Al
wie ooit in De Gete geweest is ... staat nu recht!
Situering:
links het monument 'Herkules' en rechts het centrum van
de stad 'Kassel',
centraal iets zuidelijker de kazerne 'De Gete'.
Foto: Google Earth
2008
'De
Gete' ingesloten tussen:
1. ten Noorden: Druseltalstrasse / Kohlenstrasse
2. ten Westen: Hasselweg
3. ten Zuiden Hellböhnweg
4. ten Oosten de spoorweg
Foto: Google Earth
2008
Foto: Google
Earth 2008
1 Wachtlokaal
2 Cinema
3 Kantien
4 10de Kie TPT
5 Ordenance-Pilullen
6 Dekkingstroepen
7 61ste-67ste Cie Genie
8 6de Lanciers -2de Jagers te Paard
9 2de Jagers te Paard
10 Refter-Keuken
Twee echte
'Kasselaren', Albert Verdeye en André Otté
vertellen over hun kazerne 'De Gete'.
Foto: Albert Verdeye
en André Otté -1-
GMC
Hallo,
Ik kan je nog over het Garnizoen Kassel een beetje uitleg geven en een paar
belevenissen van toen.
Ik ben in juni 1960 aangekomen in Kassel met de DVT rond middernacht. Aan
het Hbf Kassel stonden twee GMC's klaar en er werd ons gevraagd of we naar
de Noordvaart of naar De Gete moesten voor elke kazerne was er GMC. Ik was
van de 4 Geniakken alleen die naar De Gete moest.
Kort na mijn aankomst werd de C Cie en de A Cie die in De Gete aanwezig
waren omgevormd tot 67ste en 61ste Cie Genie.
Na een korte tijd werden alle BV's opgeleid tot radio-operateur voor dienst
te doen in halftrack. Een paar maanden later moesten we scholing GMC volgen,
deze scholing had plaats op de Dennhauserstrasse en duurde maar één
week en we moesten onze test afleggen en de dag nadien konden we op oefening
vertrekken.
Jeep Willys
Enige tijd
later werd ik aangeduid als de chauffeur van de korpsoverste die toen Cdt
Hubert was en nadien Cdt Van Eeghem.
In de kazerne had ik een VW om met de korpscommandant te rijden en op oefening
had ik een jeep.
In 1963 kort voor mijn huwelijk heb ik mijn job afgegeven aan de brugtankchauffeur
daar de brugtank nog niet daar was. Ik ging dan op Halftrack tot aan mijn
afzwaai.
Dodge
Tijdens een
FTX in 1963 was ik de chauffeur van de Halftrack 1-2 56 899 en bevond me
op een bepaalde dag aan de rand van het Reinhardswald, opeens kreeg ik het
bevel om te vertrekken met mijn Halftrack die defecte remmen had en weigerde
dit. Ik heb dan aan mijn sectiecommandant gevraagd om dit te ondertekenen
op mijn reispas wat hij ook deed. Hij verwittigde me ook dat we door de
vijandelijke linies moesten en dat vanaf het bos gevaarlijk kon zijn. Aangezien
de poort van het bos open stond nam ik mijn aanloop, toen we in het bos
reden zag ik een colonne Duitse Fulltracks staan en ene reedt de weg op
en versperde de straat. Ik ben dan met één wiel over de gracht
om zo verder te kunnen geraken maar heb de Fulltrack met het achterwiel
van de aanhangwagen geraakt en ik kon niet meer verder. De radio-operateur
vloog uit de Halftrack en zat op zijn achterste bijna tegen een boom maar
was niet gekwetst. We werden dan krijgsgevangen genomen en moesten 48 uur
met de Duitsers mee.
Op dezelfde
FTX is er ook nog het volgende voorgevallen. We hadden de opdracht een brug
te ondermijnen in de omgeving van Beverungen. De werken waren gedaan en
alleen was er wacht van twee man op de brug. De rest van de sectie mocht
uitrusten in de Halftrack gelijk ik ook. De Halftrack was overspannen met
een camouflagenet en stond op de koer van een hoeve. Ik hoorde schoten en
ging op de hoek van de hoeve kijken in richting brug. Daar kon ik zien dat
er een sectie paras de twee schildwachten gevangen genomen hadden en ze
executeerden op de brug zogezegd hé. Dan liepen ze in de richting
van de hoeve en ik liep terug naar mijn Halftrack en gleed uit op het mos
ik ben toen rap geweest om terug in mijn Halftrack te komen. Na enige tijd
zag ik van achter mijn stuur een vuurhagel door de achterdeur van de Halftrack.
Ik liet me tussen de Halftrack en het camouflagenet onder de Halftrack glijden
en bleef liggen. De rest van de sectie werd ook op de brug gebracht en geëxecuteerd
en ik was de enige overlevende van de sectie.
Halftrack
AVLB Brugslagtank
Toen ik GMC
chauffeur was stelde ik ‘s morgens bij mijn aankomst op het carpark
vast dat mijn reserve jerrycans gepikt waren. Ik melde dit aan de MT en
maakte hierover geen probleem want ik kreeg direct twee nieuwe. Een paar
dagen later gebeurde weer hetzelfde, en kreeg ook weer twee nieuwe jerrycans.
De week daarop moest ik me aanmelden bij de PRO dienst in De Noordvaart.
Ik werd ondervraagt en hij vroeg mij wat ik verdiende en schreef dit op
dan vroeg hij mij of ik mijn eten betaalt had en zegde ja en schreef ook
dit op. Tenslotte vroeg hij mij hoeveel ik reeds verbruikt had van mijn
geld en maakte de eindsom. Dan moest ik mijn geld laten zien dat ik nog
bij mij had. God zij dank klopte dit ongeveer want had ik meer geld bij
gehad had hij mij gezegd dat ik de benzine verkocht had.
Mijn eerste rit tijdens een vernielingsopdracht in de omgeving van Kassel.
Ter
informatie wil ik ook nog zeggen dat wij Geniakken in geval van ernst
de opdracht hadden om alle bruggen en sluizen over de Fulda te vernietigen.
Dit was bepaalt tussen Guntershausen en Hann. Münden voor de Belgische
sektor.
Op de morgen nadat ik mijn rijbewijs had ontvangen kreeg ik de opdracht
om met mijn GMC het didactisch materiaal rond te voeren aan de bruggen
ten zuiden van Kassel. Ik kwam in Dennhausen aan en moest het materiaal
onder de brug afladen. Na het nodige materiaal afgeladen te hebben moest
ik terug op de brug rijden met een scherpe bocht naar links. Ik vroeg
aan mijn begeleider om te kijken dat ik niet tegen de brugleuning ging
rijden en hij deed teken kom maar en ik hoorde opeens een geluid en dan
riep hij stop. Ik had de brugleuning lichtjes aangereden en ging kijken
en volgens mij was er maar een beetje verf af. We reden dan verder naar
Dittershausen en Guntershausen om de rest materiaal af te gaan laden.
Na enige
dagen werd ik geconvoceerd op de dienst PRO in de Noordvaart kazerne.
Ik kreeg daar te horen dat ik een brug zwaar beschadigd had te Dennhausen
en ik deed dan mijn verhaal wat ik vastgesteld had. De rijkswachter antwoordde
mij dat de beton waar de leuning in samenging gescheurd was. Na mijn afzwaai
ben ik eens gaan kijken en stelde de barst van een paar centimeter vast,
ondertussen staat er een nieuwe en grotere brug. Ik heb verder van het
ongeval niets meer vernomen. Dat was mijn eerste opdracht in het 67ste
Cie Genie als GMC chauffeur.
Albert Verdeye
Rijles met de
GMC camion te Kassel
Foto: André Otté - 76 Cie Genie
Onze driekleur vanuit het paradeplein
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
Het Stafgebouw
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De weg voor
de troepenblokken
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Informatiezaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De
Kapel
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Infirmerie
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Eetzalen
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Troepenkantine
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Troepenkantine
(binnenzicht)
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Kinozaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
Over het wachtlokaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Mess Onderofficieren
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Mess Officieren
buiten het kwartier
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
De Mess Officieren
"DE LUSTHOF" erg toepasselijk!!!
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
Foto: Johny Jaddoulle
- 2 Jagers te Paard
Een jammerlijk voorval ...
'Hij at in de Mess O/Offr'
... en ze waren met z'n drie!
Wij
zijn er geweest
Een
waardevolle foto van Walter Gerard Lt Kol b.d. op de dool!
Collega Geniak Roland Van Holderbeke ontvangt deze foto via Bernard Verniers
en bezorgd deze aan Johny Jaddoulle beter gekend als dé KID van de
2 Jagers te Paard, die deze op zijn beurt verstuurd naar Jean Claessens.
Toeval wil dat Jean een vriend is van Walter Gerard. Wij gaan deze foto
(symbolisch) terug overdragen aan Walter Gerard.
Deze foto heeft inmiddels diepe sporen achtergelaten, niet alleen op verschillende
website's maar in menig hart!
Bevelsovergave
1957
Foto: Walter
Gerard
Een foto
uit de oude doos van een bevelsovergave van de 16de Pantser Groepering in
1957 in de Kazerne De Gete te Kassel (de 16de Ps Gpg was de voorganger van
de Dekkinsstrijdkrachten).
Ik heb de foto van een oud-gediende van die tijd ontvangen, toen Adjt
KRO Walter Gerard
bij de B Cie 6Gn Noordvaart Kazerne,
(later reserve Lt Kol) en hij schrijft het volgende erbij:
Vorige Commandant: Kol Jagers te Paard De Groote
Nieuwe Commandant: Kol SBH Lansier Boussemaere
Hierbij het aanrukken der Bn-vaandels.
Drie uur op een ijslaag staan, in een striemende noordenwind valt niet mee.
21 Jongens verloren het bewustzijn.
We konden ze correct tellen - telkens hoorden wij hun wapens tegen de grond
kletteren.