Vanaf de 'Sportplaats' gaat er een smalle weg naar het meer. Wat het verkeer betrof moesten hier goede afspraken gemaakt worden omdat gelijktijdig verkeer naar boven en naar beneden niet mogelijk was. Aan een zijde van de weg waren rotswanden en aan de ander kant ging het de dieperik in, geen uitwijkmogelijkheden. Gids: Frans
Geens |
||
Tijdens het afdalen een plaatje schieten van het 'Meer'. Maar waar
was het water? Gids: Frans
Geens |
||
Dat het flink bergaf gaat toont dit beeld. Onderaan zien we het begin van 'De Bocht'. Gids: Frans
Geens |
||
In het midden van dit beeld zien we de berg 'Krummenauel' helemaal droog liggen. Op deze berg stonden destijds de doelen voor de '.30' opgesteld. Gids: Frans
Geens |
||
Dat is ' 'em' ... 'De Bocht'. Hij draait niet alleen heel scherp maar ook het niveauverschil tussen de ingang- en de uitgang van de bocht dwingt respect af en is zelfs in bepaalde omstandigheden angstaanjagend. Ge moet hier maar eens begeleider zijn van een 'MAN' vrachtwagen met achterin 16 manschapen en naast je een chauffeur die gisteren zijn rijbrevet ontvangen heeft. Ik kan je verzekeren dat je dan de deurklink niet los laat. Gids: Frans
Geens
|
||
Deze bocht heeft men zwaar moeten verstevigen, omdat hier de pantservoertuigen met hun draaibeweging de bocht uitschuurden en nog grotere schade aanbrachten. Gids: Frans
Geens |
||
Centraal in 't midden van dit beeld de berg Krummenauel'. Deze berg vormt een eilandje in de 'Urft'. Erachter strekt zich de bergketen de 'Kermeter' uit. Op het betonnenvlak werden de '.30' en '.50' in stelling gebracht. Wie herinnert
zich nog de truck van de grapjassen? Nadien moest de loop in een kader gestoken worden ter voorkoming van het op- en neerwaarts schieten. Gids: Frans
Geens |
||
Hier is duidelijk te zien hoe een kader de bewegingsvrijheid van de mi.50 beperkt. | ||
Tijdens een kleine rustpauze (je wordt ouder papa) is het volop genieten van dit fantastisch mooi landschap midden in 'Het Eifelgebergte'. Frans de gids neemt hier de gelegenheid te baat om fotograaf Jean met dit shot te vereeuwigen. Gids: Jean
Claessens |
||
Achteraan in 't midden werden de .50 doelen opgesteld tegen de flank van 'De Kermeter'. Juist boven het struikgewas kan je lichtgrijze plekken waarnemen, het is daar dat de kogels insloegen tegen 'De Kermeter'. We zien nog net op dit beeld hoe de smalle 'Urft' kronkelt tussen de bergen 'Krummenauel' en 'De Kermeter'. Tip! (van
de fotograaf en nu eens niet van de gids). Achter deze bergketen
is een 'Trappistenklooster' in 'Mariawald'. Gekend
vanwege hun 'Erwtensoep' maar vooral (nog al wiedes)
om hun 'Trappist'. Gids: Jean
Claessens |
||
We zien een fijne gelige strook op de 'Krummenauel' daar stonden de schietschijven opgesteld van de .30. Je ziet ook dat deze strook links verder naar beneden zakt, dit is het pad dat door het personeel gebruikt werdt om de schietschijven te wisselen. Zij moesten uiteraard een bootje gebruiken om er te geraken. Gids: Frans
Geens
|
Rechts naast de schietstellingen van de .30 en de .50 loopt de weg verder naar beneden naar het meer. Aan de overkant zie je de weg naar links draaien. Hier werden manschappen en zelfs voertuigen overgezet met bootjes of vlotten van de Genie. Dit uit tijdsbesparing om de 'Granaatstand 4' te bereiken, anders moest men volledig omrijden via 'Malsbenden' en 'Gemünd'. Maar ook omdat de standen 5 en 6 bezet waren die op deze weg lagen. Deze standen werden gebruikt door rupsvoertuigen om vanaf deze weg op doelen te schieten aan de overkant van de 'Urft'. Gids: Frans
Geens |
||
Het bootje links vooraan is een 'Vedette', belast met een veiligheidsopdracht. Het voertuig
'GMC' staat hier op een vlotconstructie gebouwd op 'M2-boten',
aangedreven met 9PK buitenboordmotoren. |
||
Midden in het beeld, in de open strook zie je trappen in drie delen zigzag naar boven gaan. Daar was vroeger een aanlegsteiger voor plezierboten. Deze trappen werden door de manschappen gebruikt om naar stand 4 te gaan. Iets verder naar rechts was de ingang ervan. Daarna moest je een flink eind stappen om in een klein dalletje te geraken aan de achterkant van deze bergrug. Gids: Frans
Geens |
||
Rechts kan je de ruïne zien van een hotel. Gids: Frans
Geens
|
||
In het
midden van de foto zien we een zwarte rotspartij uitsteken, dit was de
aanmeerplaats van de 'Vedetten' Normaal is
de waterstand ter hoogte van deze rotsen. Gids: Frans
Geens |
||
Het water moet normaal onder deze struiken staan. Gids: Frans
Geens |
||
Hier zie je meteen het niveauverschil tussen het meer en de schietstellingen .30 en .50 en dan is deze positie halfweg (we konden niet lager wegens te modderig). Gids: Frans
Geens |
||
Als we verder naar links gaan, onder en voorbij de schietstellingen kan je deze prachtige rotsformatie ontdekken. In 't midden zie je een gelestrook dit is het waterpeil (we staan ondertussen wel iets hoger). Gids: Frans
Geens |
||
Kijken
we naar rechts dan zien we hoe droog het meer erbij ligt. Rechts zien
we nog net een kleine kronkel van de 'Urft'. Gids: Frans
Geens
|
||
Vanaf de schietstelling in een bocht naar links is er een grote inham die als visplaats gretig in gebruik wordt genomen. Met het geld van de visvergunningen worden langs deze weg (indien droog) vissen uitgezet. Het is géén visserslatijn (heb het zelf gezien) hier worden kanjers van snoeken gevangen van één (1) meter lengte. Gids: Frans
Geens |
||
Omdat dit een lievelingsplaats is van Frans, maar ook om het unieke beeld (niet meer toegankelijk) hebben we deze foto een tweedemaal getrokken. Het water
moet normaal onder deze bomengrens staan. Gids: Frans
Geens |
Frans toont hier hoe met eenvoudige middelen, maar zéér efficiënt, de veilgheid van de schippers verzekerd wordt. Deze puntige rotsformatie staat normaal onder water en is daardoor zeer gevaarlijk voor vastlopers. Een ankerpunt, een stuk koord en een plastieken bidon vastgebonden op 1m. dat is het. Zag je als schipper deze bidon bovendrijven, wist je waar de uitstekende rots zich bevond maar ook dat er daar te weinig diepgang was. Gids: Frans
Geens |
||
Nog even iets over de lage waterstand. De oorzaak is niet alleen de hittegolf die we gekend hebben in juli 2006 maar ook omdat een elektriciteitscentrale in de buurt water trekt uit dit opvangbekken. Nog een laatste blik richting meer voor we terug keren...
Gids: Frans
Geens |
||
We kunnen
eraan beginnen, dat wordt klimmen geblazen. Gids: Frans
Geens
|
||
Het eerst wat we terug tegenkomen is 'De Bocht'. Frans vertelt hier nog heel levendig, hoe hij hier destijds wat gevloekt en gesakkerd heeft. Hij moest
in putje winter, als adjunct pelotonscommandant van een eenheid 'Leopardtanks',
zorgen dat deze zonder brokken te maken door deze bocht geraakten. Gids: Frans
Geens |
||
De Leopards geraakte halfweg maar draaien zat er niet in. Dus de 'Bergingspantser'
laten komen, kabel afgerold. Maar nu stond
de 'Bergingspantser' in de weg! Gids: Frans
Geens |
||
Frans ziet het hier nog allemaal gebeuren. Merk meteen het hoogteverschil op, met mijn 1,87m. ben ik geen kleine jongen, zijn mijn ogen ter hoogte van Frans zijn knieën en dat terwijl wij maar halfweg de bocht staan. Gids: Frans
Geens |
||
Frans en
ik hebben ons flink liggen vergapen Gids: Frans
Geens |
||
Destijds
was ik bij het '3Genie Bn 1Cie' boordcommandant van een
'MOFAB' een amfibiebruggenbouwvoertuig. Dat beest was
3,66m. breed (16cm. breder als een baanvak)
3,58m. hoog en woog 23,5 Ton. Dat is ongeveer 30 jaar geleden... ik herinner het mij nog als of het gisteren was. Ik geloof als mijn collega's van toen dit artikeltje lezen en de foto's nog eens goed bekijken, ze spontaan beginnen te zweten! ;-) Gids: Frans
Geens |
||
We zien
hier de erosie in de weg veroorzaakt door het regenwater, dit geeft weer
met welke kracht het water wegens de steile helling naar beneden stroomt. Gids: Frans
Geens
|
||
We zijn er bijna, dit is de betonnen S-bocht. Als plattelandsjongen
hier 14 dagen rondcrossen... Gids: Frans
Geens |
||
Hier zijn
we halfweg de S-bocht. Gids: Frans
Geens |
...
gene adem meer... Gids: Frans
Geens |
||||