Foto: Google Earth
1 Dagoefening (December 1958) aan de FULDABRUG van DITTERSHAUSEN.
De oefening bestond erin het laden van de brug (op de foto de linkse brug) en het beveiligen ervan.
 
         
 

Foto: Willy Recour -1-
De FULDABRUG van DITTERSHAUSEN.
De vernieling bestond erin van het verwezenlijken van 1 snede en het vernielen van 1 pijler
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -2-
Sgt VAN GAEL, Sectieoverste van de 2 Sectie speelde VIJAND maar is in de val gelopen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
Een gedeelte van het 1 Peloton dat aan deze oefening deelnam.
 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
Een deel van het kader der A Cie.
Van links : Lt WERY, Sgt LATTREZ, …?, Sgt VAN GAEL, Sgt WILLEMS en Sgt BASTIAENSENS. Geknield: Sgt VALKENBORGHS
 
         
 

 
 
Foto: Willy Recour -5-
Lt WERY
 
Foto: Willy Recour -6-
Sgt VAN GAEL
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
Sgt WILLEMS
 
         
 

Foto: Google Earth
1 Dagsoefening aan de Fulda en Werra bruggen te HANNOVERSCH MÜNDEN.
   De oefening bestond erin het laden van de brug over de WERRA (WERRABRÜCKE) en de brug over de
FULDA (met de typische naam PIONIERBRÜCKE).
 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
De WERRABRUG te HANNOVERSCH MÜNDEN.
 
         
 

Foto: Willy Recour -9-
DE PIONIERBRÜCKE over de FULDA te HANNOVERSCH MÜNDEN
De brug heeft 4 pijlers en is 192,80 m.lang.
 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
Om aan de pijler te komen moest men over het water. Dit gebeurde met behulp van de M2 Boot.
 
         
 

Foto: Willy Recour -11-
ETENSTIJD
Naar de gezichten te zien schijnt het te smaken. Gans rechts de Pelotonscomd OLt WERY.
Hopelijk vergeet men de VIGNERON niet die daar aan de boom
hangt.
 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
Sgt RECOUR (2de van rechts) was deze keer de bevoorrader van dienst.
Sgt LATTREZ (blootshoofd) schijnt goed
geluimd te zijn.
 
         
 

Foto: Willy Recour -13-
Vooraan. Sgt VERBOVEN (Sectiecomd) en Sgt CUMPS (Maintenance) in de Halftrack van de Sectie.
 
         
 

Foto: Willy Recour -14-
GASTHAUS ZUM ANKER in het mooie stadje HANNOVERSCH MÜNDEN.
 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
Pittoresk beekje dat uitmondde in de FULDA.
 
         
 

Foto: Google Earth
Opdracht in ARNSBERG op 5 Mei 1959.
In de omgeving van de Mess Officieren in de kazerne te ARNSBERG moest een weg
bestaande uit SOMMERFELDMATTEN afgebroken worden en naar KASSEL gebracht worden.
ARNSBERG ligt in het SAUERLAND tussen in het noorden de MÖHNESEE en in het zuiden de ORPESEE.
 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
Het Kwartier REIGERSVLIET te ARNSBERG. 
Kazerne van het  4 Jagers te Paard (4 Chasseurs à Cheval-4 ChCh).
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
Het transsport van de SOMMERFELDMATTEN gebeurde met MAGUIRUS met aanhangwagen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
De opgerolde SOMMERFELDMATTEN op de aanhangwagen klaar voor het transsport naar Kassel.
 
         
 

Sgt VANDENBORRE-Sgt VERBOVEN-Sgt LATTREZ.                          Ontkoppelen der matten.             
 
         
 

Sgt WILLO-Sgt VANDENBORRE-Sgt LATTREZ                                 Laden der matten         
 
         
 

 
         
 

Foto: Willy Recour -20-21-22-23-24-25-26-27-
Het losmaken, oprollen en laden en bevestigen op de aanhangwagen der SOMMERFELDMATTEN.
 
         
 
 


Foto: www.geniak.be

Links een afbeelding van de SOMMERFELDMAT
of SOMMERFELDTRACK.
Is een product uit de WW II.
In hoofdzaak Brits maar ook in gebruik bij de Amerikaanse Genie.

De netten van staalkabel werden aan elkaar verbonden om een geheel te vormen. Het hoofddoel was de wielen grip te laten krijgen op gras of zandbodem. Het product werd gebruikt om vliegvelden aan te leggen of om de landingsstranden te verbeteren.

Boven een foto van het aanleggen van een vliegveld.
Met dank aan SPEYKI en Patrick CLAEYS.

 
         
 

Foto: Willy Recour -28-
Sgt VERBOVEN en Sgt LATTREZ Junior
 
         
 

Foto: Willy Recour -29-
Men verzorgde ons goed bij het 4 CHASSEURS à CHEVAL te ARNSBERG.
 
         
         
 
OEFENING aan de EDER in FEBRUARI 1959
Laden van bruggen en SRE-Bruggenbouw
De Eder heeft een lengte van 176 Km. Ontspringt aan de EDERKOPF en mondt in de FULDA bij GRIFTE.

 
 

Foto: Willy Recour -30-
De EDERBRUG te AFFOLDERN. Ligt een paar kilometer achter de EDERSTAUSEE
 
         
 

Foto: Willy Recour -31-
De EDERBRUG en het dorpje AFFOLDERN
Waarom mag een pantservoertuig met een hogere klas dan een wielvoertuig over de brug?
De klasbepaling van een brug en van een voertuig is een zeer ingewikkelde materie.
De klasbepaling van een brug is een zaak, deze van een voertuig een andere, het zijn twee verschillende benaderingen. In eenvoudige taal, zonder te theoretisch te zijn, wordt de klas van een brug bepaald door de druklast dat het voertuig per eenheidsoppervlakte veroorzaakt op de brug. Bij bruggen zal men vaststellen dat voor wielvoertuigen de toegelaten klas van het wielvoertuig LAGER ligt dan de toegelaten klas van een rupsvoertuig. Op het eerste zicht lijkt dit paradoxaal… niets is minder waar daarom een woordje uitleg.

De totale contactoppervlakte van de wielen van een wielvoertuig is kleiner dan die van de rupsen van een rupsvoertuig
Het gewicht van het rupsvoertuig, nochtans groter dan van het wielvoertuig, wordt over een groter contactoppervlakte met het brugwegdek verdeeld wat resulteert in een kleinere belasting per eenheidsoppervlakte, dus minder belastend voor de brug.
Bij de klasbepaling van een brug wordt rekening gehouden met meerdere kenmerken van het voertuig die de brug overschrijdt ondermeer: gewicht, aantal assen, tussenafstand tussen de assen, rupslengte ...
(tekst geschreven door een vriend die deze materie perfekt machtig is).
 
         
 

Foto: Willy Recour -32-
Sgt WILLO, vooraan rechts, met zijn Sectie tijdens het middageten aan de brug van AFFOLDERN.
 
         
 

Foto: Willy Recour -33-
Kleine SRE-BRUG (4 vlotters-10 panelen) over een bijrivier van de EDER.
Men heeft ons daar achtergelaten ter bewaking en om het verkeer te regelen over de brug.
Bemerk onze overnachtingsmogelijkheden. Hopelijk vergeten ze ons geen eten te brengen.

LAATSTE waarschijnlijk echt gebeurde anecdote.

Bij het maken van een brug naast een zogezegde vernielde brug moest een ankerkabel over het water gebracht worden.
Om niet teveel tijd te verliezen stuurde men een korporaal met de kabel over de niet meer bestaande brug.
Als hij halfweg de brug was kwam een controle, zoals het toeval ook nog wou ... de Kolonel.
Bij zijn vraag aan de Korporaal of hij niet wist dat die brug niet meer bestond gaf deze, niet op zijn tong gevallen,
als antwoord of de Kolonel niet zag dat hij het zwemmen was!
De iets wat uit het lood geslagen Kolonel wou niet onderdoen en zei: als dat zo is dan zwem maar verder.
 
         
 

Foto: Willy Recour -34-
De EDER BRUG te …
 
         
 

Foto: Willy Recour -35-
Tijdens de maaltijden werden de werkzaamheden op de brug verder gezet.
 
         
    Einde der fotoreportage over verschillende oefeningen:

DITTERSHAUSEN
HANNOVERSCH MÜNDEN
ARNSBERG
EDER

VEEL KIJK EN LEESGENOT

Willy RECOUR
willy_recour@web.de

 
         
 

Dit is het einde van de fotoreportages in de periode van 1955 tot 1960.
De volgende reportages spelen zich enkele jaren later af
en handelen hoofdzakelijk over sportaktiviteiten in het 6 Genie Bataljon.

Met dank aan de vrienden die mij geholpen hebben, verbeteringen aangebracht of het heel eenvoudig goed vonden.

 
         
 
 
         
 
 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina