Foto: Georg Schmitz -1-
 

AFBRAAK BAILEYBRUG te MALSBENDEN

Georg Schmitz was een deel van zijn loopbaan in Kamp Vogelsang tewerkgesteld.
Als liefhebber van 'Kamp Vogelsang' bezorgde hij ons een aantal beelden van de
afbraakwerkzaamheden van de Baileybrug te Malsbenden over de Urft.

Van 11 tot 15 april 2005 demonteerde het 4 Genie Bataljon uit Amay deze Baileybrug
in het kader van de overgave van het Kamp door de Belgen aan de Duitsers.

 
             
 
Foto: Georg Schmitz -2-
  Voorbereidingen om de brug op te krikken.  
             
  De brug zal terug getrokken worden naar de oever van Stand 6, alle obstakels worden met een zware breekhamer verwijdert.  
Foto: Georg Schmitz -3-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -4-
  De krikken staan op hun plaats.
De ligplaatsen voor de veiligheidsbalkjes is vrij gemaakt. Een eerste balk wordt onder de brug geschoven.
 
             
  De brug dient lichter gemaakt,
daarom begint men met het afbreken van het houten wegdek.
 
Foto: Georg Schmitz -5-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -6-
  Het demonteren van de metalen wielleiders.  
             
  De volledige brug zal over rollen teruggetrokken worden. Het is belangrijk dat deze rollen op de juiste plaats staan en uiteraard waterpas. Hier treft men voorbereidingen en nivelleringswerken waar straks de rollen geplaatst worden.  
Foto: Georg Schmitz -7-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -8-
  Het opkrikken van de brug dient synchroon te gebeuren en wordt zorgvuldig ondersteund met pakkingsbalkjes.  
             
  De steunrollen die straks de brug zullen moeten dragen liggen nu netjes uitgelijnd en op het juiste niveau. We zien nu ook dat de brug nog een eind omhoog moet.  
Foto: Georg Schmitz -9-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -10-
  Vooraf goed meten om de juiste plaats en diepte te kennen spaart werk.  
             
 

De Genie-Landmeter is er zich van bewust,
goed meten is het halve werk!

 
Foto: Georg Schmitz -11-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -12-
  Ondertussen is hier al flink werk geleverd, de metalen wielleiders en het houten wegdek is reeds volledig verwijdert. Er liggen nog enkele wegdekramen op de dwarsbalken.  
             
  De brug is inmiddels hoog genoeg opgekrikt, de krikken en de eindstaanders van de brug zijn al verwijdert. De brug rust hier nu op schommelrollen die straks hun nut zullen bewijzen.  
Foto: Georg Schmitz -13-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -14-
  Eigenaardig genoeg moet men eerst nog een stuk bijbouwen alvorens men kan beginnen afbreken. Men bouwt als het ware een staart aan de brug dat dienst doet als contergewicht en voornamelijk bij het terugtrekken van de brug steun te leveren zodat de brug niet in het water stort.

De achterbrug zo noemt het deel dat extra gemonteerd is bestaat uit een lichtere constructie d.w.z. minder panelen en minder dwarsbalken. Het laatste stuk is in een hoek gemonteerd vandaar dat er schommelrollen nodig zijn.
 
             
 

De brug is dusdanig ontmanteld dat deze nog enkel bestaat uit panelen en dwarsbalken.

De bijgebouwde achterbrug is hier duidelijk te zien.

 
Foto: Georg Schmitz -15-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -16-
  De manschappen nemen hun posities in om de brug met mankracht te verrollen.  
             
  De werfoverste gaat eerst nog even controleren.  
Foto: Georg Schmitz -17-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -18-
  Het schijnt in orde te zijn.  
             
 

Daar komt het uniek Geniebevel ...

"In de handen ... Férm!"

 
Foto: Georg Schmitz -19-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -20-
  De brug is zachtjes een eind verrolt en rust aan de andere zijde op de achterbrug.
De manschappen steken (een laatste maal) de brug over om aan deze kant te komen helpen trekken.
 
             
  Zijn we er klaar voor mannen?  
Foto: Georg Schmitz -21-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -22-
  Weerom klinkt het bevel;
"In de handen ... férm".
 
             
  Traag komt de brug in beweging.
Belangrijk nu is dat de brug netjes in haar aslijn verplaatst wordt.
 
Foto: Georg Schmitz -23-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -24-
  De lichtere achterbouw rust nu op de schommelrollen, het zwaarte punt van de brug verplaatst zich nu naar de afbraakoever.  
             
  De schommelrollen hebben aan de bovenzijde links en rechts geleidingsrolletjes zodat de panelen tijdens het verrollen van de brug niet van de rollen afgaan.  
Foto: Georg Schmitz -25-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -26-
  Is onze operator in slaap gevallen
of prevelt hij vlug nog een schietgebedje
op de goede afloop?
 
             
  Goed werk verricht. We zien dat de steunrollen netjes onder de panelen liggen.  
Foto: Georg Schmitz -27-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -28-
  De graafmachine is met kettingen en sjortouwen bevestigd aan de brug. Nog enkele steunrollen worden bijgeplaatst.  
             
  Nu is het een kwestie van sicuur te werken, want zodra de brug niet meer op de andere oever steunt raakt de brug in balans en kan dan makkelijk uit positie verschuiven.  
Foto: Georg Schmitz -29-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -30-
 

Zijn we zover?

"In de handen ... férm!"

 
             
  De brug verlaat de andere oever, nog even inspannen en dan is het moeilijkste en gevaarlijkste deel van de klus geklaard.  
Foto: Georg Schmitz -31-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -32-
  Het zwaarste punt rust nu op de afbraakoever.  
             
 

Nog een laatste keer het bevel;
"In handen ... férm!".

Zachtjes rolt de brug over de Urft, die nu voor immer een Geniemonument ziet verdwijnen.

 
Foto: Georg Schmitz -33-
 
             
 
Foto: Georg Schmitz -34-
 

De brug ligt nu volledig op de steunrollen aan afbraakoeverskant.

De werfoverste kan opgelucht ademhalen.
Het verder demonteren van panelen en dwarsbalken kan nu beginnen en vormt geen probleem.

Prima werk van de Geniakken uit Amay.

 
             
           
Vorige pagina
  INHOUD