Foto: Willy Recour -1-
 
 
Achteraan : Adjt HAES – Pelotonsoverste van het 2 Peloton A Cie 6 Genie
Vooraan : de chauffeur van de Jeep WILLYS

 
         
 

Foto: Google Earth 2009
 
  Terrein waar de oefening zich gedeeltelijk afspeelde.

Nr 1 op de foto Wasserkraftwerk der E.ON-Mitte in der Werra
Nr 2 op de foto Plaats waar de Baileybrug lag
Nr 3 op de foto De autostrade E 45 (A7) (in vogelvlucht 22 km. ten NO van Kassel) (51° 24' 17,57" Noord - 9° 42' 51,87" Oost)
Nr 4 op de foto De nieuwe spoorweg en spoorwegbrug (ICE 1)
Nr 5 op de foto De nieuwe verkeersbrug
Nr 6 op de foto De rivier de WERRA
Nr 7 op de foto LAUBACH
Nr 4 en Nr 5 bestonden in 1959 nog niet. Op de plaats van Nr 2 lag de Baileybrug. De autostrade A7 (deel van de E 45) is de langste autosnelweg van Duitsland en begint in het noorden in FLENSBURG en loopt over KASSEL naar FÜSSEN in het zuiden van de Duitse Bondsrepubliek. Totale lengte : 948 Km.
De rivier de WERRA ontspringt in THÜRINGEN (voormalige DDR-Deutsche Demokratische Republik) en vloeit door HESSEN en NIEDERSACHSEN. In HANN.MÜNDEN komt ze te zamen met de FULDA en wordt vanaf daar de WESER.
De WERRA heeft een totale lengte van 292 Km.

 
         
 

Foto: Willy Recour -2-
 
 
De BAILEY BRUG SIMPEL-SIMPEL over de WERRA in LAUBACH. Geworpen door de US-ARMY.
Op de brug wordt er theoretisch onderricht gegeven over het laden.

 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
 
 
Zijzicht op de Bailey-Brug. Men ziet duidelijk hoe de houten pijlers beschermd worden tegen de stroming.
De brug heeft een draagvermogen van 3 Ton (Militaire Klas 6).

 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
 
 
Nog een zicht op de Bailey-Brug.
Men ziet duidelijk dat de pijler gebouwd is uit houten dwarsbalken.
Verder bemerk men ook het voetpad van de brug.

 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
 
 
Zicht op LAUBACH, de WERRA en de BAILEY-BRUG vanop de AUTOSTRADEBRUG.
 
         
 

Foto: Willy Recour -6-
 
 
Het WASSERKRAFTWERK der E.ON MITTE in de Werra gebouwd in 1920.
 
         
 

Foto: Willy Recour -7-
 
 
Zicht op de spoorweg GÖTTINGEN-HANN.MÜNDEN.
Hann.Münden staat eigentlijk voor HANNOVERSCH-MÜNDEN (ligt in de deelstaat NIEDERSACHSEN).

 
         
 

Foto: Willy Recour -8-
 
 
DE AUTOSTRADEBRUG (A7) OVER DE WERRA TE LAUBACH
 
         
 

Foto: Willy Recour -9-
 
 
Bemerk die drie personen boven op de brug. Uitleg daarover onder een andere foto.
Rechts van de linkse pijler werd de snede in de brug gemaakt (1x). Een pijler werd vernield.

 
         
 

Foto: Willy Recour -10-
 
 
Hier ziet men dat de brug 4 PIJLERS heeft.
 
         
 

Foto: Willy Recour -11-
 
 
Zicht op de brug van op de autosnelweg. Bemerk terug de drie personen!!!
Heb ik hier toevallig een paar zelfmoordenaars gefotografeerd???

 
         
 

Foto: Willy Recour -12-
 
  HOE WERDEN DE SPRINGSTOFLADINGEN AANGEBRACHT?

1. De SNEDE in het WEGDEK en de LANGSLIGGER der brug.
Op de middenberm van de autosnelweg bevondt zich een deksel. Van daar kon men met een ladder boven op de pijler komen.
Verder ging het ongeveer 3 meter op een klein voetpad. Daar werd dan de springstof aan de langsligger der brug aangebracht in een voorziene ligplaats. De voertuigen met het nodige materiaal stonden beneden.
Liet men iets uit de handen vallen (bv.wurgtang-TNT Patronen enz.) moest men een kleine gezondheidswandeling naar beneden maken. Om te vermijden dat men zelf langs de korste weg naar beneden belandde was het verplicht een veiligheidsgordel (zeer hinderlijk) te dragen. Door de angstwekkende toestand waarin men zich bevondt kwam NIEMAND op het idee die gordel niet te dragen.
Men kon zeer rustig werken, zelden kwam een controleur op de pijler (gedeeltelijk door het gebrek aan reservegordels goed gedacht van de sectieoverste).
Vandaag zou men natuurlijk niet levend op de middenberm aankomen (dan nog met een kist TNT van 24 kg op de schouder).
Op de foto is goed waar te nemen hoe weinig verkeer er in die tijd op de autosnelweg was.
Daarmee is het probleem met die spookgestalten op de autostrade opgelost.

2. Het VERNIETIGEN van de PIJLER
In de pijler bestonden er mijnkamers, die gevuld werden met TNT.

3. Het AANZETTEN van de VERNIETIGING
Het aanzetten der vernietiging gebeurde bij middel van een gemengd compassement (pyrotechnisch en electrisch).
 
         
 

Foto: Willy Recour -13-
 
 
Sgt VALKENBORGHS met zijn Sectie voor de Halftrack (Sectievoertuig).
Joe, moest ge deze fotos bekijken, vele groeten van Willy (Schön war die Zeit, so…schön).

 
         
 

Foto: Willy Recour -14-
 
 
Sgt WILLEMS, de bevoorrading werd gedaan door een ander peloton dat niet in opleiding was.
In de achtergrond bemerkt men de camion GMC, het voertuig van de Pelotonsadjunct.

 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
 
 
De bevoorraders voor hun DODGE. Bemerk die vol-geisoleerde (brrr) deur van het voertuig.
 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
 
 
Het Hotel-Restaurant WERRAHAUS
Op de achtergrond de BAILEY BRUG

 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
 
 
Break in het WERRAHAUS. Van links Sgt HUFKENS (overleden op 02-01-2009), Sgt WILLEMS en Sgt VERBOVEN.
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
 
 
Einde oefening. Klaar voor de terugreis naar Kassel.
 
         
 
50 JAAR LATER
 
         
 
Wasserkraftwerk der E.ON-Mitte in der Werra bei Hann.-Münden (in Betrieb seit 1920).
 
 

Foto: Google Earth von goe-panorama 2008
 
         
 
A7 Werra

Foto: Google Earth von imagine-up
 
         
 
Werratal-Brücken bei Laubach
 
 

Foto: Google Earth von barnyansata
 
 
Deze foto is opgenomen vanuit een tegenovergestelde richting als de zwartwit foto’s van de brug.
Men ziet duidelijk dat de BAILEY-BRUG niet meer bestaat. De nieuwe brug ligt achter de bocht van de Werra.

 
         
 
 

Veel genoegen
bij het bekijken van de fotos
en het ophalen van herinneringen
uit de goede oude tijd.

Willy RECOUR

willy_recour@web.de

 

Noot van de redactie:
Willy woont in Duitsland zijn e-mailadres eindigt op .de en niet .be.

 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina