DE WISSELBEKER STORMFUSELIERS WISTOFUS
 
 
 

De militaire WISTOFUS beker of schaal was een prestigieuze prijs voor de beste infanterie-eenheid van het Belgische leger.
WISTOFUS staat voor WIsselbeker voor STOrmFUSeliers, en de wedstrijd werd voor het eerst georganiseerd in de jaren 1960.

De deelnemende eenheden moesten verschillende proeven afleggen, zoals identificatie van pantservoertuigen, dropping, close combat, EHBO, bewapening, crack piste, granaatwerpen, anti-tankwapen, speedmars, hindernispiste en gevechts-schieten.

Jaarlijks waren er 2 à 3 wedstrijden, omdat er om de 4 maanden 2 à 3 nieuwe lichtingen hun legerdienst begonnen in elk van de deelnemende eenheden.
Deze eenheden hadden de verplichting om de WISTOFUS-opleiding continu te organiseren met als doel hun deelname aan deze wedstrijd.
Deelname was verplicht opdat de hogere overheid lessen kon trekken uit de prestaties van elke deelnemende eenheid.

Het winnende peloton of compagnie kreeg een bronzen beeldje van een stormfuselier als trofee, en alle deelnemers kregen een badge en een brevet.

De WISTOFUS was een zware en uitdagende wedstrijd, die de vaardigheden en de teamgeest van de infanteristen op de proef stelde.

Bron: https://nl.wikisage.org/wiki/WISTOFUS
 
 


Deelnemende eenheden

Bataljon Bevrijding
1 Chasseurs Ardennais
2 Chasseurs Ardennais
1 Cyclisten
3 Cyclisten
1 Grenadiers
1 Karabiniers
5 Linie
6 Linie
12 Linie

 

Locaties

Kamp Vogelsang
Leopoldsburg
Lagland (oefenterrein Aarlen)

 
 
  Proeven
De Wisselbeker Stormfuselier Luitenant-Generaal Crahay wordt elk jaar betwist
in drie partiële competities die een tiental pelotons, elk een bataljon vertegenwoordigend, in strijd brengen.
 
 
  IPV
Identificatie van pantservoertuigen. Aan de hand van een afbeelding van een onderdeel of van het gehele voertuig moet zo snel mogelijk het onderscheid tussen 'vriend' of 'vijand' gemaakt worden. Verdere identificatie beschrijft ook de naam van het voertuig. Bijvoorbeeld: 'vijand'-'BMP'

Dropping/Kaartlezen
Het peloton is opgedeeld in 2 secties die onder leiding van een sergeant te voet een oriëntatiemars afleggen tussen een beginpunt en een eindpunt die aangeduid staan op een stafkaart. De afstand tussen begin- en eindpunt bedraagt ongeveer 12 km.
Deze tocht moet 's nachts worden afgelegd worden met de volledige sectie binnen de opgelegde tijd, Heel moeilijk en fysiek heel zwaar.

Close Combat
Het uitvoeren van een aantal aangeleerde technieken om zowel verdedigend als aanvallend een gevecht van man tegen man te demonstreren.

EHBO
Wondverzorging en eerste hulp in het gevecht volgens de WISTOFUS voorschriften.

Bewapening
Het persoonlijk wapen demonteren en terug monteren.

Crack piste
CRAC-piste (combat rapproché anti-char: het nabije antitank gevecht).
Het in elkaar steken van een antitank springlading en deze aanbrengen onderaan een rijdende tank.
Voor de leek (waar we ons toe rekenen) is dit het meest indrukwekkende van de hele Wistofus.
Hier wachten de deelnemers een zestal proeven.
Allereerst moeten zij liggend in een put en met een kussen op de schouderbladen een tank over zich laten rijden.
Een ander lid van de sectie moet tot aan het middel rechtop in een put gaan staan.
Met het gezicht naar de tank mag hij zich pas terugtrekken in de put op bevel van de jury
Op dat ogenblik zijn de kettingen van de tank (nog maar een tiental centimeter van zijn hoofd verwijderd. Een spannend moment
Anderen doen hetzelfde maar springen achteraan op de tank als die over 6e put is gereden.
Een vierde proef bestaat erin, rechtop voor de tank te gaan staan en een staaf te grijpen onderaan de
tank op het moment dat die over hem rijdt.
Zo moet hij zich laten meeslepen. Soms gebeurt dezelfde proef met twee.
Anderen moeten dan weer gewoon blijven liggen terwijl de tank bulderend over hen heen heenrijdt.
Op te merken valt dat de bodemhoogte van de gebruikte tank voldoende is.

Luitenant De Conseth van het Bataljon Bevrijding geeft ons een woordje uitleg:
“De bedoeling van de CRAC-piste is de Stormfuselier van zijn vrees voor de indrukwekkende tank af te helpen.
Want ondanks zijn robuust uiterlijk is een individuele tank toch vrij kwetsbaar."

Granaatwerpen
Na een 90-tal meter sluipen, onder een prikkeldraadnet kruipen en
2 granaten door een raam werpen op 10 meter, 2 door een raam op 20 meter en 2 granaten over een lijn op 30 meter afstand.

Anti-tankwapen
Tot en met 1977 met de Energa van op een afstand van 100 meter door een opgehangen autoband schieten.
Later met de LAW van op een afstand van 100 meter naar het houten silhouet van een tank schieten.

Speedmars
Met de volledige sectie en volledige bewapening en bepakking een afstand van 9 km afleggen binnen een bepaalde tijd.

Hindernispiste
Met de volledige sectie een hindernissenparcours afleggen binnen een bepaalde tijd.
De tijd van de laatste man aan de aankomst kan de doorslag geven bij ex-aequo in de eindstand.

Gevechts-schieten
Dit is het laatste onderdeel van de WISTOFUS. De hele sectie loopt in tirailleur vanop 400 meter richting de schietschijven.
De doelwitten zijn kleine schijven die slechts 30 seconden zichtbaar zijn.
De bedoeling is dat alle schijven minstens 1 keer worden geraakt.
Vanaf 300 meter begint de MAG te vuren.
Vanop 200 en 100 meter ook de FAL (FN Fusil Automatique Leger) en FALo (FN Fusil Automatique Lourd = zwaardere versie van de FN FAL).

Boating
Overschrijden van een waterhindernis met M2-aanvalsboten en peddels

 
 

 

Iedere individuele deelnemer kreeg een WISTOFUS-schildje om op het uniform te spelden.
 
 
 
 
 
 

IPV

 
 
 
 

 

Identificatie van pantservoertuigen.
Aan de hand van een afbeelding van een onderdeel of van het gehele voertuig
moet zo snel mogelijk het onderscheid tussen 'vriend' of 'vijand' gemaakt worden.

 

 
 
 
Bovenstaande is uiteraard maar een voorbeeld uit de omvangrijke IPV-test
 
 
 
 
 
Dropping/Kaartlezen
 
 
 
 
 
 
Close Combat
 
 
 
 
 
 
EHBO
 
 
 
 
 
 
Bewapening
 
 
 
 
 
 
 
Crack piste

Foto: Pierre Hoestlandt ©

Foto: Pierre Hoestlandt ©

 
 
 
 
 
Granaatwerpen
 
 
 
 
 
 
Anti-tankwapen
 
 
Energa
 
LAW
Tot en met 1977 met de Energa van op een afstand van 100 meter door een opgehangen autoband schieten.
Later met de LAW van op een afstand van 100 meter naar het houten silhouet van een tank schieten.
 
 
 
 
 
Speedmars
         
         
         
         
         
         
 
 
 
 
Hindernispiste
 


Foto: Archief www.kamp-vogelsang.be ©


 
 
Foto: Albert Van de Mosselaer
 
Foto: Archief www.kamp-vogelsang.be ©
 
 
Foto: Archief www.kamp-vogelsang.be ©
 



 
  De technieken aanleren voor het nemen van de hindernissen gebeurde in oefenkledij.
In een later stadium werden deze hindernissen genomen op snelheid door het volledig peloton uitgerust in gevechtskledij met wapen.
 
 
 
 
 
Gevechts-schieten
 
 
 
 
 
 
 
Boating
 
Foto: Albert Van de Mosselaer
 
Foto: Albert Van de Mosselaer
 
 
 
 
 
GETUIGENISSEN
 
  Februari 1964

Beste,
Ik heb beiden meegedaan Schaal Crahay en Wistofus met het 6de Linie, lichting 1963-1964.
Het meeste is mij bijgebleven de 'Wisselbeker Stormfuseliers'.
Ik meen dat het in februari was 1964, heel koud, ik kan het weten, ik hing enkele minuten aan de stormboot achteraan, tot aan mijn nek doornat.
Ik heb nog steeds het schildje liggen, licht beschadigd, dat toen werd uitgedeeld als je effectief deelgenomen had.
Mvg,
Gaëtan Van Pestel
Geert voor de vrienden.

 
 
 
 
 
  1965

Beste,
Ik was bij het 3e Regiment Cyclisten.
Ik zou u misschien wel kunnen helpen als ik weet met wat.
Wat ik wel weet is dat ik in mijn leven nooit meer zoveel zweet en afgezien heb als tijdens die opleiding van stormfuselier waarbij we in 1965
zowat alle records hebben verpulverd en dit onder een beenharde O.Luitenant Leo Deheyder, gewezen korpscommendant  te Leopoldsburg.

Voor zover ik mij herinner het is ook 60 jaar geleden bestonden de proeven uit de volgende onderdelen:
Hindernispiste in volledige gevechtskledij met wapen zelfs de Mp30 moest er mee over.
Er was een schietwedstrijd ik vermoed dat het in Malsbenden was op de grote schietstand,
Ik schoot met falo dat was van 430 m naar 400 lopen en dertig kogels afvuren dan naar 300 meter lopen en weer 30 kogels afschieten daar stonden tijden op dat was met 2 personen..
We hadden een dropping waar we bij Deheyder alleen bergop mochten gaan de rest was lopen ook in volledige gevechtskledij.
We hadden lijf aan lijf gevechten proeven werden gedaan op een apache zoals bij honden training.
We hadden manipulaties van wapens bij dag en nacht (blinddoek op), ik denk dat het record bij een Fal ongeveer 12 seconden was daglicht.
We hadden granaat gooien op 10-20 en 30 meter maar dan moest je eerst onder lage prikkeldraad kruipen.
Er was boating dan moesten we in Vogelsang rond dat eiland roeien tegen de tijd in, met de boot moesten we lopen op de schouders tot aan het water hoeveel meter weet ik niet meer, wat ik wel weet de boot mocht de grond niet raken dat waren strafpunten en dat het de zwaarste proef was van allen.
We hadden patrouille dan waren we gecamoufleerd.
Ik geloof ook dat we met Energa moesten schieten maar ik ben niet zeker dat het bij de proef hoorde.
Ik denk dat ik het ongeveer het voornaamste gehad heb en hoop u toch dat ik een beetje heb bijgebracht.
Het is precies toeval van de week vroeg me iemand wat is die medaille ze staat nog altijd op mijn bureau voor mij is het Olympisch goud!
Mm.v.g.
Corneel Dierckx.


 
 
 
 
 
  27 Februari 1966  
 
Het trotse peloton Wistofus van de 1 Cyclisten
 
 
Foto: Frans Merlo

Dit is het peloton Wistofus dat heeft deelgenomen aan
de Schaal Crahay te Vogelsang op 27-02-1966.

 
Foto: Frans Merlo
Defilé op de sintelbaan van het sportplein na de wedstrijd.
 
 
 

Wij waren van 1 Cyclisten uit Spich - Jaargang 01-07-1965 / 30-06-1966.
Frans Merlo

 
 
 
 
 
         
         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina