Herinneringen
van een Artikel 46 - Genist 1967-1968 1Cie Brug ST |
||
Mijn naam is Bruno C.L. Cauwe. Ook ik kreeg indertijd zo'n brief met een spoorkaartje er aan vast geknipt met de bestemming Klein-Kasteeltje te Brussel en ben toen ook maar gegaan. Met een stempel in rood stond er op deze brief Artikel 46. Wat dat betekende ontdekte ik pas na het maken van de pasfoto en het bloedtrekken. Dit betekende, achteraf begrepen, militair in actieve dienst met betrekking op dat Artikel 46., Belg in buitenland verblijvend. ( eenmaal binnen, niet meer buiten laten!!!! ) Ik kwam namelijk uit Nederland, en daar woon ik nu nog. In het Klein-Kasteeltje begon dus meteen mijn legerdienst, na 3 dagen Klein-Kasteeltje werd ik overgeplaatst naar (Persoonlijk in een VW camionette door een Kpl van deur tot deur gebracht. ) Opleidings Centrum No.: 3, Kazerne Majoor Blairon in Turnhout, waar ik in de 4e Compagnie verbleef en de chauffeurs opleiding volgde. Ook in Turnhout mocht ik de eerste twee maanden de kazerne niet verlaten (" ge zoudt toch maar eens de grens overwippen" ??? .... humor). Na 3 maanden Turnhout ben ik dan op transit gegaan naar Duitsland en ben ondergebracht bij het wapen der Genie in Kwartier Adjudant Brasseur in Westhoven (Keulen) bij de 1ste Compagnie Brug - ST., alwaar ook ik afzwaaide en ook mijn legerdienst afsloot. Foto: Bruno Cauwe -1- |
||
Wapen van
1ste Compagnie Brug ST (Steel-Treadway) en Wapen van Commando Genie, Foto: Bruno Cauwe -2- |
||
Foto: Bruno Cauwe -3- | ||
De 1ste Cie Brug-ST is ontstaan uit een bruggenvervoer compagnie van het Engelse RASC Transport Corps vanuit de tweede wereldoorlog, welke werd overgenomen door het Belgische Leger en werd opgenomen in het Wapen der Genie in 1951. Foto: Bruno Cauwe -4- |
||
In 1957
krijgt de Compagnie zijn definitieve samenstelling en zijn benaming: Foto: Bruno Cauwe -5- |
||
De
drie vergulde helmen op zwarte achtergrond stellen de drie bataljons van
een Groepering Gevechtsgenie voor. Foto: Bruno Cauwe -6-
|
||
Foto: Bruno Cauwe -7- |
||
Op deze niet
al te beste foto zien we blok 1 van Kwartier Adjt. Brasseur. Rechts is
de ingangsdeur van de 1ste Cie Brug-ST, welke was gehuisvest
op de begane grond en de éérste verdieping. Foto: Bruno Cauwe -8- |
||
Het wapenschild
aan de ingang van de 1ste Cie Brug-ST. Foto: Bruno Cauwe -9- |
||
Zicht vanuit mijn kamer nr.216 op de hoofdingang van Kwartier Adjt. Brasseur. Foto: Bruno Cauwe -10- |
||
Satelietbeeld
van Kwartier Adjt Brasseur Foto: Bruno Cauwe -11- |
||
Brockway
B666 M2 Bridge Erector Truck |
||
Foto: Bruno Cauwe -12- |
||
Hercules HXD
Zij klep-benzinemotor (Brockway) Foto: Bruno Cauwe -13- |
Hercules HXD Zij klep-benzinemotor (Brockway) Foto: Bruno Cauwe -14- |
|
Foto uit einde 1942
van de Daybrook Hydraulic Company in Green Ohio U.S.A. Foto; Daybrook archief Foto: Bruno Cauwe -15- |
Foto uit einde 1942
van het Daybrook terrein. Bij Daybrook werden Brockway-Chassis voorzien
van de hydraulische portaalkraan en verdere uitrusting tot de komplete Brockway
-Bridge Erector Truck, Brockway B 666. Foto; Daybrook archief Foto: Bruno Cauwe -16- |
|
Merkbeeld Brockway
Motor Company Foto: Bruno Cauwe -17- |
De Brockway Motor
Company heeft vrachtwagens gebouwd vanaf 1912. In 1956 werd een samenwerkings verband aangegaan met Continentel Motors en Mack. Op 8 juni 1977 verliet de laatste truck onder de merknaam Brockway de fabriek, Model; BKW75, waarna Brockway geheel overging in MACK. Foto: Bruno Cauwe -18- |
|
Achteraanzicht
Brockway met typelading Links: SM Bruno Cauwe Rechts: SM Roger D'Hoore. Foto: Bruno Cauwe -19- |
||
Typeladingformulier
Brockway B666 Foto: Bruno Cauwe -20- |
||
|
||
Overname formulier
Brockway B666 Foto: Bruno Cauwe -21b- |
||
Kamp Vogelsang | ||
Vanaf
eind oktober 1967 tot en met eind juli 1968 kwam ik als
Brockway -M.A.N. Chauffeur veel in Kamp Vogelsang, bijna elke week een dag,
meestal woensdag of donderdag. Alle jaargetijden heb ik aan me voorbij zien trekken in deze prachtige streek, de herfstkleuren inclusief de nevel slierten en dikke (soms aanvriezende) mist, ik heb er sneeuwballen gegooid, het natte voorjaar zien opkleuren en in de zomer in het meer gezwommen. Het naar Vogelsang op zending gaan mocht ik elke keer ervaren als een dag "Congé-Paye". Maar het hoofddoel was natuurlijk de controle van de Genie goederen en gereedschappen welke lagen opgeslagen in het "Geniekot" aan de "Genie - Plage", zoals wij dat toendertijd noemden. Meestal ging ik er naartoe met Sgt Eggermont Frankie, Kpl Spillebeen of Kpl Peeters Albert. We telden dan de brugstukken SRE (Stalen Rijweg Elementen), en HRE (Houten Rijweg Elementen), controleerden de vlotters, lieten de buitenboordmotoren proefdraaien in de waterbakken en vervingen bij oefeningen onklaar geraakte materialen. De materialen welke in Vogelsang werden gebruikt voor de vlotten- en ferry bouw waren in die tijd eigendom van de 1ste Cie Brug-ST. De te herstellen materialen werden vervolgens naar het 51 Gn Bn Depot vervoerd in Aken Hitfeld en de herstelde materialen van daar weer naar Vogelsang en/of Westhoven. Heel goed kan ik mij nog herinneren dat ik voor het eerst de "Weg der Zuchten" MOEST afdalen naar de Genie-Plage als nog onervaren BKW chauffeurke met een geladen Brockway en daar kwam hij dan, DE BOCHT, het was in December 1967, het had licht gesneeuwd het was ijzig koud in zo'n open cabien nog nooit heb ik zo gezweet, m'n hart bonsde onder mijn pots, het stuur, zo groot als of ge een gazette zat te lezen in mijn bezweette handen, de handrem in de "waakstand", de deur los van slot om in 'geval van' het schip snel te kunnen verlaten. Dan de bocht half ingestuurd, links voor en rechts achter op de taluut het handgas op ralantie plus en dan een keer of drie voor en achteruit steken onder het kreunen van het chassis door de axiale bewegingen, ondersteund door het felle sissen van de perslucht remmen (welke bij niet iedere BKW optimaal fuctioneerde op zo'n steile helling met zo'n lading). Eenmaal beneden trof ik Kpl Peeters op zijn polshorloge tikkend, Hela, Rosse, duurt dat nog lang??? De koffiebreak is al gedaan NDJ. Ik heb de BKW naast het Geniekot gestald, ben uit de cabien afgedaald en met het gevoel dat alsof het niet veel scheelde dat de dunne k@k mijn ghetten bereikte ben ik naar de oever van het meer gelopen, en heb daar een halfuurke zitten bijkomen. De rest van die dag heb ik het niet meer koud gehad. Ik heb de bocht daarna nog vele keren met plezier gedaan. |
||
Zicht
op het Urftdal richting De Burcht vanaf de stuwdam, december 1967. Foto: Bruno Cauwe -22- |
||
Zicht op de 'Genie-Plage
vanaf het Geniekot januari 1968. Foto: Bruno Cauwe -23- |
Zicht vanaf het Geniekot. Foto: Bruno Cauwe -24- |
|
Mijn M.A.N. 630 voor het Geniekot. De 163, 1
van 3 waarvan ik titularis was. Ik had de
M.A.N.s 64163, 64165 en de 64167. |
||
M.A.N.630 naast het Geniekot. Wat was hij nog mooi nieuw! januari 1968 Foto: Bruno Cauwe -26- |
Hier poseer
ik voor een M 48A ABLV (Armoured Bridge Launching Vehicle
) van het 1Gn Bn Westhoven Passendale met welk Gn Bn wij enkele dagen oefenig
draaide. op de voertuig parking achter de CMC kantien, op de achtergrond
enige van onze BKW's . Februari 1968. Foto: Bruno Cauwe -27- |
|
M 48A Brugslagtank in actie. Het werpen van de brug. februari 1968 |
||
Foto: Bruno Cauwe -28- | Foto: Bruno Cauwe -29- | |
Een M 75 Fulltrack
van het 1 e Gn-Bn februari 1968 Foto: Bruno Cauwe -30- |
Hier bol ik
met m'n M.A.N. 630 op de tankbaan (Wedstrijd) van Wollseifen naar De Burcht
met in m'n kielzog een M75 Fulltrack van het 1Gn Bn. Ik heb verloren!!!!, afrekenen in de kantien. Voor deugnieterij was ik ook altijd wel te vinden. Februari 1968. Foto: Bruno Cauwe -31- |
|
Zicht
op de Urftdam januari 1968 Wat wellicht opvalt is dat de fotos van Kamp Vogelsang zijn getrokken op afgezonderde plaatsen. Rede: 1967-1968 het waren de hoogtij dagen van de koude oorlog en fotograferen was toen verboden in Kamp Vogelsang. Foto: Bruno Cauwe -32- |
||
Foto: Bruno Cauwe -33- |
||
Foto's uit de 1ste Cie Brug ST | ||
Hier onze G.M.C.
met Leroy Compressor Unit SM Francois Spaepen in zijn 'Blazer' Foto: Bruno Cauwe -34- |
Mijn maat
SM Roland Verbrigghe bij een W666 Brockway model in licentie gebouwd door White Trucks, zie andere lier opbouw. Foto: Bruno Cauwe -35- |
|
Met de maten in Keulen. v.l.n.r. SM Henri Schepers, SM Jan Lamoen, SM Demey, SM Willie Vlaminckx en SM Bruno Cauwe Foto: Bruno Cauwe -36- |
Aan de MT op de moto FN. Foto: Bruno Cauwe -37- |
|
Kamer 216 AFZWAAI december 1967 v.l.n.r.
SM Jacques Azou, SM Rudi De Decker
Foto: Bruno Cauwe -38- |
||
Hier één
van onze twee G.M.C. Bolsters, Foto: Bruno Cauwe -39- |
||
|
||
SM
Willie Vlaminckx en SM Bruno Cauwe Wij hadden onze schaapjes geteld! Foto: Bruno Cauwe -41- |
||
Afzwaai
van SM Jacques Azou kamer 216. v.l.n.r. SM Lionel Muyshondt, SM Paul Huybrecht, SM Bruno Cauwe, SM Jacques Azou SM Roger Van Ham en SM Jean-Pierre Vrancken. Foto: Bruno Cauwe -42- |
||
Bivak Wahnerheide Keulen/Bonn april 1968 | ||
Koffie Break Foto: Bruno Cauwe -43- |
Brockway machinist
SM Henri Schepers met zijn 'Troetel-BEEST'. Foto: Bruno Cauwe -45- |
|
Bos-Restaurant Wahnerheide SM Roland Verbrigghe en SM Bruno Cauwe Foto: Bruno Cauwe -44- |
||
Hier als bivakwacht bij mijn M.A.N. 630, de 64163. Foto: Bruno Cauwe -46- |
||
Brockway-Bridging
Senheim / Senhals aan de Moezel juni 1968 |
||
1ste
Cie Brug ST helpt 17de Pantserbrigade de Moezel over. |
||
Half
juni 1968 is het de 1ste Cie Brug ST voorzien pontonbrug-ferry’s te
leveren ten behoeve van een terugtrekkings oefening van de 17de Gepantserde
Brigade achter de Moezel. De bruggenbouw was voorzien voor het 15de Genie. Daar dit een grote manoeuvre betrof waaraan de 1ste Cie Brug ST dienst verleende, werd door interne staf van de Cie besloten er een eigen alarm Fase 1 oefening te realiseren. Dat betekende dat de gehele Cie met alles er-op en er-aan binnen 4 uur tijd de poort moest uitgereden zijn. (gelijk bij een Quick-Train). Dit gebeurde (lees: lukte weer) ruim binnen de tijdslimiet. Zoals ook in eventuele oorlogstijd, werd de colonne gevormd en werd ‘s nachts met verduisteringsverlichting koers gezet naar de Moezel ten zuiden van Cochem alwaar in Faid het bivak werd ingericht door onze kwartiermakers en de laatste voertuigen bij het krieken van de dag het bivak binnen reden. Dan voor de brugladingchauffers direct slapen, want om 11.00 uur moest het brugslag materiaal geleverd worden op de werf in Senhals alwaar het 15e Genie aan het werk kon, omdat om 15.00 uur gepland was dat de eerste voertuigen van de 17e Brigade zouden arriveren in Senheim voor de oversteek, zo'n 400 voertuigen. Op tijd was de 1ste Cie Brug ST op de werf. Wat ontbrak was het 15de Genie. Bevel van onze Commandant Timmerman Lucien: "Mannen, En-Garde om 3 uur moet dat spel varen, zoniet dan zet ik geen extra Stella in !!". Om ca. 15.00 uur werden de eerste voertuigen overgezet, wat tot in de late avonduren voortduurde. De mannen van het 15de Genie zijn later nog wel komen kijken, verlaat, of verloren gebold of verslapen? We zullen het nooit weten. Een ding was WEER bewezen, de inhoud van de spreuk op ons Cie wapen .... "Waar een wil is is een weg"!!! Het afbreken en opladen van het ST materiaal pakten we er ook nog even bij, onder het genot van de beloofde Stella’s natuurlijk. |
||
De
Moezel in zicht. Burcht Cochem Foto: Bruno Cauwe -47- |
||
Op weg
naar de werf in Senhals Foto: Bruno Cauwe -48- |
||
Lading formulier TYPE LADING II Foto: Bruno Cauwe -49- |
||
Aanvang van de bouw van het eerste vlot. Foto: Bruno Cauwe -50- |
||
Hier zit ik
op de vlotter, links van mij SM Robert Bollaert, aan het stuur van de Brockway SBV Bosmans, aan de portiekbediening Kpl Peraer, daar achter 1Sgt Van den Eynden en enkele mannen van het 15de Genie die verbaasd toekijken. Foto: Bruno Cauwe -51- |
Tweede ferry voltooid. Foto: Bruno Cauwe -52- |
|
Adjudant Aernout Korps CSM 1ste Cie Brug ST na het inspecteren van 'De Boef'. Foto: Bruno Cauwe -54- |
||
Nachtverblijf
in het bivak in Faid Foto: Bruno Cauwe -53- |
||
Verzameling 'Boef',
bivak Faid. Foto: Bruno Cauwe -56- |
||
v.l.n.r.
SBV Bouchee, SBV Bosmans, Foto: Bruno Cauwe -55- |
||
Het overzetten van voertuigen van de 17de Pantserbrigade. Foto: Bruno Cauwe -57- |
||
De vlotoverste
(op het dak van de M.A.N.) geeft Foto: Bruno Cauwe -58- |
||
Stella-Break op de werf in Senhals. Staand: SM
Robert Bollaert Foto: Bruno Cauwe -59- |
||
Het leegzuigen van de vlotters. In
het midden SM Francois Spaepen (operator compressor) in de slaaphouding, |
||
Bataljonsfeesten
Kwartier Adjt. Brasseur Westhoven - 2 juni 1968 |
||
Hier
mijn Brockway 10868 in 'Concours Conditie' na de voertuigparade. Foto: Bruno Cauwe -61- |
||
Foto:
Bruno Cauwe -62- |
||
Hier een foto van een van de vroegste 'Zwemoefeningen' van de MOFAB's vanaf de Rijnoever op de polygoon. Foto: Bruno Cauwe -63- |
||
Foto: Bruno Cauwe -64- | Foto: Bruno Cauwe -65- | |
What
MOFAB? Nix MOFAB!! Brockway was Amphibius too !!! (Humor). Foto: Bruno Cauwe -66- |
||
Nog wat beelden juli 1968 | ||
Scholing geven met
de Brockway op de scholingsbaan Altenrath. Brockway - Full Speed - Full Loaded! Foto: Bruno Cauwe -67- |
Scholing geven met
de M.A.N. op de scholingsbaan Altenrath. Naast het vliegveld Köln/Bonn Foto: Bruno Cauwe -68- |
|
Repliek
van Commandant Timmerman Tekst: Cie blad 1ste Brug ST Foto: Bruno Cauwe -70-
|
||
Foto: Bruno Cauwe
-69- Hier ontvang ik, vlak voor m'n afzwaai, uit handen van Commandant Timmerman Lucien, het 'Chauffeursdiploma' en de akte 'Genie-Brevet' met bijbehorend burgerinsigne P.O.P. (Perfect On Place). |
Twee nummers die ik nooit zal vergeten! |
|
v.l.n.r.
Embleem BE Corps, embleem Goed Chauffeur
en embleem Goed Chauffeur Zware Voertuigen. Foto: Bruno Cauwe -71- |
||
Rijneiland
te Hersel 1967 |
||
Hier
een beeld van een complete M2 Steel Treadway 50 tons brug. Constructeurs: 1ste Cie Brug ST Foto: Bruno Cauwe -72- |
||
Op
de brug te Hersel. v.l.n.r. Jeep Minerva, Ford F3 Rhein (Jeannette), Bedford RL, Brockway B666 en Magirus Deutz Tractor. Foto: Bruno Cauwe -73- |
||
Mijn Afzwaai | ||
De éérste
M.A.N. chauffeurs van de 1ste Cie Brug ST. 'Hét M.A.N. TRIO'. Foto: Bruno Cauwe -74- |
||
Afscheidsdrink met maat Roland Verbrigghe. 12 maand
met elkaar gediend Foto: Bruno Cauwe -75- |
||
Afscheidsdrink
in de kantien 26 juli 1968. v.l.n.r. SM Roger D'Hoore, Kantienierster Marie-Jeanne, SM Bruno Cauwe, Kantienierster Paula, SM Roland Verbrigghe, SM Pierre Clerq, SM Patrick Williamme, onder: SM Etienne Demeunaire, SM Robert Bollaert en SM Roger Clerq. Foto: Bruno Cauwe -76- |
||
De
zes S-U-P-E-R-S
onder het 'wakend oog' van Kantienierster Marie-Jeanneke. Foto: Bruno Cauwe -77- |
||
Laatste
blik vanuit mijn kamer 216. Verzameling taakverdeling miliciens... het ga jullie goed! Foto: Bruno Cauwe -80- |
||
Foto:
Bruno Cauwe -81- |
||
Foto:
Bruno Cauwe -82- |
||
Een
weerzien na zo'n 35 jaar, ik kan je verzekeren, het doet je wat
nog eens poseren naast een Brockway-Reus! Foto: Bruno Cauwe -83- |
||