|
 |
|
FN 4RM-specificaties
Dimensies 4.5x2.26x2.37m 14'9''x7'5''x7'9''
Totaal gewicht, klaar voor de strijd 8,8 ton
Bemanning 3 (bestuurder, schutter, commandant)
Voortstuwing FN 4RM 6-cil benzine, 130 u, 14,7 pk/ton
Oponthoud 4x4 onafhankelijke schroefveren
Snelheid (weg) 110 km/u (70 mph)
Bereik 600 km (370 mijl)
Bewapening
90 mm (3,54 inch) CATI kanon of
60 mm (2,36 inch) stuitligging geladen mortel 2xFN MAG machinegeweren
Schild Onbekend
Totale productie 62 in 1971-1972 |
|
|
Van machinegeweren tot pantserwagens
FN Herstal is een wereldwijd bekende wapenmaker, die onder andere het FN MAG-machinegeweer bouwt, dat ook in veel tanks en gepantserde voertuigen wordt aangetroffen. In 1960 stelde de Belgische Gendarmerie eisen aan een pantserwagen. Het acquisitieprogramma was niet gesloten voor buitenlandse bieders. FN Herstal, die geen eerdere ervaring had met gepantserde voertuigen, ontwierp er echter een, gebaseerd op de FN 4RM/62 Ardennen (4 × 4) vrachtwagen van 1500 kg en geïnspireerd door andere ontwerpen, zoals de Franse Panhard AML . Het eerste prototype was klaar in 1962, het tweede na aanpassingen in 1965 en het laatste voertuig dat werd goedgekeurd voor productie, dat vond plaats in 1971-72. Inmiddels is het voertuig buiten dienst gesteld en houdt FN Herstal zich niet meer bezig met het ontwerpen van pantservoertuigen.
Ontwerp
De romp van de FN 4RM, ook wel de 62F AB genoemd, was gemaakt van volledig gelast staal. De bestuurder zat middenvoor in het voertuig, met een luik uit één stuk (naar boven openend) en drie periscopen. Hij kon ook door een kogelvrij raam aan de voorkant van het luik kijken, dat een gepantserde afdekking had voor als het voertuig onder vuur zou komen te liggen.
Een enkele deur aan weerszijden van de romp gaf toegang tot het voertuig, de rechter was uitgerust met een observatiepoort. De rest van de bemanning, de commandant (rechts) en de schutter (links) zaten in de volledig gelaste koepel die in het midden van het voertuig was geplaatst. Elk van hen had zijn eigen luik en zoeklicht uit één stuk. De koepel van de commandant had 8 zichtblokken, terwijl de schutter er drie had en het hoofdkanon optisch zicht. De koepel had een elektrisch aangedreven traverse, met twee snelheden en handmatige back-up. De bemanning werd ook beschermd door een NBC-systeem.
In het achtercompartiment bevond zich de 130 pk sterke benzinemotor, wat een vermogen-gewichtsverhouding opleverde van 14,77 pk/ton. Hij was gekoppeld aan een 4/1 handgeschakelde versnellingsbak en werd gevoed door benzinetanks met een totale brandstofinhoud van 180 liter, wat een totale actieradius van 600 km opleverde. De FN 4RM kon op een vlakke ondergrond een topsnelheid van 110 km / u (70 mph) bereiken. De bodemvrijheid was ongeveer 324 mm en de wielbasis 2,45 m. De draaicirkel was 6 m en het voertuig kon 1,1 m diep water doorwaden en een helling van 60% beklimmen. Het achterste compartiment werd beschermd door een automatisch brandblussysteem.
Er waren in feite twee soorten torentjes. De eerste was zwaar bewapend met een 90 mm (3,54 inch) CATI-kanon dat HEAT en granaatscherven afvuurde. De HEAT-granaten hadden een mondingssnelheid van 640 m/s en een effectief bereik van 1000 m, waarmee ze de meeste vergelijkbare voertuigen, APC's en lichte tanks konden vernietigen. Een 7,62 mm (0,3 inch) FN MAG-machinegeweer werd coaxiaal geplaatst, terwijl een ander met een pen voor de koepel van de commandant was gemonteerd. Ter verhulling werden aan weerszijden van de toren zes elektrisch gestookte rookafvoerinstallaties geïnstalleerd. Het tweede koepelmodel was lichter, uitgerust met een 60 mm (2,36 inch) mortel met staartstuk en hetzelfde coaxiale machinegeweer met onafhankelijke hoogte. De rijen rookafvoerkanalen werden meer naar voren geplaatst. |
|