Foto: Willy Recour -1-
Lt COOLS, de 2 Comd van de cie in gesprek met 1 Sgt LUYTEN, de OOffr bevoorrader (QM).
Rechts de wateraanhang wagen. Deze was onontbeerlijk als men de maaltijden op het terrein klaar maakte.
 
         
 

Foto: Willy Recour -2-
Vooraan rechts Sgt CUMPS, dienstoverste van de sectie Maintenance met zijn ploeg mekaniekers en hun voertuig,
een Camionnette DODGE.
 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
De HALFTRACK van de Sectie Transmissie. Deze Sectie bestond uit 1 O/Offr (comd van de sectie) 1 Sdt radiomechanicien,
enkele sdt radiooperatoren radiotelegrafie(morse operatoren)1 chauffeur halftrack radiooperator radiotelelefonie.
Op deze oefening moesten ze de verbinding stand houden met hoger echelon (Bataljon) in morse
en de functie van hoofdpost vervullen in het cienet in telefonie (verbinding Cie Comd-Pl Comd-Secties).
Om deze taak goed te kunnen uitvoeren moest zeer veel geoefend worden. Deze sectie was daardoor zeer veel op toer. 
Meestal alleen wat natuurlijk zeer veel voordelen met zich meebracht. Daarover meer verder in deze reportage.
 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
IK STA OP WACHT.
Achter de paal ziet men de wegbewijzering naar de Commandopost van de Cie. Men had een IN en een OUT.
 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
Sgt RECOUR en 1 Sgt LUYTEN aan de DIEMEL
De DIEMEL heeft een lengte van 110,5 Km en mondt in de WESER bij BAD KARLSHAFEN.
Bij de gemeente DIEMELSEE in het ROTHAARGEBIRGE (Sauerland) bevindt zich de DIEMELTALSPERRE met STUWDAM.
 
         
 

Foto: Willy Recour -6-

Een oefening die niet voorzien was in het manoeuverplan. Soms was het werkelijk aangenaam op oefening te zijn.
Deze foto werd waarschijnlijk niet naar huis of naar het lief gestuurd.
Misschien ontstaan 51 jaar later nog enkele discussies bij het bekijken der fotos.

 
         
 

Foto: Google Earth
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
Kolonnevorming op het paradeplein van de Kazerne DE GETE. Links Sgt WILLEMS, rechts SGT BASTIAENSENS.
 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
Lt COOLS bij het inrichten van de commandoposttent. Aan de staat van de valies naast zijn uitrusting ziet men dat dit
niet de eerste oefening was waar hij deelnam. Als men de dagen te samen telt van de oefeningen waarvan sprake in mijn fotoreportages komt een merkelijk getal te voorschijn. Het is misschien een beetje overdreven maar ik had tussen 2 oefeningen soms alleen maar de tijd om de fotos te laten ontwikkelen van de eerste oefening.
 
         
 

Foto: Willy Recour -9-
Deze soldaat is zijn helm niet aan het aanbidden, maar zich aan het wassen. Een goede soldaat trekt zijn plan.
Persoonlijke hygiene was nodig. Men ziet dat hij zeer spaarzaam met het water omgaat.
Iedere Halftrack had een Jerrycan met water.
Om zich te scheren met de middelen die men in die tijd had moest men zeer bedreven zijn.
Bekijk ook de goed gecamoufleerde HALFTRACK.
 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
Hier ziet men hoe vermoeiend zo een oefening soms was.
Kapt DAELEMANS
, de Cie comd van de A Cie, is hier aan het rusten ergens in het REINHARDSWALD aan de kant van de weg.
Blijkbaar had hij voordien zijn chauffeur ook reeds aan het stuur van de jeep afgelost om deze te laten rusten.
 
         
 

Foto: Willy Recour -11-
HALFTRACK van het 2 CYCLISTEN, die ook aan de oefening deelnamen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
De gecamoufleerde HALFTRACK van de Sectie TRANSMISSIE met Sgt SEVERENS, transmissie O/Offr van de A cie.
De sectie transmissie viel minder op tijdens een oefening omdat ze in tegenstelling met gevechtsgeniesecties niets
zichtbaar uitvoerden. Hun opdracht (zie tekst onder foto-3-) was echter zeer belangrijk.
Omdat  ze meestal eigenlijk onzichtbaar hun werk deden (zie foto) bestaan er weinig fotos over hun.
Daarom een iets langere tekst over hun opleiding en ook enkele anecdotes.
 
 

Onderstaande tekst kwam tot stand dank zij de inlichtingen en echt gebeurde anecdotes die mij door
Roland VAN HOLDERBEKE

(TS O/Offr van de C Cie) werden overgemaakt, met dank aan hem hiervoor.

 
 


Oefeningen:
     1. Een ganse dag per week bevelnet 6 Gn (Morse), eenmaal per maand tot 24 uur.
                        2. Om de 14 dagen een ganse dag oefening met het hoger echelon (Morse).
                        3. Een halve dag per week bevelnet 6 Gn (Fonie)
                        4. Om de veertien dagen een halve dag Cienet (Fonie)
                        5. Verzorgen van het Cienet op alle oefeningen van de Cie.
                        6. Oefeningen tijdens het opleiden van radiooperatoren en OOffr en Offr.
                            De oefeningen van een dag of meer vonden op het terrein plaats.

Anecdotes:
     1. Als nieuwe kandidaat TS en na het volgen van een cursus werd Roland TS O/Offr van de C Cie en werd
                          onder vleugels gesteld van zijn collega van de A Cie: Sgt SEVERENS (een KRAK in het VAK). Hij had ech-
                          ter noch andere capasiteiten. Goed camoufleren was er een van, dat ziet men op de foto. Hij was ook
                          een vervent jager en had op de oefeningen steeds zijn jachtgeweer mee. Roland controleerde de oe-
                          fening en jager SEVERENS ging op jacht en kwam altijd terug met een konijn of een fazant.
                       2.Aangezien ze iedere week ergens anders op het terrein waren (alleen), kenden ze de beste plaatjes in
                          de dorpjes (het moest niet altijd midden in het REINHARDSWALD of op Ops-zone zijn). Men wist dat in
                          FRITZLAR het beste <VANILLE-EIS> te verkrijgen was en in BAD SOODEN-ALLENDORF beste <BRÖTT-    
                          CHEN MIT FLEISCHSALAT> en ergens anders nog betere zaken.
                       3.De netten werden bestendig afgeluisterd door de veiligheidseenhied, het 44 TTr waarvan een deta-
                           chement in de Kazerne Noordvaart lag en door de Sectie Veiligheid van 6 TTR. Die konden ook altijd
                           peilen waar de sectie zich bevondt. Maar ook de naburige <vrienden in het Oostblok (DDR)> konden
                           ons afluisteren en hadden er hun plezier in ons te storen, valse berichten in te brengen of probeerden
                           het net te “overmeesteren en er in te dringen“.

 
         
 

Foto: Internet

Draagbare Radiopost AN/PRC 10
   Dit was een van de radioposten in gebruik in het 6 Genie. Men had er 2 per Peloton Gevechtsgenie.
Volgende posten waren nog in gebruik bij de Cie Gevechtsgenie
            SCR-506                   Sectie Transmissie (telegrafie)
             SCR-508                   Ciecomd-Pl Comd-Sec TR(fonie)
            SCR-528                   Sec Comd in de Halftrack(fonie)

 
         
 

Foto: Willy Recour -13-
Het kader O/Offr van het 1 Peloton. Staand van rechts: Sgt Mil MEDARTS, Sgt BASTIAENSENS en Sgt Mil VAN GAEL
Gehurkt: Sgt RECOUR
 
         
 

Foto: Google Earth
 
         
 

OEFENING HOOFDZAKELIJK OP DE POLYGOON FULDA TE KASSEL.

10-11-12 OKTOBER 1958

De oefening bestond voornamelijk uit BRUGGENBOUW (Loopbrug 1938, Vaarbak, SRE op vlotters en Schragen SRE)

 
 

Foto: Willy Recour -14-
Loopbrug M1938 over de Fulda.
Voor uitleg over deze foto en de volgende over SRE zie mijn fotoreportages over
pionieropleiding en oefening PETIT MINEUR.
 
         
 
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
EEN VAARBAK 5/5
Samenstelling: 10 M2 boten-10 houten dekpanelen-8 wielleiders- 20 bevestigingsklampen-meertouwen-2 buitenboordmotoren-2 ankers. Op het vlot een Camion GMC met bootaanhangwagen.
Onderaan de foto ziet men hoe een landoever klaargemaakt werd voor het vlot of brug SRE.
 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
De SRE SCHRAAG
Deze schraag kon gebruikt worden voor SRE-Bruggenbouw over een droge bres of in ondiep water. Men kon ze ook gebruiken om een oeververbinding met landhoofd bij een SRE-vlot of brug te maken. Men kon zelf het waterpeil volgen door het draagraam in de hoogte te veranderen. Samenstelling:  2 staanders met pingaten-het verschuifbare draagraam-schoorbuizen-2 metalen voetplaten.
De hoogte werd geregeld met behulp van 2 kettingtakels of met een kraan.
Het plaatsen kon gebeuren met een de BROCKWAY(Foto) of een kraan. We hebben daar zeer weinig mee geoefend.
De foto kan als zelden betiteld worden. Het volledige SRE materiaal kon ook gebruikt worden met M4A2 bruggenbouwmateriaal.
De stalen panelen en de houten dekplanken vielen dan weg.
 
         
 

Foto: Willy Recour -20-
De 1ste Sectie van het 1ste Peloton (Sectie 11)
 
         
 

Foto: Willy Recour -1-
Sgt MEDARTS, Adjt KRO … en Sgt Milicien …
 
         
 

Foto: Willy Recour -22-
Sgt RECOUR en Sgt MEDARTS op de Polygoon Fulda
 
         
 

Foto: Willy Recour -23-                 Foto: Willy Recour -24-
Sgt MEDARTS                          Sectie 12
 
         
 

 
         
 

Foto: Willy Recour -25-
Kolonnevorming op het paradeplein van de Kazerne DE GETE in Kassel.
 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
Onderweg richting UDENHAUSEN
 
         
 

Foto: Willy Recour -27-
Het kader van de A-Cie. Links Kapt DAELEMENANS Cie comd. Rechts Olt PEERAER Pl Overste 1 Pl.
Men bemerkt nog Sgt WILLEMS, Sgt VANDENBORRE, Sgt RECOUR en Sgt VERBOVEN.
De oefening bestond erin het uitvoeren van de bestendige vernielingen in samenwerking met de 10 Cie Tpt
die voor het transsport van de springstoffen verantwoordelijk was.
 
         
 

Foto: Willy Recour -28-
Aankomst van Olt PEERAER aan het GASTHAUS GERLACH, voor de gelegenheid omgetoverd
tot een deel van de commandopost van de Cie. De Cammionette DODGE schijnt daar reeds langer te staan
 
         
 

Foto: Willy Recour -29-
Onduidelijke maar veel zeggende foto opgenomen in het Gasthaus GERLACH.
Links Lt PUTTAERT, Cie comd van de 10 Cie Tpt en rechts 1 Sgt LUYTEN, OOffr bevoorrader van de A Cie.
Hier doet hij zijn naam alle eer aan. Hij heeft de patroon van het Gasthaus kunnen overtuigen zijn eigen bevoorrading mee te brengen. Rhum NEGRITA was een begeerde drank tijdens de winterse oefeningen.
 
         
 
 
         
         
 
50 JAAR LATER
 
         
 

De DIEMELSEESPERRMAUER   
Een zeldzaam schouwspel. De DIEMELSEE loopt over door de overvloedige regen. Tienduizenden kwamen kijken.
 
         
 
 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina