Al wie ooit in De Gete geweest is ... staat nu recht!
     

Situering: links het monument 'Herkules' en rechts het centrum van de stad 'Kassel',
centraal iets zuidelijker de kazerne 'De Gete'.

Foto: Google Earth 2008

'De Gete' ingesloten tussen:
1. ten Noorden: Druseltalstrasse / Kohlenstrasse
2. ten Westen: Hasselweg
3. ten Zuiden Hellböhnweg
4. ten Oosten de spoorweg

Foto: Google Earth 2008


Foto: Google Earth 2008
1 Wachtlokaal
2 Cinema
3 Kantien
4 10de Kie TPT
5 Ordenance-Pilullen
6 Dekkingstroepen
7 61ste-67ste Cie Genie
8 6de Lanciers -2de Jagers te Paard
9 2de Jagers te Paard
10 Refter-Keuken


  11 Staf blok 2de Jagers te Paard
12 Mess O/Off.
13 Garage ( Laatste)
14 Infirmerie
15 Verwarming (ondertussen afgebroken)
16 Garage 2 JP Wielvoertuigen
17 Garage 61ste-67ste Cie Genie
18 Voormalige weide voor lessen lichte bewapening.
19 Voormalig Paradeplein
20 Huidig station Hessencourrier (Museumsbaan)
21 Voormalig Station Hessencourrier.


Wij zijn er geweest!

   
Twee echte 'Kasselaren', Albert Verdeye en André Otté
vertellen over hun kazerne 'De Gete'.
  Foto: Albert Verdeye en André Otté -1-

GMC
  Hallo,

Ik kan je nog over het Garnizoen Kassel een beetje uitleg geven en een paar belevenissen van toen.

Ik ben in juni 1960 aangekomen in Kassel met de DVT rond middernacht. Aan het Hbf Kassel stonden twee GMC's klaar en er werd ons gevraagd of we naar de Noordvaart of naar De Gete moesten voor elke kazerne was er GMC. Ik was van de 4 Geniakken alleen die naar De Gete moest.
Kort na mijn aankomst werd de C Cie en de A Cie die in De Gete aanwezig waren omgevormd tot 67ste en 61ste Cie Genie.

Na een korte tijd werden alle BV's opgeleid tot radio-operateur voor dienst te doen in halftrack. Een paar maanden later moesten we scholing GMC volgen, deze scholing had plaats op de Dennhauserstrasse en duurde maar één week en we moesten onze test afleggen en de dag nadien konden we op oefening vertrekken.


Jeep Willys
  Enige tijd later werd ik aangeduid als de chauffeur van de korpsoverste die toen Cdt Hubert was en nadien Cdt Van Eeghem.
In de kazerne had ik een VW om met de korpscommandant te rijden en op oefening had ik een jeep.

In 1963 kort voor mijn huwelijk heb ik mijn job afgegeven aan de brugtankchauffeur daar de brugtank nog niet daar was. Ik ging dan op Halftrack tot aan mijn afzwaai
.

Dodge
  Tijdens een FTX in 1963 was ik de chauffeur van de Halftrack 1-2 56 899 en bevond me op een bepaalde dag aan de rand van het Reinhardswald, opeens kreeg ik het bevel om te vertrekken met mijn Halftrack die defecte remmen had en weigerde dit. Ik heb dan aan mijn sectiecommandant gevraagd om dit te ondertekenen op mijn reispas wat hij ook deed. Hij verwittigde me ook dat we door de vijandelijke linies moesten en dat vanaf het bos gevaarlijk kon zijn. Aangezien de poort van het bos open stond nam ik mijn aanloop, toen we in het bos reden zag ik een colonne Duitse Fulltracks staan en ene reedt de weg op en versperde de straat. Ik ben dan met één wiel over de gracht om zo verder te kunnen geraken maar heb de Fulltrack met het achterwiel van de aanhangwagen geraakt en ik kon niet meer verder. De radio-operateur vloog uit de Halftrack en zat op zijn achterste bijna tegen een boom maar was niet gekwetst. We werden dan krijgsgevangen genomen en moesten 48 uur met de Duitsers mee.
Op dezelfde FTX is er ook nog het volgende voorgevallen. We hadden de opdracht een brug te ondermijnen in de omgeving van Beverungen. De werken waren gedaan en alleen was er wacht van twee man op de brug. De rest van de sectie mocht uitrusten in de Halftrack gelijk ik ook. De Halftrack was overspannen met een camouflagenet en stond op de koer van een hoeve. Ik hoorde schoten en ging op de hoek van de hoeve kijken in richting brug. Daar kon ik zien dat er een sectie paras de twee schildwachten gevangen genomen hadden en ze executeerden op de brug zogezegd hé. Dan liepen ze in de richting van de hoeve en ik liep terug naar mijn Halftrack en gleed uit op het mos ik ben toen rap geweest om terug in mijn Halftrack te komen. Na enige tijd zag ik van achter mijn stuur een vuurhagel door de achterdeur van de Halftrack.
Ik liet me tussen de Halftrack en het camouflagenet onder de Halftrack glijden en bleef liggen. De rest van de sectie werd ook op de brug gebracht en geëxecuteerd en ik was de enige overlevende van de sectie.
 
Halftrack

AVLB Brugslagtank
  Toen ik GMC chauffeur was stelde ik ‘s morgens bij mijn aankomst op het carpark vast dat mijn reserve jerrycans gepikt waren. Ik melde dit aan de MT en maakte hierover geen probleem want ik kreeg direct twee nieuwe. Een paar dagen later gebeurde weer hetzelfde, en kreeg ook weer twee nieuwe jerrycans. De week daarop moest ik me aanmelden bij de PRO dienst in De Noordvaart. Ik werd ondervraagt en hij vroeg mij wat ik verdiende en schreef dit op dan vroeg hij mij of ik mijn eten betaalt had en zegde ja en schreef ook dit op. Tenslotte vroeg hij mij hoeveel ik reeds verbruikt had van mijn geld en maakte de eindsom. Dan moest ik mijn geld laten zien dat ik nog bij mij had. God zij dank klopte dit ongeveer want had ik meer geld bij gehad had hij mij gezegd dat ik de benzine verkocht had.

Mijn eerste rit tijdens een vernielingsopdracht in de omgeving van Kassel.

Ter informatie wil ik ook nog zeggen dat wij Geniakken in geval van ernst de opdracht hadden om alle bruggen en sluizen over de Fulda te vernietigen. Dit was bepaalt tussen Guntershausen en Hann. Münden voor de Belgische sektor.

Op de morgen nadat ik mijn rijbewijs had ontvangen kreeg ik de opdracht om met mijn GMC het didactisch materiaal rond te voeren aan de bruggen ten zuiden van Kassel. Ik kwam in Dennhausen aan en moest het materiaal onder de brug afladen. Na het nodige materiaal afgeladen te hebben moest ik terug op de brug rijden met een scherpe bocht naar links. Ik vroeg aan mijn begeleider om te kijken dat ik niet tegen de brugleuning ging rijden en hij deed teken kom maar en ik hoorde opeens een geluid en dan riep hij stop. Ik had de brugleuning lichtjes aangereden en ging kijken en volgens mij was er maar een beetje verf af. We reden dan verder naar Dittershausen en Guntershausen om de rest materiaal af te gaan laden.

Na enige dagen werd ik geconvoceerd op de dienst PRO in de Noordvaart kazerne. Ik kreeg daar te horen dat ik een brug zwaar beschadigd had te Dennhausen en ik deed dan mijn verhaal wat ik vastgesteld had. De rijkswachter antwoordde mij dat de beton waar de leuning in samenging gescheurd was. Na mijn afzwaai ben ik eens gaan kijken en stelde de barst van een paar centimeter vast, ondertussen staat er een nieuwe en grotere brug. Ik heb verder van het ongeval niets meer vernomen. Dat was mijn eerste opdracht in het 67ste Cie Genie als GMC chauffeur.

Albert Verdeye

 
Rijles met de GMC camion te Kassel
Foto: André Otté - 76 Cie Genie
   
     
Wij zijn er geweest    
     

Uitgang kwartier (binnenzicht)
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
Het Wachtlokaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De middenas van het kwartier
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
Herdenkingsplaten 1914-1918 & 1940-1945
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

Onze driekleur vanuit het paradeplein

Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
Het Stafgebouw
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De weg voor de troepenblokken
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Informatiezaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De Kapel
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Infirmerie
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De Eetzalen
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Troepenkantine
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De Troepenkantine (binnenzicht)
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Kinozaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

Over het wachtlokaal
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Mess Onderofficieren
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

De Mess Officieren buiten het kwartier
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 
De Mess Officieren "DE LUSTHOF" erg toepasselijk!!!
Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard

Foto: Johny Jaddoulle - 2 Jagers te Paard
 

Een jammerlijk voorval ...

'Hij at in de Mess O/Offr'

... en ze waren met z'n drie!

   
     
Wij zijn er geweest    
Een waardevolle foto van Walter Gerard Lt Kol b.d. op de dool!

Collega Geniak Roland Van Holderbeke ontvangt deze foto via Bernard Verniers en bezorgd deze aan Johny Jaddoulle beter gekend als dé KID van de 2 Jagers te Paard, die deze op zijn beurt verstuurd naar Jean Claessens. Toeval wil dat Jean een vriend is van Walter Gerard. Wij gaan deze foto (symbolisch) terug overdragen aan Walter Gerard.

Deze foto heeft inmiddels diepe sporen achtergelaten, niet alleen op verschillende website's maar in menig hart!


Bevelsovergave 1957
Foto: Walter Gerard
  Een foto uit de oude doos van een bevelsovergave van de 16de Pantser Groepering in 1957 in de Kazerne De Gete te Kassel (de 16de Ps Gpg was de voorganger van de Dekkinsstrijdkrachten).

Ik heb de foto van een oud-gediende van die tijd ontvangen, toen Adjt KRO Walter Gerard
bij de B Cie 6Gn Noordvaart Kazerne,
(later reserve Lt Kol) en hij schrijft het volgende erbij:

Bevelsovergave 16 Pantser Groepering 1957.
Paradeplein kazerne De Gete – Kassel.

Vorige Commandant: Kol Jagers te Paard De Groote
Nieuwe Commandant: Kol SBH Lansier Boussemaere

Hierbij het aanrukken der Bn-vaandels.
Drie uur op een ijslaag staan, in een striemende noordenwind valt niet mee.
21 Jongens verloren het bewustzijn.
We konden ze correct tellen - telkens hoorden wij hun wapens tegen de grond kletteren.