RIJKSWACHT - POLITIE
 
  HARLEY DAVIDSON EL 1000 KNUCKELHEAD      
 
  HARLEY DAVIDSON Electra Glide
HARLEY DAVIDSON Duio Glide
SAROLEA M6
BMW K100
  1970-
-
1940-
-
 
 
 

FN 4RM Mortier
FN 4RM Kanon 90 mm

  62 voertuigen 1971-1972
-
 
 
  PORSCHE CARRERA TARGA SC      
 
  FORD Taunus auto
LANCIA Dedra auto
VOLKSWAGEN Kever auto
VOLKSWAGEN Golf GTI
PORSCHE 911 auto
     
 
  JEEP MINERVA
JEEP LAND-ROVER
RANGE ROVER Interventievoertuig
LAND-ROVER SII
     
 
  Bestelwagen FORD Bureel
Bestelwage VOLKSWAGEN met Radar Multanova
Bestelwagen VOLKSWAGEN 1600 Bureel
     
 
  Bestelwagen VOLKSWAGEN
Bestelwagen VOLKSWAGEN T2
Bestelwagen VOLKSWAGEN T3
Bestelwagen VOLKSWAGEN VAP
     
 
  HUMBER
CHEVROLET C15A
     
 
  Vrachtwagen PEUGEOT J7 Paarden vervoer
Vrachtwagen DAF FT 1600 DT 265 Paarden vervoer
     
 
  FORD F3
BEDFORD TK860
CHEVROLET C15A
     
 
  MORRIS Light Reconnaissance Car pantserauto
C15TA Armoured Truck
UNVI CIMO bus
DAF TB 2100 bus
     
 
  FORD F5 sproeiwagen
MAGIRUS DEUTZ Mercur 125 spuitauto
MAG spuitauto (juiste naam niet gekend)
     
 
  AUSTIN K-6 Gantry takelwagen      
 

 

 

       
HARLEY DAVIDSON EL 1000 KNUCKELHEAD
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
FN 4RM Mortier
 

FN 4RM-62F AB MiMo
 
   

FN 4RM-specificaties
Dimensies 4.5x2.26x2.37m 14'9''x7'5''x7'9''
Totaal gewicht, klaar voor de strijd 8,8 ton
Bemanning 3 (bestuurder, schutter, commandant)
Voortstuwing FN 4RM 6-cil benzine, 130 u, 14,7 pk/ton
Oponthoud 4x4 onafhankelijke schroefveren
Snelheid (weg) 110 km/u (70 mph)
Bereik 600 km (370 mijl)
Bewapening
90 mm (3,54 inch) CATI kanon of
60 mm (2,36 inch) stuitligging geladen mortel 2xFN MAG machinegeweren
Schild Onbekend
Totale productie 62 in 1971-1972

 
  62 FN 4RM's werden geproduceerd in 1971-72.
Ze dienden tot de jaren negentig bij de Gendarmerie.
     
 
 

Van machinegeweren tot pantserwagens
FN Herstal is een wereldwijd bekende wapenmaker, die onder andere het FN MAG-machinegeweer bouwt, dat ook in veel tanks en gepantserde voertuigen wordt aangetroffen. In 1960 stelde de Belgische Gendarmerie eisen aan een pantserwagen. Het acquisitieprogramma was niet gesloten voor buitenlandse bieders. FN Herstal, die geen eerdere ervaring had met gepantserde voertuigen, ontwierp er echter een, gebaseerd op de FN 4RM/62 Ardennen (4 × 4) vrachtwagen van 1500 kg en geïnspireerd door andere ontwerpen, zoals de Franse Panhard AML . Het eerste prototype was klaar in 1962, het tweede na aanpassingen in 1965 en het laatste voertuig dat werd goedgekeurd voor productie, dat vond plaats in 1971-72. Inmiddels is het voertuig buiten dienst gesteld en houdt FN Herstal zich niet meer bezig met het ontwerpen van pantservoertuigen.
Ontwerp
De romp van de FN 4RM, ook wel de 62F AB genoemd, was gemaakt van volledig gelast staal. De bestuurder zat middenvoor in het voertuig, met een luik uit één stuk (naar boven openend) en drie periscopen. Hij kon ook door een kogelvrij raam aan de voorkant van het luik kijken, dat een gepantserde afdekking had voor als het voertuig onder vuur zou komen te liggen.

Een enkele deur aan weerszijden van de romp gaf toegang tot het voertuig, de rechter was uitgerust met een observatiepoort. De rest van de bemanning, de commandant (rechts) en de schutter (links) zaten in de volledig gelaste koepel die in het midden van het voertuig was geplaatst. Elk van hen had zijn eigen luik en zoeklicht uit één stuk. De koepel van de commandant had 8 zichtblokken, terwijl de schutter er drie had en het hoofdkanon optisch zicht. De koepel had een elektrisch aangedreven traverse, met twee snelheden en handmatige back-up. De bemanning werd ook beschermd door een NBC-systeem.

In het achtercompartiment bevond zich de 130 pk sterke benzinemotor, wat een vermogen-gewichtsverhouding opleverde van 14,77 pk/ton. Hij was gekoppeld aan een 4/1 handgeschakelde versnellingsbak en werd gevoed door benzinetanks met een totale brandstofinhoud van 180 liter, wat een totale actieradius van 600 km opleverde. De FN 4RM kon op een vlakke ondergrond een topsnelheid van 110 km / u (70 mph) bereiken. De bodemvrijheid was ongeveer 324 mm en de wielbasis 2,45 m. De draaicirkel was 6 m en het voertuig kon 1,1 m diep water doorwaden en een helling van 60% beklimmen. Het achterste compartiment werd beschermd door een automatisch brandblussysteem.

Er waren in feite twee soorten torentjes. De eerste was zwaar bewapend met een 90 mm (3,54 inch) CATI-kanon dat HEAT en granaatscherven afvuurde. De HEAT-granaten hadden een mondingssnelheid van 640 m/s en een effectief bereik van 1000 m, waarmee ze de meeste vergelijkbare voertuigen, APC's en lichte tanks konden vernietigen. Een 7,62 mm (0,3 inch) FN MAG-machinegeweer werd coaxiaal geplaatst, terwijl een ander met een pen voor de koepel van de commandant was gemonteerd. Ter verhulling werden aan weerszijden van de toren zes elektrisch gestookte rookafvoerinstallaties geïnstalleerd. Het tweede koepelmodel was lichter, uitgerust met een 60 mm (2,36 inch) mortel met staartstuk en hetzelfde coaxiale machinegeweer met onafhankelijke hoogte. De rijen rookafvoerkanalen werden meer naar voren geplaatst.
 
 
 
 
 

 

 

       
FN 4RM Kanon 90 mm
 
 
   

FN 4RM-specificaties
Dimensies 4.5x2.26x2.37m 14'9''x7'5''x7'9''
Totaal gewicht, klaar voor de strijd 8,8 ton
Bemanning 3 (bestuurder, schutter, commandant)
Voortstuwing FN 4RM 6-cil benzine, 130 u, 14,7 pk/ton
Oponthoud 4x4 onafhankelijke schroefveren
Snelheid (weg) 110 km/u (70 mph)
Bereik 600 km (370 mijl)
Bewapening
90 mm (3,54 inch) CATI kanon of
60 mm (2,36 inch) stuitligging geladen mortel 2xFN MAG machinegeweren
Schild Onbekend
Totale productie 62 in 1971-1972

 
 

FN 4RM-62F ABC - Artillerie Museum Brasschaat
 

FN 4RM-62F ABC - Politie museum Brussel
 
 

 

 


           
PORSCHE CARRERA TARGA SC
 
   
 

ALGEMENE KENMERKEN
Lengte : 4291 mm Breedte: 1610 mm
Hoogte : 1320 mm Gewicht : 1075 kg

KOETSWERK
Zelfdragend, volledig in staal, Targa-type (met schuifdak)
Voorruit in gelaagd glas

 

REMMEN
De vier wielen zijn voorzien van schijven met verluchting
-- voetrem : dubbel hydraulisch en servo remcircuit
Handrem : mechanisch op de achterwielen

STUURINRICHTING Met tandrad Draaicirkel : 10,70 m

OPHANGING
Vier onafhankelijke wielen

VERSNELLlNGSBAK
Niet-automatisch met 5 versnellingen voor­uit en 1 achteruit

TRANSMISSIE
Niet beweegbare tussenassen op de achterwielen

MOTOR
Niet loodrecht boven het steunpunt, viertakt type, horizontaal tegenover elkaar geplaatste cylinders, luchtgekoeld

 

Aantal cylinders: zes
Cylinderinhoud : 2687 cc Compressieverhouding : 8,5/1
Vermogen : 210 pk Din
Maximum regime: 6.300 tr/mn
Aanbevolen benzine: normale benzine Voeding: K-jetronic injectiesysteem Wisselstroomdynamo : 980 watt

PRESTATIES
Maximum snelheid : 240 km/uur
Van 0 tot 100 km/uur in 6,3 seconden
1 km bij stilstaande start in 26,5 seconden
Verhouding gewichtlvermogen : 5,2 kg/pk

SPECIALE RIJKSWACHTUITRUSTING
1 stopcontact onder het instrumentenbord 10 suppiementaire zekeringen
1 zender/ontvanger GET
1 radioantenne op de verzekeringsboog
1 blauw licht op de zijkant van de verzeke­ringsboog
tweetonige sirene
1 lichtgevende " STOP »-plaat
De uitrusting voor het verkeer (bakens, zwaailichten, enz.) bevindt zich in de koffer vooraan en achter de voorste zetels.

 
   
     
   
             
             

 

 

       
JEEP MINERVA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
JEEP LAND-ROVER
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.06: 12 FEB 1976

RANGE ROVER Interventievoertuig
 


 

 

 


         
             
   
             
   
             
   
             
   
             
             

 

 

VOX Nr.37: 30 OKT 1975

BESTELWAGEN VOLKSWAGEN met RADAR MULTANOVA
 


 

 

 

VOX Nr.44: 25 DEC 1975

BESTELWAGEN VOLKSWAGEN 1600 BUREEL
 


 

 

 

       
HUMBER
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
CHEVROLET C15A
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.17: 28 APR 1977

VRACHTWAGEN PEUGEOT J7 PAARDEN VERVOER




 

 

 

VOX Nr.13: 01 APR 1976

PAARDENVERVOER DAF FT 1600 DT 265
 


 

 

 

       
BEDFORD TK860
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
TANK
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina