Foto: Willy Recour
-1-
Dit is het
kenteken van SCHIPPER bij de Genie.
Het brevet schipper werd behaald op de moterboot Vedette
van het merk SELVE. Volgens mij is dit echter geen officeel
kenteken. De Miliciens-schippers (1 per sectie) waren echter fier het
te mogen dragen.
Het werd op de mouw gedragen.
Foto: Willy Recour
-2-
Laden der
voertuigen voor vervoer per spoor. Men herkend een Halftrack met
aanhangwagen.
Deze aanhangwagen paste eigentlijk niet bij een halfpantservoertuig, maar
men had hem nodig om het
sectiemateriaal te vervoeren.
Foto: Willy Recour
-3-
Laden der
voertuigen.
Foto: Willy Recour
-4-
Vervoer per
spoor ergens tussen Kassel en Vogelsang.
Foto: Willy Recour
-5-
Wij hadden
het zeer gezellig. Vervoer in 1ste Klaswagons.
Vooraan ziet U Sgt TOPS-onze CSM.
Foto:
Willy Recour -6-
Foto:
Willy Recour -7-
Foto:
Willy Recour -8-
Foto:
Willy Recour -9-
Foto:
Willy Recour -10-
Foto:
Willy Recour -11-
Foto:
Willy Recour -12-
Foto:
Willy Recour -13-
Zicht op
de
REDOUTE-TOREN-OMGEVING-URFTTALSPERRE(Meer) in 1959.
Het huis op de laatste foto staat waarschijnlijk in de omgeving van de
stuwdam.
Het waterpeil op het meer staat tamelijk laag.
Dat voorspeld moeilijke omstandigheden bij het uitvoeren van onze geplande
aktiviteiten.
Toelichting:
Het huis
in de reportage was het hotel Lorbachtal. Het was gelegen aan de wendeplaats
van de stand 5 in Malsbenden.
De fundamenten zijn nog te zien van de zijde van Vogelsang.Deze plaats
in het terrein wordt nog steeds Lorbachtal genoemd en niet ver ervan was
er ook een wachtlokaal die door de BAK - wachters werd bemand in de weekends
om te controleren dat geen wandelaars tijden het weekend via Mariawald
(abdij) naar het dal zouden komen ter hoogte van Lorbachtal. Er is ook
een klein waterloopje ter hoogte van deze bocht die in het meer uitmondt.
Het hotel brandde af en werd niet meer opgebouwd.
Het hotel lag eigenlijk volop in het militaire domein en was enkel te
bereiken via een buslijn of per schip. De bus reed tot aan de aanlegsteiger
vanaf de markt van Gemünd langs Malsbenden. Het schip startte aan
de Urfttalsperre richting Malsbenden. Tot eind jaren `80 was deze bootsvaart
nog mogelijk maar enkel in de weekends of als er een maintenanceperiode
was in Vogelsang. (3 weken in de zomer ).
Deze boot werd eind jaren `80 uit het water gehaald daar het niet meer
rendabel was en het waterpeil zeer grote variaties had waardoor scheepvaart
niet immer mogelijk was.
De resten van het hotel zijn deze dagen nog te zien
maar beter vanuit de kant van Vogelsang. Het ligt rechts van de stand
1,2 beneden aan het meer en ongeveer ter hoogte van waar de loopbrug over
het meer moet komen dit jaar.
De juiste periode van de vernielende brand ken ik
niet juist maar het moet waarschijnlijk begin jaren `60 geweest zijn.
Het is op te sporen...
Luc
Bruylandt
Gids Kamp Vogelsang
Foto: Google Earth
-1-
Nr 1 : STUWDAM der URFTTALSPERRE
Nr2 : Kamp VOGELSANG
Foto: Google Earth
-2-
Nr 1 : Vertrekoever
Nr 2 : Aankomstoever Nr 3 : Overzetplaats
Nr 4 : Schietstand
De volgende fotos betreffende
het overzetten van voertuigen per VLOT 6/6
spelen zich allemaal af in de omgeving van Nr 3.
Foto: Willy Recour
-14-
Maken van
een landhoofd aan de aankomstoever.
Foto: Willy Recour
-15-
Het landhoofd
moet zo gebouwd worden dat het eindpaneel van het vlot bij het aanleggen
erover schuift.
Rechts de Vedette SELVE die gebruikt wordt om materiaal
of manschappen te vervoeren,
maar vooral om het vlot te duwen.
Foto: Willy Recour
-16-
Wat is heerlijk
bij de GENIE te zijn. Gratis bootje varen op de Urfttalsperre.
De boot is de alombekende M2 boot.
Foto: Willy Recour
-17-
Maar het werk
gaat voor. Het eerste pantservoertuig rijdt onder begeleiding
op het vlot.
Foto: Willy Recour
-18-
Hier ziet
men goed hoe het landhoofd gebouwd moet worden.
De panelen schuiven erover en het gewicht van de pantservoertuigen duwt
het vlot vast op het landhoofd .
Foto: Willy Recour
-19-
Aan de overzijde
van het meer (aankomstoever) staat de ploeg klaar om
het vlot in ontvangst te nemen.
De tweede pantser rijdt op het vlot.
Foto: Willy Recour
-20-
Door
het plaatsen van een houten dekpaneel tussen de twee stalen rijwegelementen
was men in staat alle voertuigen;
van Jeep tot Pantserwagen op het vlot te vervoeren.
Een geoefend GENIEOOG heeft natuurlijk gezien dat we hier
met stilstaand water te doen hebben. Normaal gebruikt men de stroming als
natuurlijke rem om het vlot aan te leggen.
Door de smalle aanlegplaats en het ontbreken van de stroming was het hier
geweldig op te passen bij het aanleggen. Men moest de Vedette tijdig in
achteruit schakelen anders vloog men met volle geweld op de oever wat voor
de vlotters niet goed was. De schippers zelf zagen bijna niets. De vlotoverste
gaf de bevelen (in afgesproken gebarentaal).
Foto: Willy Recour
-21-
Vooraan de
schipper van de eerste Vedette, naast hem Sgt CUMPS.
Foto: Willy Recour
-22-
De vlotters
zitten zeer diep in het water door het gewicht van de 2 pantservoertuigen.
Bemerk ook duidelijk de twee soorten van vlot-opritten.
Men had vrouwelijke en mannelijke opritten.
Foto: Willy Recour
-23-
In het midden
boven op de tank staat de vlotoverste en beveeld met gebarentaal de schippers.
Hier ziet men goed dat de schippers in de vedetten zeer slecht zien waar
ze varen.
Foto: Willy Recour
-24-
Het vlot nadert
de aankomstoever. De inham wordt smaller.
Het millimeterwerk voor de vlotoverste begint. Veel hangt ook af van de
vaarkunst der schippers.
Foto: Willy Recour
-25-
Hier ziet
men duidelijk het aanlegprobleem bij lage waterstand.
De inham wordt zeer smal en de vedettes hebben weinig plaats. Gelukwensen
aan de vlotoverste en aan de schippers.
Foto: Willy Recour
-26-
De laatste
tanks verdwijnen achter het bos richting MALSBENDEN.
Opdracht volbracht.