Voorwoord

Op de kaart ziet men duidelijk de reden waarom men een Baileybrug geworpen heeft. Vroeger moest men over de brug van Malsbenden (2) gaan of rijden om van stand 6 en 7 naar stand 8 te geraken, en om de schietschijven van het magazijn (5) naar de stand 6 en 7 te brengen. Ook was er voor de inwoners van Malsbenden daardoor merkelijk minder geluidshinder.

In de volgende reportage breng ik drie beelden van een Trippel-Dubbel brug die men schijnbaar aan het afbreken is. Daarna meerdere beelden van een Dubbel-Dubbel brug in opbouw. Tenslotte een foto van 2004 en een foto van de definitieve afbraak in 2005 van de Dubbel-Dubbel brug.

Conclusie: indien de bovenstaande redenering juist is heeft men oorpronkelijk een Trippel-Dubbel brug geworpen. Later heeft men deze afgebroken voor herstelling en vernieuwing van het wegdek en vervangen door een Dubbel-Dubbel brug . Deze heeft men tenslotte in 2005 afgebroken aangezien het Kamp Vogelsang als oefenkamp niet meer bestond.

 

Een kleine uitleg voor niet Geniemannen.

Met het Bailey „Meccano“ systeem heeft men verschillende mogelijkheden om bruggen te verwezenlijken. Het basiselement is het Bailey-Paneel. Naargelang  men meer panelen  naast elkaar en boven elkaar aanbrengt hoe zwaarder de voertuigen mogen zijn die over de brug rijden. Er spelen nog andere elementen een rol, maar het zou te ver gaan dit alles hier uit te leggen
.
Hieronder de mogelijke te verwezenlijken bruggen.
De gebruikte termen zijn SIMPEL (een paneel), DUBBEL (twee panelen) en TRIPPEL (drie panelen).
Wie meer wil weten gelieve de verwijzing te raadplegen op het einde van de reportage.



 
 
                  
 
         
 
         
 
         
 
                                                                
 
         
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De Trippel-Dubbel EWBB brug die moet afgebroken worden. Men is bezig met het opkrikken voor  te bereiden.
Ook het wegdek  is men aan het afbreken.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De brug wordt verder afgebroken met mannenkracht en met behulp van een kraan voor het opladen op de aanhangwagen.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Nog een beeld van de af te breken brug. De voorbereiding op de brug te kunnen terugtrekken worden getroffen.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Een gedeelte van de werf van de te bouwen brug  over de Urft te Malsbenden
.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De constructierol staat op de pakkingsbalken om de brug op de oever te kunnen bouwen.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Het Dubbel-Simpel gedeelte van de brug wordt met behulp van 2 Krupp kranen op de vertrekoever gebouwd.
De voorbrug (hulpmiddel voor het werpen) hangt reeds gedeeltelijk boven de bres.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De werf aan de linkerkant van de te werpen brug. Dit is de werf voor de linker kraan en de dwarsbalken.
Deze worden met mannenkracht gedragen (acht man per balk) en aangebracht in de brug
.

 
         
 
                                                                        
 
 
Dwarsbalkklamp                              Krik 25 Ton Hydraulisch                        Krik 15 T Mechanisch
 
         
         
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Zicht op de voorbrug vanaf de aankomstoever.

 

 
 

Foto: 6 Genie ©Willy Recour
De brug is reeds geworpen. Het tweede verdiep wordt met behulp van de kranen geplaatst. Hier ziet men duidelijk dat iedere kraan zijn werf heeft.

 

 
 
 
         
         
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De bovenverdieping is klaar . Rechts de constructierollen die hun dienst achter de rug hebben.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Een zijzicht van de brug nog voorzien van de te verwijderen voorbrug.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Met het behulp van 2 kriks 25 Ton wordt de brug neergelaten op de steunscharnier en de stalen basisplaat.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
De dwarsbalken bevinden zich nog niet diep genoeg.
De brug moet nog verder zakken zodanig de langsliggersramen en de houten dekplanken op de zelfde hoogte komen van de oever.
Daardoor spaart men de hier de normaal voorziene opritten.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Er worden zes rijen langsliggersramen geplaatst. Op de dwarsbalken zijn daarvoor ligplaatsen voorzien.

 

 
 

Foto: 6 Genie © Willy Recour
Op de langsliggersramen komen de houten dekplanken. De laatste rij langsliggersramen ontbreekt hier nog. Waarom is niet duidelijk want men maakt het werk onnodig lastig door de ontbrekende dekplanken vooraan. We bevinden ons hier ook aan de zijde van de aankomstoever.

 

 
 

Foto: Patrick Claeys ©
De Bailey brug van Malsbenden in volledig afgewerkte toestand, maar dan wel jaren na de tweede bouw. Deze foto is genomen in 2004.

 

 
 

Foto: Patrick Claeys ©
De definitieve afbraak van de Bailey Brug van Malsbenden gebeurde van 11 tot 15 april 2005. Deze opdracht werd uitgevoerd door het 4 Genie Bataljon uit Amay (informatie ingewonnen door Patrick Claeys). Hier een foto van 12 april 2005. Het bovenste verdiep is  reeds afgebouwd.
Ook het dek is reeds verdwenen. Men is bezig de langsliggersramen te verwijderen.

 

 
 
 
         
         
 
 
         
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina