|
EEN GENIE - BOOT - VRAAGSTUK
We publiceren hier een aantal losse gegevens die we mochten ontvangen,
het merendeel ervan is onder voorbehoud:
De naam van de boot: "Gray Marine"
Er waren zes (6) exemplaren beheerd door het
Sectie Genie van het C Gn Corps te Westhoven.
Beheerder 1Sgt Meyer(s) en hersteller …?
Het was een DUW-boot
Bestond uit twee delen die men aan elkaar moest koppelen
Was uitgerust met 2 benzinemotoren van ieder 90PK
Beschikte over twee motoren en ook twee schroeven
Die motoren kon men dus afzonderlijk zowel in toerental als in "richting" schakelen, daardoor kon men met die boot "wringen" om bijna ter plaatse met een ponton te draaien.
Dit principe werd ook toegepast met de latere Vedette, de vlotoverste kon door met de armen signaal te geven aan de schippers, een Vedette laten trekken, en de andere duwen.
|
|
Hij was beter geschikt dan de vedette om elementen op hun plaats te brengen in een brug aangezien hij aan de voorsteven een plat vlak had en zo op de brugelementen van de Bailey op pontons (J-52) kon duwen tussen de twee pontons van dat vak, dus meer een duwboot. Vlugger en eenvoudiger vast te maken en los te koppelen.
Dus vermoedelijk was het een boot die behoorde tot de set J-52 voor de bouw van Bailey op pontons.
In Westhoven lag er een volledige set Baileybrug op pontons J-52 om een brug te bouwen over de Rijn. Dat was wel een overblijfsel van de eerste strategie van de NATO. België moest om de Main-MSR open te houden de middelen hebben om bij nood volledige bruggen over de Rijn te werpen (In het begin liepen die MSR van de haven van Antwerpen tot aan de Ops-Zone en dienden niet enkel voor het Belgisch leger, maar ook voor de aanvoer ten voordele van de Britten en de Amerikanen vanuit Zeebrugge en Antwerpen.
|
|
|
De pontons op de polygoon waren J52 gebruikt om Extra Wide Bailey Pontoon Bridge of veerponten te bouwen. Dergelijke veerponten werden regelmatig gebouwd o.a. door het 4Gn toen gehuisvest in het Kwartier Brasseur.
Een O/Offr van het 4Gn,1SgtMaj PURNELLE, had toen een speciaal systeem ontwikkeld om beweegbare Bailey opritten te gebruiken op deze veerponten. In de jaren vijftig werd een belangrijke Bailey constructie uitgevoerd met een gedeelte te land en een gedeelte op pontons.
Die pontons J-52 werden later zeker verwaarloosd of afgeschaft toen de MOFAB in werking werden gesteld en het zuiver Bailey materiaal werd beheerd door de 5 Cie Baileybrug tot in 1973.
Na 1973 ging de 5 Cie Brug over naar Burcht en werd later ook afgeschaft, het zuiver Bailey materiaal ging over naar de Depot Genie in Haasdonk behalve twee volledige sets naar 6 Gn Bn dat in de brug Cie 2 Pl EWBB kreeg. Rond die periode werd de Cie SRE opgedoekt. Later is het Bailey materiaal volledig verdwenen uit de Genie (jaren '90), enkel de civiele bescherming heeft nu nog Bailey gestockeerd (M2, geen EWBB), die echter wanneer nodig door de Genie tewerk moet worden gesteld want zelf beschikken ze niet over specialisten "bruggenbouwers".
Waar het Bailey EWBB naartoe is … ?
Rudy Dobbelare vult als volgt aan:
Er bleven inderdaad TWEE sets EWBB in 6 Genie in de toenmalige compagnie bruggenbouw (Cie Brug ). Deze twee sets waren ORGANIEK behorende tot 6 Genie, dus opgenomen in de organisatietabellen van 6 Genie. MAAR ... MAAR ... er waren ook nog DRIE sets, bovenop deze in 6 Genie, in West-Duitsland aanwezig in de operationele zone van het 1 (BE) Corps ... dus in het OOSTEN ... regio Korbach. Deze drie sets werden beheerd door 6 Genie en waren reeds vanaf vredestijd naar voor gestockeerd.
Ze waren vooral bestemd voor het openhouden van de marsroutes ingeval van beschadiging en/of vernieling van het wegennet en/of bruggen.
Dus samengevat: tot afschaffing van 6 Genie als actieve eenheid waren er VIJF sets in West-Duitsland,TWEE sets organiek in de schoot van 6 Genie, en DRIE sets onder beheer van 6 Genie in de operationele zone van 1(BE)Corps. Deze VIJF sets zijn in Duitsland gebleven tot circa einde 1991.
6 Genie heeft deze sets afgevoerd naar Belgie. |
|
René Cambier levert belangrijke aanvullende informatie:
De laatste reportage goed nagezien. De boot op deze reportage erken ik niet, het is geen Gray Marine volgens mij!
Deze getuigenis werpt een nieuw licht op de zaak.
Ons onderzoek is hiermee nog niet afgerond!
Voor wat de boten betreft moet men ook weten,
dat de naam "Selve" in feite de benaming van de motor was,
de fabrikant was "Burmeister".
De opvolgers van de selve waren vervolgens de "Schottel" en later de "Meuse et Sambre" vervaardigd in Beez (Namen); dit laatste materiaal werd ontwikkeld voor het bouwen van FSB bruggen en veerponten.
Onderstaande personen leverden een bijdrage om
dit Genie - Boot - Vraagstuk helpen op te lossen
waarvoor dank heren:
Lijst niet in chronologische volgorde:
René Cambier,
Rudy Dobbelaere,
Philippe Mignolet,
Louis Feytens,
Roland Van Holderbeke,
Bob Van Daele,
Hugo De Clercq,
Frans Wijnants,
Chris Gielen,
Danny Vercammer,
Hugo Sleeuwaert,
Willy Moens,
Wally Dehaene,
Eric Delcart en
Willy Recour |
|