Foto: Willy Recour -1-
 



De opleiding bestond erin het varen met en
onderhouden van de VEDETTE SELVE aan te leren.

In de praktijk kon men dan de veiligheidsdienst
op het water verzekeren.

Het varen met een SRE-Vlot  werd ook aangeleerd.

Voorafgaand aan de opleiding moest de
kandidaat schipper eerst het varen met
de buitenboordmoter aanleren.

Dit ge beurde voor het 6 Genie
op de FULDA in KASSEL.

 
         
 

Foto: Google Earth
 
         
 

Nr 1 op de foto    De RODENKIRCHENERBRÜCKE
                              In 1959 was de brug nog enkel. Later is dezelfde brug er naast gebouwd.
                              (daarom zegt men nu ook de<Rodenkirchener Zwillingsbrücke>)
Nr 2 op de foto    De Polygoon WESTHOVEN.
Nr 3 op de foto    De kleine aanleghaven.
                              Deze is speciaal gemaakt worden als kleine haven voor de vedettes en het vlot SRE 4/4.
Nr 4 op de foto   De RIJN  (Rhein)   Hier bij Km 682 (ongeveer in het midden van de polygoon in Westhoven).
                              Lengte                   1324 Km
                              Bron                       Tomasee (Alpen)
                              Monding                Noordzee (Rijn-Maas Delta)
                              Bevaarbaar          883 Km
                              Steden                  Basel-Strassburg-Koblenz-Köln-Nijmegen-Leiden.

 
         
         
 
1959
 
2009
 
 
 
 
         
 

Foto: Willy Recour -2-
Onze onderrichter: 1 Sgt Maj DELPLANQUE. Later werd hij RSM van het 3 Genie Bataljon in Westhoven
 
         
 

Foto: Willy Recour -3-

Hier ziet men een boot die met onze opleiding niets gemeen had. Waarschijnlijk was dat de voorganger van de Vedette Selve.
Ik herinner mij de naam GRAY MARINE. Dit is namelijk de benaming van een Amerikaanse Bootfabrikant.
De volgende fotos tonen aan dat meerdere van die boten bestonden.
Het is ook mogelijk dat die boot bij het Bailey materiaal behoorde, nl Bailey op pontons.
Deze pontons lagen ook op
gestapeld op de polygoon Westhoven.
Dit exemplaar heeft klaarblijkelijk haverij opgelopen.

 
         
         
 
 
  EEN GENIE - BOOT - VRAAGSTUK
We publiceren hier een aantal losse gegevens die we mochten ontvangen,
het merendeel ervan is onder voorbehoud:
De naam van de boot: "Gray Marine"
Er waren zes (6) exemplaren beheerd door het

Sectie Genie van het C Gn Corps te Westhoven.
Beheerder 1Sgt Meyer(s) en hersteller …?
Het was een DUW-boot
Bestond uit twee delen die men aan elkaar moest koppelen
Was uitgerust met 2 benzinemotoren van ieder 90PK
Beschikte over twee motoren en ook twee schroeven
Die motoren kon men dus afzonderlijk zowel in toerental als in "richting" schakelen, daardoor kon men met die boot "wringen" om bijna ter plaatse met een ponton te draaien.

Dit principe werd ook toegepast met de latere Vedette, de vlotoverste kon door met de armen signaal te geven aan de schippers, een Vedette laten trekken, en de andere duwen.
 

Hij was beter geschikt dan de vedette om elementen op hun plaats te brengen in een brug aangezien hij aan de voorsteven een plat vlak had en zo op de brugelementen van de Bailey op pontons (J-52) kon duwen tussen de twee pontons van dat vak, dus meer een duwboot. Vlugger en eenvoudiger vast te maken en los te koppelen.
Dus vermoedelijk was het een boot die behoorde tot de set J-52 voor de bouw van Bailey op pontons.

In Westhoven lag er een volledige set Baileybrug op pontons J-52 om een brug te bouwen over de Rijn. Dat was wel een overblijfsel van de eerste strategie van de NATO. België moest om de Main-MSR open te houden de middelen hebben om bij nood volledige bruggen over de Rijn te werpen (In het begin liepen die MSR van de haven van Antwerpen tot aan de Ops-Zone en dienden niet enkel voor het Belgisch leger, maar ook voor de aanvoer ten voordele van de Britten en de Amerikanen vanuit Zeebrugge en Antwerpen.

 
 
 
 

De pontons op de polygoon waren J52 gebruikt om Extra Wide Bailey Pontoon Bridge of veerponten te bouwen. Dergelijke veerponten werden regelmatig gebouwd o.a. door het 4Gn toen gehuisvest in het Kwartier Brasseur.
Een O/Offr van het 4Gn,1SgtMaj PURNELLE, had toen een speciaal systeem ontwikkeld om beweegbare Bailey opritten te gebruiken op deze veerponten. In de jaren vijftig werd een belangrijke Bailey constructie uitgevoerd met een gedeelte te land en een gedeelte op pontons.

Die pontons J-52  werden  later zeker verwaarloosd of afgeschaft toen de MOFAB in werking werden gesteld en het zuiver Bailey materiaal werd beheerd door de 5 Cie Baileybrug tot in 1973.

Na 1973 ging de 5 Cie Brug over naar Burcht en werd later ook afgeschaft, het zuiver Bailey materiaal ging over naar de Depot Genie in Haasdonk behalve twee volledige sets naar 6 Gn Bn dat in de brug Cie 2 Pl EWBB kreeg. Rond die periode werd de Cie SRE opgedoekt. Later is het Bailey materiaal volledig verdwenen uit de Genie (jaren '90), enkel de civiele bescherming heeft nu nog Bailey gestockeerd (M2, geen EWBB), die echter wanneer nodig door de Genie tewerk moet worden gesteld want zelf beschikken ze niet over specialisten "bruggenbouwers".
Waar het Bailey EWBB naartoe is … ?

Rudy Dobbelare vult als volgt aan:
Er bleven inderdaad TWEE sets EWBB in 6 Genie in de toenmalige compagnie bruggenbouw (Cie Brug ). Deze twee sets waren ORGANIEK behorende tot 6 Genie, dus opgenomen in de organisatietabellen van 6 Genie. MAAR ... MAAR ... er waren ook nog DRIE sets, bovenop deze in 6 Genie, in West-Duitsland aanwezig in de operationele zone van het 1 (BE) Corps ... dus in het OOSTEN ... regio Korbach. Deze drie sets werden beheerd door 6 Genie en waren reeds vanaf vredestijd naar voor gestockeerd.
Ze waren vooral bestemd voor het openhouden van de marsroutes ingeval van beschadiging en/of vernieling van het wegennet en/of bruggen.
Dus samengevat: tot afschaffing van 6 Genie als actieve eenheid waren er VIJF sets in West-Duitsland,TWEE sets organiek in de schoot van 6 Genie, en DRIE sets onder beheer van 6 Genie in de operationele zone van 1(BE)Corps. Deze VIJF sets zijn in Duitsland gebleven tot circa einde 1991.
6 Genie heeft deze sets afgevoerd naar Belgie.

 

René Cambier levert belangrijke aanvullende informatie:
De laatste reportage goed nagezien. De boot op deze reportage erken ik niet, het is geen Gray Marine volgens mij!
Deze getuigenis werpt een nieuw licht op de zaak.
Ons onderzoek is hiermee nog niet afgerond!

Voor wat de boten betreft moet men ook weten,
dat de naam "Selve" in feite de benaming van de motor was,
de fabrikant was "Burmeister".
De opvolgers van de selve waren vervolgens de "Schottel" en later de "Meuse et Sambre" vervaardigd in Beez (Namen); dit laatste materiaal werd ontwikkeld voor het bouwen van FSB bruggen en veerponten.

Onderstaande personen leverden een bijdrage om
dit Genie - Boot - Vraagstuk helpen op te lossen
waarvoor dank heren:

Lijst niet in chronologische volgorde:

René Cambier,
Rudy Dobbelaere,
Philippe Mignolet,
Louis Feytens,
Roland Van Holderbeke,
Bob Van Daele,
Hugo De Clercq,
Frans Wijnants,
Chris Gielen,
Danny Vercammer,
Hugo Sleeuwaert,
Willy Moens,
Wally Dehaene,
Eric Delcart en
Willy Recour

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -4-
Er bestonden schijnbaar ook twee soorten van deze boot.
De linkse boot is langer dan de rechtse. Ook de stootdempers ontbreken.
Deze boten hadden ook twee schroeven die onafhankelijk van elkaar konden bediend worden.

Dat verhoogde de beweeglijkheid geweldig
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
Een voorzicht van de boot. De stootdempers waren blijkbaar afbouwbaar.
De aanlegsteiger is gebouwd op tonnen.
Daardoor was men onafhankelijk van de waterstand. Het onderhoud is wel niet optimaal.
 
         
 

Foto: Willy Recour -6-
Zicht op het uitvaren van een Gray Marine van uit een vedette.
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
Zicht op de magazijnen vanuit de aanleghaven.
Men ziet ook hoe men met behulp van een spoorstel boten uit het water kon halen.
 
         
   
  Bemerking: Cen LOOS


     
BRIDGE ERECTION BOAT
         
 

Beste Jean,

De boten die u beschrijft in uw verhaal:
Opleiding Vedette SELVE te Westhoven (zie foto 3)
zijn geen Gray marine boten,
dit is het merk van de motor die er in ligt.
(gray marine express 6 engine).

De boten werden gebouwd door Correct Craft in Amerika,
deze firma maakt nu alleen nog maar skiboten.

De boten worden 'BEB' genoemd Bridge Erection Boat

Ik hoop dat u wat aan deze informatie heeft.
(ik heb eventueel nog foto\'s van een B.E.B.)

mvg.
Cen Loos
   
 
Foto: Cen Loos © -1-
 
  Van de Bridge Erection Boat ( BEB) bestaan er twee versies:

1. De kleinere boot met een Lengte van 19 voet,
    bestaande uit één geheel met één motor


2. De grotere boot met een Lengte van 27 voet,
    bestaande uit twee delen met twee motoren


Deze boten werden voor het eerst in 1951 gebouwd.
 
Foto: Cen Loos © -2-
De kleinere versie BEB
 
 
Foto: Cen Loos © -3-
De kleinere versie BEB
 

Ik ben sinds 4 jaar in het bezit van een B.E.B. 19 voet,
deze heb ik geheel gerestaureerd en omdat ik dat mooi vond
mat zwart gemaakt.
Cen Loos

 

Kenmerken van de grote versie onder voorbehoud:

Categorie: Amerikaanse Legerboot
Materiaalsoort: Aluminium
Merk: Correct Craft
Type: Bridge Erection Boat
Merk motor: Greymarine 120
Brandstofsoort: Benzine
Hoeveel motoren: 2
Lengte: 9.00 m.
Breedte: 2.50 m.
Diepgang: 1.00 m.

 
 
Foto: Cen Loos © -4-
Motor Gray Marine
 
         
 
CORRECT CRAFT LEGERBOOT - Met dank aan Cen Loos
 
         
 

Gepubliceerd op op 3 jun 2012 door cen2371 - - - Klik op de pijl in het scherm om te starten
 
         
 
Bridge Erection Boat ( BEB) 27 voet
 
 
Foto: internet
 
Foto: internet
 
         
 

Foto: internet
 
 
     
 
 
         
 
Aanvulling: Uit het reglement van de J-52 met de kenmerken van de motorboot type 27 voet
 
     
 

Scan: Roland Van Holderbeke
 
 


 
                     – Werpen en lichten van ankers “- Gebeurlijk, personeel of materieel vervoeren (9 infanteristen met hun gevechtsuitrusting”.  
 
Scan: Roland Van Holderbeke -
Waarvoor dank
     
         
 
 

     
 
VERVOLG
 
 
 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
 

Foto: Willy Recour -9-
 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
 

Foto: Willy Recour -11-
 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
 

Foto: Willy Recour -13-
 
         
 
Foto-8-9-10-11-12-zicht op de RODENKIRCHENERBRÜCKE. De brug is 567 m lang en 52,3 m breed, is een autosnelwegbrug (A4).
Foto -13- is de in bouw zijnde SEVERINSBRÜCKE. Deze brug is 302 m lang en 29,5 m breed, is een
stadbaanbrug.
 
         
 

                                             Keulen heeft in het totaal 8 Rijnbruggen (van Noord naar Zuid).
                                                                1. Köln-Leverkusener Autobahnbrücke (A 1).
                                                                2. Mülheimer Brücke (Stadbaan).
                                                                3. Zoobrücke (Stadautosnelweg).
                                                                4. Hohenzollernbrücke (Spoorweg).
                                                                5. Deutzer Brücke (Stadbaan).
                                                                6. Severinsbrücke (Stadbaan).
                                                                7. Südbrücke (Spoorweg).
                                                                8. Rodenkirchener Brücke (Autosnelweg A 4).

 
         
         
 

Foto: Willy Recour -14-
Sgt Peeters
 

Foto: Willy Recour -15-
Soldaat ...
 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
Rijnkilometer 682
 

Foto: Willy Recour -17-
Zicht op de aanlegplaats
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
Kazerne Passendaele (1 Genie Bataljon)
 

Foto: Willy Recour -19-
Zicht op de Rijn en Keulen
 

   
 

Foto: Willy Recour -20-
 
         
 

Foto: Willy Recour -21-
De open loodsen van de VEDETTES.
Voor het onderhoud en herstellingen kon men de vedettes uit de aanhangwagen halen zonder deze uit de loods te halen.
Men had wel een houten schraag nodig om te vermijden dat de boot kantelde bij het neerlaten op het droge.
 
         
 

Foto: Willy Recour -22-
Het uitdraaien der vedette. Voorafgaandelijk moest men gewichten van 50 Kg als tegengewicht vooraan aanhaken.
Verder moest men de achterste grondsteunen uitdraaien.
Men draaide de boot die aan de metalen balk van de aanhangwagen hing met een kabelsysteem naar achter uit.
Men moest zeer goed oppassen dat die kabels altijd strak bleven om te vermijden dat de boot met een ruk naar achter schoof,
wat zeer gevaarlijk was voor de man die boven in de boot stond. Zijn taak was o.a. uit losmaken van de bevestigingshaak zodanig de boot kon schuiven. Als de bodem horizontaal was ging dat alles tamelijk probleemloos, maar bij een helling naar het water toe
(zoals b.v. in VOGELSANG) kon dat voor moeilijkheden zorgen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -23-
De uitgedraaide vedette. Men ziet duidelijk hoe de boot aan de ijzeren balk hangt.
Aan de haak hangt een Y-ijzer vastgemaakt met kabels aan de boot (daardoor blijft de boot beter in evenwicht).
 
         
 

Alvorens op het water te komen moest men eerst de RIJNCODE kennen.
Een exemplaar van deze code moest ieder schip aan boord hebben.
 
         
 

Foto: Willy Recour -24-
Een zicht op de aanlegplaats en de Rijn.
Bemerk reeds het vlot SRE 4/4 (Rechts). De vaarschool kann beginnen.
De leerlingen kwamen van 1 Genie en 6 Genie. Aan de kleur van de muts kon men ze goed uit elkaar houden.
 
         
 

Foto: Willy Recour -25-
Klaar om te vertrekken voor de vaarschool op de Rijn. Hier ziet men ook dat de loopsteiger dringend aan herstelling toe was.
 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
De kandidaten schippers  van het 1 Genie in actie. De reddingsvesten worden hier perfect gedragen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -27-
Sgt RECOUR in volle actie. MAAR……de reddingsvest.
Bemerk ook de afsleepinstallatie (links) op de vedette.
 
         
 

Foto: Willy Recour -28-
Oefening in het losslepen van een vastgevaren vedette. Hier bewees de afsleephaak zijn nut.
 
         
 

Foto: Willy Recour -29-
Het vlot SRE 4/4 en de drie nodige vedettes. Twee waren nodig om het vlot te besturen en een voor de reddingsdienst.
Er wordt niets aan het toeval overgelaten; 1 anker per vlotter en 1 anker per vedette.
Niet te vergeten, we varen op de druk bevaren Rijn.
 
         
 

Foto: Willy Recour -30-
Vaarschool met het vlot in volle Rijn.
1SgtMaj DELPLANQUE
leert onze de conventionele bevelen in gebarentaal aan.
Het goede verloop hing van 2 factoren af.
Ten eerste het tijdig geven van de juiste bevelen door de vlotoverste en het rap en goed uitvoeren door de schippers.
Alle leerlingen (1 en 6 Genie) zijn aanwezig op het vlot.
 
         
 

Foto: Willy Recour -31-
Hulp aan de vedettes om het vlot van de oever weg te trekken. De stroming op de Rijn viel niet te onderschatten,
maar was tevens een goede rem om het vlot aan te leggen of om in de inham in te varen. Niet te vergeten ALTIJD stroomop aanleggen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -32-
Deze boot heeft geen lek en toch is ze over nacht gezonken. De motor van de vedette werd watergekoeld.
Echter geen gesloten waterkring, maar wel water dat uit de rivier werd gepompt en terug afgevoerd.
De boot had EEN hoofdkraan (om het water in de motor aan te zuigen) en 11 kleine aflaatkraanjes verdeeld over de motor.
Door deze kleine kraantjes te openen liep de waterkringloop totaal ledig zodanig
dat de motor in de winter niet door vorst kon beschadigd worden. Dat lukte echter alleen als de HOOFDINLAATKRAAN gesloten werd. Bleef die open gebeurde dat wat men hier ziet, de boot ZONK.
Hier zijn de vedetten aan elkaar vastgemaakt, zo bleef de gezonken boot tenminste nog hangen.
Wie was de dader? Aan de hand van de reispas van de dag voordien werd die vraag snel opgelost.
Of het iemand van het 1ste of het 6de Genie was laat ik open
.
 
         
 

Foto: Willy Recour -33-
Nog eens de gezonken boot. Voor alle duidelijkheid dit was GEEN oefening maar werkelijkheid.
 
         
         
 

Foto: Willy Recour -34-
 

Hiernaast en op de volgende foto
ziet ge het resultaat van twee weken
opleiding.

Het brevet van PILOOT VEDETTE.

Door de jaren is er een beetje slijt opgekomen.
Moest er ooit ergens een
Vedette gevonden worden,
ik mag er
mee varen.

 

 
         
 

Foto: Willy Recour -35-
 
         
         
 
50 JAAR LATER
 
         
 

Foto: Google-Earth-V40driver
 
         
 
 
         
 

Foto: Google-Earth-airandy
 
         
 
 
         
 

Foto: Donald Somers
De inham waar vroeger de vedetten en het SRE-vlot 4/4 lagen.
 
         
 
 

Dit was de fotoreportage

Opleiding Vedette Selve

te

Westhoven

 

           Veel kijk- en leesgenot

 

    Willy RECOUR
     willy_recour@web.de

 
         
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina