Dit was een Compagnie oefening.

Zij bestond uit het uitvoeren van vernielingen
en het bouwen van een SRE
(Stalen Rijweg Elementen) Brug
over de WESER te VECKERHAGEN.

De Commando Post van de Compagnie was ingericht te SCHÖNEBERG (bij HOFGEISMAR).

Hoe men op de naam
<< PETIT MINEUR >>
gekomen is weet ik ook niet.

 
         
 

Foto: Willy Recour -1-
 

Foto: Willy Recour -2-
 
         
 

Foto: Google Earth
Het dorpje SCHÖNEBERG. Hier was de Commando Post van de A Cie gevestigd.
 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
Halte in ERSEN alvorens SCHÖNEBERG te vervoegen.
Van links Olt ..., Sgt THEUNIS, Sgt VALKENBORGH en SgtMilicien J. Verkest
 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
Schöneberg ligt aan de B 83 (Kassel-Bremen). Hier bevondt zich de commando post van de A Cie.
Het was ook het eerste RV (verzamelpunt) van de deelnemende Pelotons.
De Cie-Staf bleef er gedurende de ganse oefening. De Pelotons kregen van hier hun opdrachten.
 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
Sgt WILLO met een inwoner van Schöneberg. Hier schijnt in de laatste 50 jaar niets veranderd te zijn.
 
         
 

Foto: Willy Recour -6-
De belangstelling der plaatselijke bevolking wordt groter. Iedereen wordt aangeraden zijn wapen goed in het oog te houden.
We hebben hier waarschijnlijk met een veteraan van de eerste wereldoorlog te doen. We worden echter goed onthaald.
Sommigen hebben reeds een slaapgelegenheid in de schuren van de landbouwers gereserveerd
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
Sgt CUMPS met de estafettemoto van de cie. Hij was tevens de chef van de sectie maintenance (onderhoud der voertuigen).
Het merk van de moto kan FN geweest zijn
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
Nog is alles rustig en hebben we tijd voor een kleine pauze en het maken van een herinneringsfoto.
 
         
 

Foto: Willy Recour -9-
DE VELDKEUKEN. Niet modern maar onontbeerlijk op oefening.
Bovendien toverden de koks onder leiding van de OOffr bevoorrader(QM) meestal zeer gewaardeerde maaltijden te voorschijn.
Bemerk achteraan de  wateraanhangwagen. Ook onontbeerlijk.
Van de later in voege genomen 5 in 1 (five in one) en 1 in 1 (one in one); wat betekende
maaltijd voor 5 personen in een verpakking of maaltijd voor 1 persoon in een verpakking en dat voor 1 dag, was hier nog geen sprake.

Het is gebeurd dat een sectie die bij een boer in de schuur overnacht had,
´s morgens door de boer
in met een <BAUERNFRÜHSTÜCK> bediend werd.
De bevolking in de omgeving van KASSEL was ons goed gezind!
 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
Uitdeling middagmaal. Men ziet dat nog steeds de kapootjas gedragen wordt. Niet iedereen is reeds in het bezit van een camouflagekledij.
Het goed verloop van een oefening hing ook gedeeltelijk af van volgende twee factoren.
Ten eerste het tijdig verdelen van goede maaltijden en ten tweede het gunnen van de nodige slaapperiodes (´s nachts of gedurende de dag).
 
         
 

Foto: Willy Recour -11-
Rechtstaand: Sgt Milicien J. Verkest, Sgt THEUNIS, Sgt WILLO, Sgt WILLEMS en 1Sgt LUYTEN.
Van links geknield: Sgt LATTREZ, Sgt VALKENBORGH en Sgt VANDENBORRE.
 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
Van Links: Sgt Mil ..., Sgt WILLO, Sgt KEUNINCKX, Sgt Mil VAN GAEL, 1Sgt LUYTEN en Sgt Mil VANDENBORRE.
 
         
 

Foto: Willy Recour -13-
 

Foto: Willy Recour -14-
 
  Links Sgt KEUNINCKX. Rechts 1Sgt LUYTEN. Hij was de hoogste in graad!!! bij de onderofficieren van de A Cie.
Mensen met een graad hoger als 1Sgt waren zeldzame figuren in die tijd. In het garnizoen KASSEL kende ik maar een Adjudant 1 Klas.
Hij was afgedeeld bij de US Army die ook in Kassel (ROTHWESTEN en WILHELSHÖHE ALLEE) tegenwoordig was.
 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
 

Foto: Willy Recour -16-
 
 
Links Sgt Milicien VANDENBORRE. Rechts Sgt VALKENBORGH.
Bewonder de haarsnit uit de jaren vijftig op de fotos 14, 15 en 16.
 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
Terug naar de oefening.
Sgt VALKENBORGH
en zijn sectie hebben de opdracht gekregen een BENOTO vernieling uit te voeren ergens in het REINHARDSWALD.
Het REINHARDSWALD heeft een oppervlakte van 200 vierkante Km en behoord tot het WESERBERGLAND. Het hoogste punt ligt op 472,2 m.
In het Reinhardswald ligt ook het beroemd kasteel de SABABURG. Daarover meer achteraan in deze reportage.
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
Het openen van een BENOTOPUT. Het deksel was vastgeschroefd op een uitneembare dwarsligger in de put.
De schroef bevondt zich in het midden van het deksel. Men moest een  bovenste beschermstop afschroeven en dan kwam men eerst aan de eigenlijke vijs die het deksel aan de dwarsligger vasthield. Als hulpmiddel had men een schroefsleutel. Aan deze beschermstop herkenden men ook dat men met een benotoput te doen had en niet met een riooldeksel. Het wegnemen van het deksel gebeurde met twee haken die ingrepen in de ligplaatsen in het deksel. De dwarsligger moest men dan ook wegnemen om de kisten in de put te laten.
 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
De Benotokisten liggen klaar om in de put gelaten te worden. In een put bevonden zich 12 gewone kisten van 40 kg TNT
en een 1 aanzetkist van 48 kg. In de aanzetkist bevonden zich 2 patronen van 100 gr TNT. Totaal: 528,2 kg.
 
         
 

Foto: Willy Recour -20-
De kisten werden naar beneden gelaten met sjortouwen die men dubbel in de twee ovale haken aan de kist doorschoof
om zo het touw terug naar boven te halen als de kist op zijn plaats zat. Dit alleen bij het echt laden der vernieling.
Op oefening liet men de touwen aan de kist en bevestigde ze aan de dwarsligger om later de kisten terug uit de put te kunnen halen.
In elk van de 2 aanzetpatronen plaatste men een knalkoker met een knalkoord
die door twee kokers die in de gracht naast de weg uitkwamen en daar aan het compassement verbonden werden.
Soms bevondt er zich gas in de put bij het openen.
Dit kon men verwijderen door een brandend stuk dagblad in de put te werpen alvorens met het vullen te beginnen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -21-
Een andere sectie kreeg de opdracht om de VEERPONT op de WESER te VECKERHAGEN te vernielen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -22-
De A Cie van het 6 Genie was uitverkoren om als eerste een nieuw wapen om vernielingen te bewaken te testen.
Het wapen werkte vol automatisch. Bij het naderen van een vijandelijk voertuig werd eerst de snelheid gemeten en om gerekend zodanig het wapen op een bepaalde afstand begon te vuren. Later heeft men het wapen en de munitie verwijderd en alleen nog de snelheid gemeten, waar we vandaag nog altijd onder te lijden hebben. Deze foto werd genomen op 1 APRIL 1959 tijdens een controle opdracht op de vernielingen, en kwam tot stand door de medewerking van Roland VAN HOLDERBEKE.
 
         
 
 
         
 

Foto: Willy Recour -23-
De compressor LEROI. Onontbeerlijk tuig bij het te werk stellen van SRE-materiaal.
Hij werd gebruikt voor het opblazen der vlotters en het bijhouden van de voorziene druk
op de vlotters tijdens het gebruik van het vlot of de brug. Hier ontbreekt er wel een wiel achteraan
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -24-
Een opgeblazen vlotter. Bemerk de ijzeren handvatten bestemd voor het dragen van de vlotter om hem te water te laten.
Aan de handvatten was een touw van 60 cm om het houten dek en de ijzeren langsliggers aan de vlotter te bevestigen.
Niet te zien is de SIGAAR t.t.z. het middenstuk van de vlotter.
 
         
 

Foto: Willy Recour -25-
Een zicht op de werf. De BROCKWAYS moesten op de oever afgeladen worden.
De panelen werden platgelegd en terug opgenomen om op de vlotter geplaatst te worden.
In het midden ziet men een geladen Brockway, enkel de opgerolde vlotters zijn reeds afgeladen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
Het afladen van de 2 laatste panelen. Aan de portiek waren kettingen van verschillende lengtes.
Eerst veel later daagden er in de burgerij voertuigen op met portieken. Meestal dienden deze voor het afladen van containers.

Een Stalen Rijweg Element woog 1.066 kg. de portiek was heus een krachtig baasje.
 
         
 

Foto: Willy Recour -27-
Het plaatsen van de panelen op een uitgeruste vlotter. Men gebruikte de lange kettingen aan de buitenkant.
Aange zien het aanvankelijk niet voorzien was om houten panelen tussen de stalen rijwegelementen te plaatsen moest
men behulp doen van een afstandsbaar tussen de kettingen om de panelen breed genoeg uit elkaar te krijgen.
Ook had men nog een dubbele ketting met haken en een ring om de panelen in evenwicht te kunnen opheffen.
Op de vlotter ziet men de grendels om de panelen vast te maken
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -28-
Hier ziet men alle kettingen De 2 buitenste  voor het opleggen van de panelen en de 4 binnenste voor het afladen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -29-
Het verplaatsen van een uitgeruste vlotter naar het bruggedeelte. Soms ging het er avontuurlijk aan toe.
De vlotter wordt getrokken door een vedette. De mannen op het vlot schijnen daar geen probleem mee te hebben.
 
         
 

Foto: Willy Recour -30-
Het koppelen van een vlotter aan de reeds bestaande bruggedeelte. Soms ging dat vlot soms ook niet.
Met een getrainde ploeg ging het meestal goed.
Hier ziet men ook de reden waarom de zwemvest veel verkeerd gedragen werd,
het was minder storend voor het werk met de zwemvest op de rug.
 
         
 

Foto: Willy Recour -31-
Laatste foto. Drie gekoppelde vlotters. Verdere fotos kon ik niet meer maken, het werd donker.
De ganse nacht werd verder gewerkt.
In de vroege morgen moesten we ons verplaatsen en werden we afgelost door een ploeg die het verkeer op de brug moest regelen.
 
         
 

Foto:Google-Earth-Hake 72
Das DORNRÖSCHENSCHLOSS SABABURG IM REINHARDSWALD.
 HET KASTEEL VAN DOORNROOSJE - DE SCHONE SLAAPSTER IN HET BOS - DE SABABURG.
Dit kasteel bevondt zich in het REINHARDSWALD waar onze oefening zich afspeelde.
Het sprookje van
DOORNROOSJE werd oorspronkelijk geschreven door de Fransman Charles PERRAULT in 1667.
De duitse gebroe
ders GRIMM schreven later de Duitse versie, alsook nog veel andere sprookjes
die zich bijna allemaal afspeelden
in het REINHARDSWALD.
 
         
 

Foto: Google-Earth-Detlef Stern
De VEERPONT van VECKERHAGEN in 2007. Veel is er niet veranderd.
 
         
 

Ontwerp: Rudy Dobbelaere
 

Afsluiting der Fotoreportage over de


Cie Oefening 6 Genie A Cie

PETIT MINEUR

VEEL KIJK EN LEESGENOT

Willy RECOUR

willy_recour@web.de

 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina