Vanaf de 'Sportplaats' gaat er een smalle weg naar het meer. Wat het verkeer betrof moesten hier goede afspraken gemaakt worden omdat gelijktijdig verkeer naar boven en naar beneden niet mogelijk was. Aan een zijde van de weg waren rotswanden en aan de ander kant ging het de dieperik in, geen uitwijkmogelijkheden.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Tijdens het afdalen een plaatje schieten van het 'Meer'.

Maar waar was het water?
Heeft er iemand de stop uitgetrokken?

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Dat het flink bergaf gaat toont dit beeld.

Onderaan zien we het begin van 'De Bocht'.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

In het midden van dit beeld zien we de berg 'Krummenauel' helemaal droog liggen. Op deze berg stonden destijds de doelen voor de '.30' opgesteld.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Dat is ' 'em' ... 'De Bocht'.

Hij draait niet alleen heel scherp maar ook het niveauverschil tussen de ingang- en de uitgang van de bocht dwingt respect af en is zelfs in bepaalde omstandigheden angstaanjagend.

Ge moet hier maar eens begeleider zijn van een 'MAN' vrachtwagen met achterin 16 manschapen en naast je een chauffeur die gisteren zijn rijbrevet ontvangen heeft. Ik kan je verzekeren dat je dan de deurklink niet los laat.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

Deze bocht heeft men zwaar moeten verstevigen, omdat hier de pantservoertuigen met hun draaibeweging de bocht uitschuurden en nog grotere schade aanbrachten.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Centraal in 't midden van dit beeld de berg Krummenauel'. Deze berg vormt een eilandje in de 'Urft'. Erachter strekt zich de bergketen de 'Kermeter' uit. Op het betonnenvlak werden de '.30' en '.50' in stelling gebracht.

Wie herinnert zich nog de truck van de grapjassen?
Ze schoten net over het wateroppervlak, zodat vooral de 'Tracers' (lichtgevende kogel) afketste op het water en daardoor achter de bergketen brand veroorzaakte...
'Einde schietoefening'.

Nadien moest de loop in een kader gestoken worden ter voorkoming van het op- en neerwaarts schieten.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

  Hier is duidelijk te zien hoe een kader de bewegingsvrijheid van de mi.50 beperkt.
 

Tijdens een kleine rustpauze (je wordt ouder papa) is het volop genieten van dit fantastisch mooi landschap midden in 'Het Eifelgebergte'.

Frans de gids neemt hier de gelegenheid te baat om fotograaf Jean met dit shot te vereeuwigen.

Gids: Jean Claessens
Foto: Frans Geens © 2006

 

Achteraan in 't midden werden de .50 doelen opgesteld tegen de flank van 'De Kermeter'. Juist boven het struikgewas kan je lichtgrijze plekken waarnemen, het is daar dat de kogels insloegen tegen 'De Kermeter'.

We zien nog net op dit beeld hoe de smalle 'Urft' kronkelt tussen de bergen 'Krummenauel' en 'De Kermeter'.

Tip! (van de fotograaf en nu eens niet van de gids). Achter deze bergketen is een 'Trappistenklooster' in 'Mariawald'. Gekend vanwege hun 'Erwtensoep' maar vooral (nog al wiedes) om hun 'Trappist'.
Nog even meegeven, dat de heenweg nogal meevalt,
maar de terugweg...

Gids: Jean Claessens
Foto: Frans Geens © 2006

 

We zien een fijne gelige strook op de 'Krummenauel' daar stonden de schietschijven opgesteld van de .30. Je ziet ook dat deze strook links verder naar beneden zakt, dit is het pad dat door het personeel gebruikt werdt om de schietschijven te wisselen. Zij moesten uiteraard een bootje gebruiken om er te geraken.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

Rechts naast de schietstellingen van de .30 en de .50 loopt de weg verder naar beneden naar het meer. Aan de overkant zie je de weg naar links draaien. Hier werden manschappen en zelfs voertuigen overgezet met bootjes of vlotten van de Genie. Dit uit tijdsbesparing om de 'Granaatstand 4' te bereiken, anders moest men volledig omrijden via 'Malsbenden' en 'Gemünd'. Maar ook omdat de standen 5 en 6 bezet waren die op deze weg lagen. Deze standen werden gebruikt door rupsvoertuigen om vanaf deze weg op doelen te schieten aan de overkant van de 'Urft'.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Het bootje links vooraan is een 'Vedette', belast met een veiligheidsopdracht.

Het voertuig 'GMC' staat hier op een vlotconstructie gebouwd op 'M2-boten', aangedreven met 9PK buitenboordmotoren.

 

Midden in het beeld, in de open strook zie je trappen in drie delen zigzag naar boven gaan. Daar was vroeger een aanlegsteiger voor plezierboten. Deze trappen werden door de manschappen gebruikt om naar stand 4 te gaan. Iets verder naar rechts was de ingang ervan. Daarna moest je een flink eind stappen om in een klein dalletje te geraken aan de achterkant van deze bergrug.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Rechts kan je de ruïne zien van een hotel.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

In het midden van de foto zien we een zwarte rotspartij uitsteken, dit was de aanmeerplaats van de 'Vedetten'
(7m. lange bootjes) van de 'Genie'.

Normaal is de waterstand ter hoogte van deze rotsen.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Het water moet normaal onder deze struiken staan.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Hier zie je meteen het niveauverschil tussen het meer en de schietstellingen .30 en .50 en dan is deze positie halfweg (we konden niet lager wegens te modderig).

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Als we verder naar links gaan, onder en voorbij de schietstellingen kan je deze prachtige rotsformatie ontdekken. In 't midden zie je een gelestrook dit is het waterpeil (we staan ondertussen wel iets hoger).

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Kijken we naar rechts dan zien we hoe droog het meer erbij ligt. Rechts zien we nog net een kleine kronkel van de 'Urft'.
Hier nog niet goed te zien maar achteraan is het dieper en daar staat wat meer meerwater!

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

Vanaf de schietstelling in een bocht naar links is er een grote inham die als visplaats gretig in gebruik wordt genomen. Met het geld van de visvergunningen worden langs deze weg (indien droog) vissen uitgezet. Het is géén visserslatijn (heb het zelf gezien) hier worden kanjers van snoeken gevangen van één (1) meter lengte.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Omdat dit een lievelingsplaats is van Frans, maar ook om het unieke beeld (niet meer toegankelijk) hebben we deze foto een tweedemaal getrokken.

Het water moet normaal onder deze bomengrens staan.
Merk op hoe kleintjes de watertoren boven de bomen uitsteekt.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Frans toont hier hoe met eenvoudige middelen, maar zéér efficiënt, de veilgheid van de schippers verzekerd wordt.

Deze puntige rotsformatie staat normaal onder water en is daardoor zeer gevaarlijk voor vastlopers. Een ankerpunt, een stuk koord en een plastieken bidon vastgebonden op 1m. dat is het. Zag je als schipper deze bidon bovendrijven, wist je waar de uitstekende rots zich bevond maar ook dat er daar te weinig diepgang was.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Nog even iets over de lage waterstand. De oorzaak is niet alleen de hittegolf die we gekend hebben in juli 2006 maar ook omdat een elektriciteitscentrale in de buurt water trekt uit dit opvangbekken.

Nog een laatste blik richting meer voor we terug keren...

 

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

We kunnen eraan beginnen, dat wordt klimmen geblazen.
Als je weet dat de hoogtelijn bij de blok 'Van Dooren' op juist geteld '489,2m.' staat, dan weet je het wel zeker.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

Het eerst wat we terug tegenkomen is 'De Bocht'.

Frans vertelt hier nog heel levendig, hoe hij hier destijds wat gevloekt en gesakkerd heeft.

Hij moest in putje winter, als adjunct pelotonscommandant van een eenheid 'Leopardtanks', zorgen dat deze zonder brokken te maken door deze bocht geraakten.
We moeten er bij vermelden dat het spiegelglad was.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

De Leopards geraakte halfweg maar draaien zat er niet in.

Dus de 'Bergingspantser' laten komen, kabel afgerold.
Eerst de Leopard om- en vervolgens naar boven getrokken.

Maar nu stond de 'Bergingspantser' in de weg!
Terug naar boven. Dan weer naar beneden om Leopard nummer 2 te gaan halen. Dat zelfde liedje herhalen totdat de laatste Leopard veilig boven was. Dat dit een liedje van lange adem is geweest kan je je wel voorstellen.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Frans ziet het hier nog allemaal gebeuren.

Merk meteen het hoogteverschil op, met mijn 1,87m. ben ik geen kleine jongen, zijn mijn ogen ter hoogte van Frans zijn knieën en dat terwijl wij maar halfweg de bocht staan.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Frans en ik hebben ons flink liggen vergapen
aan een heuse vrijpartij in volle natuur van een stel...
verliefde kevers.
Wij hebben discreet gewacht ... alvorens een foto te nemen.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Destijds was ik bij het '3Genie Bn 1Cie' boordcommandant van een 'MOFAB' een amfibiebruggenbouwvoertuig. Dat beest was 3,66m. breed (16cm. breder als een baanvak) 3,58m. hoog en woog 23,5 Ton.
Kan jij je voorstellen hoe wij met die enorme bakken via dit smalle pad naar beneden raasden. Gezwegen van onze fameuze bocht. Daar moesten wij gebruik maken van het 2de stuur (dat stond rechtop naast de chauffeur en werd met een knop bediend) voor de achterwielen.
Dus rechterhand aan het stuur voor de voorwielen en linkerhand aan de stuurknop van de achterwielen en gelijktijdig draaien maar totdat de damp aan je oren uitkwam.

Dat is ongeveer 30 jaar geleden... ik herinner het mij nog als of het gisteren was. Ik geloof als mijn collega's van toen dit artikeltje lezen en de foto's nog eens goed bekijken, ze spontaan beginnen te zweten! ;-)

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

We zien hier de erosie in de weg veroorzaakt door het regenwater, dit geeft weer met welke kracht het water wegens de steile helling naar beneden stroomt.

Nu kan je wel zeggen van,
we weten het inmiddels van die steilte...
maar jij zit wel lekker voor je pc en Frans en ik moeten hier nog klauteren

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

 

We zijn er bijna, dit is de betonnen S-bocht.

Als plattelandsjongen hier 14 dagen rondcrossen...
doe er nog eens 14 dagen bovenop en je bent klaar voor de Olympische spelen.
Dat is hier conditie aanscherpen om U tegen te zeggen.

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

Hier zijn we halfweg de S-bocht.
Rechts achter deze bomen ... ligt de blok 'Van Dooren'

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006

 

... gene adem meer...
tot ...ziens!

Gids: Frans Geens
Foto: Jean Claessens © 2006