK.
 
 

 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina