Foto: Willy Recour -1-
Dit is het kenteken van SCHIPPER bij de Genie. Het brevet schipper werd behaald op de moterboot Vedette van het merk SELVE. Volgens mij is dit echter geen officeel kenteken. De Miliciens-schippers (1 per sectie) waren echter fier het te mogen dragen.
Het werd op de mouw gedragen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -2-
Laden der voertuigen voor vervoer per spoor. Men herkend een Halftrack met aanhangwagen.
Deze aanhangwagen paste eigentlijk niet bij een halfpantservoertuig, maar men had hem nodig om het
sectiemateriaal te vervoeren.

 
         
 

Foto: Willy Recour -3-
Laden der voertuigen.
 
         
 

Foto: Willy Recour -4-
Vervoer per spoor ergens tussen Kassel en Vogelsang.
 
         
 

Foto: Willy Recour -5-
Wij hadden het zeer gezellig. Vervoer in 1ste Klaswagons.
Vooraan ziet U Sgt TOPS-onze CSM.
 
         
 
Foto: Willy Recour -6-
 
Foto: Willy Recour -7-
 
         
 
Foto: Willy Recour -8-
 
Foto: Willy Recour -9-
 
         
 
Foto: Willy Recour -10-
 
Foto: Willy Recour -11-
 
         
 
Foto: Willy Recour -12-
 
Foto: Willy Recour -13-
 
 

Zicht op de
REDOUTE-TOREN-OMGEVING-URFTTALSPERRE(Meer) in 1959.

Het huis op de laatste foto staat waarschijnlijk in de omgeving van de stuwdam.
Het waterpeil op het meer staat tamelijk laag.
Dat voorspeld moeilijke omstandigheden bij het uitvoeren van onze geplande aktiviteiten.

 

 

 

 

Toelichting:

Het huis in de reportage was het hotel Lorbachtal. Het was gelegen aan de wendeplaats van de stand 5 in Malsbenden.
De fundamenten zijn nog te zien van de zijde van Vogelsang.Deze plaats in het terrein wordt nog steeds Lorbachtal genoemd en niet ver ervan was er ook een wachtlokaal die door de BAK - wachters werd bemand in de weekends om te controleren dat geen wandelaars tijden het weekend via Mariawald
(abdij) naar het dal zouden komen ter hoogte van Lorbachtal. Er is ook een klein waterloopje ter hoogte van deze bocht die in het meer uitmondt.
Het hotel brandde af en werd niet meer opgebouwd.
Het hotel lag eigenlijk volop in het militaire domein en was enkel te bereiken via een buslijn of per schip. De bus reed tot aan de aanlegsteiger vanaf de markt van Gemünd langs Malsbenden. Het schip startte aan de Urfttalsperre richting Malsbenden. Tot eind jaren `80 was deze bootsvaart nog mogelijk maar enkel in de weekends of als er een maintenanceperiode was in Vogelsang. (3 weken in de zomer ).
Deze boot werd eind jaren `80 uit het water gehaald daar het niet meer rendabel was en het waterpeil zeer grote variaties had waardoor scheepvaart niet immer mogelijk was.

De resten van het hotel zijn deze dagen nog te zien maar beter vanuit de kant van Vogelsang. Het ligt rechts van de stand 1,2 beneden aan het meer en ongeveer ter hoogte van waar de loopbrug over het meer moet komen dit jaar.

De juiste periode van de vernielende brand ken ik niet juist maar het moet waarschijnlijk begin jaren `60 geweest zijn. Het is op te sporen...

Luc Bruylandt
Gids Kamp Vogelsang

 
         
 

Foto: Google Earth -1-
Nr 1 : STUWDAM der URFTTALSPERRE      Nr2 : Kamp VOGELSANG
 
         
 

Foto: Google Earth -2-
Nr 1 : Vertrekoever Nr 2 : Aankomstoever Nr 3 : Overzetplaats Nr 4 : Schietstand

De volgende fotos betreffende het overzetten van voertuigen per VLOT 6/6
spelen zich allemaal af in de omgeving van Nr 3.

 
         
 

Foto: Willy Recour -14-
Maken van een landhoofd aan de aankomstoever.
 
         
 

Foto: Willy Recour -15-
Het landhoofd moet zo gebouwd worden dat het eindpaneel van het vlot bij het aanleggen erover schuift.
Rechts de Vedette SELVE die gebruikt wordt om materiaal of manschappen te vervoeren,
maar vooral om het vlot te duwen.

 
         
 

Foto: Willy Recour -16-
Wat is heerlijk bij de GENIE te zijn. Gratis bootje varen op de Urfttalsperre.
De boot is de alombekende M2 boot.

 
         
 

Foto: Willy Recour -17-
Maar het werk gaat voor. Het eerste pantservoertuig rijdt onder begeleiding op het vlot.
 
         
 

Foto: Willy Recour -18-
Hier ziet men goed hoe het landhoofd gebouwd moet worden.
De panelen schuiven erover en het gewicht van de pantservoertuigen duwt het vlot vast op het landhoofd .

 
         
 

Foto: Willy Recour -19-
Aan de overzijde van het meer (aankomstoever) staat de ploeg klaar om het vlot in ontvangst te nemen.
De tweede pantser rijdt op het vlot.
 
         
 

Foto: Willy Recour -20-
 
         
 
 
         
  Door het plaatsen van een houten dekpaneel tussen de twee stalen rijwegelementen was men in staat alle voertuigen;
van Jeep tot Pantserwagen op het vlot te vervoeren.
Een geoefend GENIEOOG heeft natuurlijk gezien dat we hier met stilstaand water te doen hebben. Normaal gebruikt men de stroming als natuurlijke rem om het vlot aan te leggen.
Door de smalle aanlegplaats en het ontbreken van de stroming was het hier geweldig op te passen bij het aanleggen. Men moest de Vedette tijdig in achteruit schakelen anders vloog men met volle geweld op de oever wat voor de vlotters niet goed was. De schippers zelf zagen bijna niets. De vlotoverste gaf de bevelen (in afgesproken gebarentaal).

 
         
 

Foto: Willy Recour -21-
Vooraan de schipper van de eerste Vedette, naast hem Sgt CUMPS.
 
         
 

Foto: Willy Recour -22-
De vlotters zitten zeer diep in het water door het gewicht van de 2 pantservoertuigen.
Bemerk ook duidelijk de twee soorten van vlot-opritten.
Men had vrouwelijke en mannelijke opritten.

 
         
 

Foto: Willy Recour -23-
In het midden boven op de tank staat de vlotoverste en beveeld met gebarentaal de schippers.
Hier ziet men goed dat de schippers in de vedetten zeer slecht zien waar ze varen.

 
         
 

Foto: Willy Recour -24-
Het vlot nadert de aankomstoever. De inham wordt smaller.
Het millimeterwerk voor de vlotoverste begint. Veel hangt ook af van de vaarkunst der schippers.

 
         
 

Foto: Willy Recour -25-
Hier ziet men duidelijk het aanlegprobleem bij lage waterstand.
De inham wordt zeer smal en de vedettes hebben weinig plaats. Gelukwensen aan de vlotoverste en aan de schippers.

 
         
 

Foto: Willy Recour -26-
De laatste tanks verdwijnen achter het bos richting MALSBENDEN.
Opdracht volbracht.
 
         
Vorige pagina
  TOP   Volgende pagina