RUPSVOERTUIGEN - TANK
 
  RENAULT FT
VICKERS-Carden-Loyd Utility Mk VI 47 mm FRC
  75 voertuigen 1918-1940
6 voertuigen 1931
 
         
  T.13B-1 Miesse de Buysinghen 47 mm SA-FRC
T.13B-2 Miesse de Buysinghen 47 mm SA-FRC
T.13B-3 VICKERS 47 mm SA-FRC
  35 voertuigen 1937-1940
21 voertuigen 1937-1940
150 voertuigen 1937-1940
 
 
 
  VICKERS T-15 M1934
RENAULT AMC-35 ACG-1 47 mm
M22 Locust
M5 STUART General 37 mm
  42 voertuigen 1935-1940
12 voertuigen 1938-1940
? voertuigen 1947
10 voertuigen 1948
 
 
  M4A1 General SHERMAN II A 76 mm
M4A4 SHERMAN VVSS & HVSS 76.2 mm
M4A3 General SHERMAN IV B 105 mm
  200 voertuigen 1949-1960
? voertuigen 1949-1950
? voertuigen 1949-1950
 
 
TANK Light SHERMAN M41 76 mm Gun
TANK Light SHERMAN M41A1 76 mm Gun
TANK Light SHERMAN M41A4
  Supply code: G251.100
Supply code: G251.200
 
 
  M26 General PERSHING 90 mm
M26A1 PERSHING
  423 voertuigen 1951-1969  
 
  CHAFFEE M24   ? voertuigen 1951-1958 code: G200  
 
  ACHILLES M10
JACKSON M36
VICKERS-Carden-Loyd Utility CATI
  ? voertuigen 1950-1951
? voertuigen 1950-1951
? voertuigen 1952-1960
 
 
  T17 E1 STAGHOUND 37 mm
T17 E2 STAGHOUND AA
A.E.C. Mk II 6 pdr
A.E.C. Mk III 75 mm
MORRIS Mk I Boys Atk 14 mm Bren 303
M8 GREYHOUND 37 mm
FN type G 90 mm
FN type G Mortier 60 mm
M10 ACHILLES tank destroyer 17 pdr
M36 Tank destroyer 60 mm
     
 
  M46 General PATTON I 90 mm
TANK MEDIUM M47 PATTON 90 mm Gun
  8 voertuigen 1952
? voertuigen 1954-1968 Supply code: G262.000
 
 
  WALKER BULLDOG M41 76 mm   ? voertuigen 1958-1974  
 
  TANK MEDIUM LEOPARD 105 mm Gun   322 voertuigen 1969 Supply code: Z002.000  
 
  CARRIAGE AA 35 mm GEPARD
TANK HUNTER CANON JPK
  Supply code: Z004.000
80 voertuigen 1973-1989 code: Z030.100
 
 
  CVRT Overhandiging van de laatste CVRT
CVRT ARMOURED SPARTAN
CVRT GUIDED WEAPON STRIKER
CVRT TANK SCORPION 76 mm
CVRT TANK SCIMITAR 30 mm
CVRT CARRIER COMD SULTAN
CVRT TANK AMBULANCE SAMARITAN
CVRT SCHOLINGSVOERTUIG
CVRT SULTAN Comd
  -
Supply code: Z008.400
Supply code: Z008.300
133 voertuigen 1973-2005 code: Z008.100
153 voertuigen 1973-2005 code: Z008.200
Supply code: Z008.700
Supply code: Z008.500
-
Supply code: Z008.600
 
 
  TANK LEOPARD Scholing      
 

 

 

       
RENAULT FT
 
 
  Ten tijde van de wapenstilstand waren er slechts 3177 tanks FT daadwerkelijk geleverd in Frankrijk. Enkele honderden gingen verloren in de strijd tijdens de 1e wereldoorlog. De productie ging echter door en in 1921 waren 3728 tanks FT in dienst,
waaronder 2100 MG tanks mitrailleurs,
1246 kanontanks bewapend met een kanon van 37 mm,
39 tanks bewapend met een kanon van 75 mm,
188 tanks "radio" (zonder bewapening) en 155 trainingstanks.
 
 
     
 
 
 
 
 
 

 

 

       
VICKERS-Carden-Loyd Utility Mk VI 47 mm FRC
 
   

De tankette Carden-Loyd Mark VI was het eerste gepantserde voertuig dat in 1929 de Permanente Commissie van Motorisering interesseerde.

Zes exemplaren van dit kleine voertuig werden door België aangekocht en getest tijdens de trainingsoperaties van 1931.
Verschillende tractortekenproeven van het kanon van 47 mm FRC (Fonderie Royale de Canons, Luik) en van de mortier van 76 mm werden uitgevoerd, maar gaven nauwelijks overtuigende resultaten (lage mobiliteit tegelijkertijd in cross-country en op de weg). Bovendien was het kanon van 47mm moeilijk op accu te zetten en nog meer terug te trekken.

 
 
 

Er werd dus besloten dat de Vickers tankettes niet meer gebruikt zouden worden om de kanonnen van 47mm te trekken maar om ze te dragen! Op de 6 Carden-Loyd Mark VI van het Belgische leger werden inderdaad kanonnen van 47mm FRC geassembleerd, door zo zelfrijdende kanonnen te maken. Deze voertuigen konden alleen vooruit vuren (het kanon dat niet kan draaien) en hun mobiliteit in het veldlopen bleef gevaarlijk (vooral in het Ardense bos). Mark VI woog 1,5 ton, had een afscherming van 6-9 mm en werd aangedreven door een Ford Model T-motor van 40 pk. Hij kon de 45 km/u halen.

   
 
 
 
 

 

 

       
VICKERS T-15 M1934
 
 
   

In de loop van de jaren dertig besliste de Belgische Staat om over te gaan tot de aankoop van pantserwagens met rupsbanden om het eskader pantserwagens uit te rusten, voorzien in het programma van motorisering van het leger. Met deze intentie werd de keuze gerelateerd aan een tank van 6 ton van de Britse fabrikant Vickers-Carden-Loyd, Vickers Light Tank Model 1934. België plaatste (tweemaal) een bestelling van 42 exemplaren, in Groot-Brittannië. De eerste 18 exemplaren werden besteld op 10 maart 1934 en werden geleverd door groepen van 9, tussen 15-22 februari 1935. De 24 andere exemplaren werden besteld op 16 april 1935 en werden geleverd tussen 15 november 1935 en 15 december van hetzelfde jaar.

 
 
 

Vickers Light Tank Model 1934 werden geleverd aan het Belgische leger met een speciale geschutskoepel van conische vorm en zonder hun bewapening. De "Fonderie Royale de Canons" (FRC), gingen op deze machines, de Franse Hotchkiss machinegeweren van 13,2 mm, aanvankelijk gepland voor vliegtuigen. Op het dak van de koepel kon een tweede mitrailleur (van kleiner kaliber) worden gemonteerd voor met name de luchtafweer. Vickers aldus aangepast werden omgedoopt tot T.15. Zo niet het ontwerp van het model initiaal werd gerespecteerd, met zijn ophanging van het schaartype. De benzinemotor Meadows EAST, ontwikkelde 90 pk en liet deze vrij snelle tank uiteindelijk de 60 km/u op de weg overschrijden.

   
 
    Verdeling van de T-15 in het Belgisch Leger

1st "Chasseurs ardennais" division
3 T-15


2nd "Chasseurs ardennais" division
Regiment 1    6 T-15
Regiment 2    6 T-15
Regiment 3    6 T-15

2nd "Cavalery" division
Regiment 1    6 T-15
Regiment 2    6 T-15
Regiment 3    6 T-15
 
 
  Z.M. Koning Leopold III tijdens een inspectie ronde.    
 
   
School of drivers of Borsbeek (Antwerp)
1 T-15


1nd "Cavalery" division
1 Regiment Gidsen      4 T-15
2 Regiment Lansiers    6 T-15
3 Regiment Lansiers    6 T-15


2nd "Cavalery" division
1 Regiment Lansiers              6 T-15
2 Regiment Jagers te Paard    6 T-15
1 Regiment Jagers te Paard    6 T-15


1nd "Chasseurs ardennais" division
Regiment 1    3 T-15
Regiment 2    3 T-15
Regiment 3    3 T-15
 
 
       
 
    De 42 T.15 waren nog in dienst op 10 mei 1940, ten tijde van de start van het Duitse offensief. De Belgische soldaten die duidelijk op dezelfde school hadden gezeten als hun Franse collega's, belaagden hen met kleine pakketjes, op een volstrekt ineffectieve en suïcidale manier, terwijl de Duitsers panzers per honderd in de aanval gingen. Ze konden maar al te zeldzaam succes behalen en werden al snel verpletterd door het aantal en de Duitse luchtvaart. Laten we opmerken dat de Britten van de BEF (British Expeditionnary Force) deze tank ook gebruikten, maar in zijn oorspronkelijke vorm met een Vickers-machinegeweer van 7,7 mm. Niet erg krachtig (zo niet ten opzichte van Panzer I), weinig beschermd (alleen tegen de wapens van klein kaliber), deze verouderde tank kon de vergelijking met Panzers van Wehrmacht niet houden en het embryo van Belgische pantsermacht werd ermee opgeslokt. De buitgemaakte exemplaren werden door de Duitsers gebruikt onder de naam Panzerspahwagen VCL 701(b).  
 
 
 

 

 

       
RENAULT AMC-35 ACG-1 47 mm
 
 
 
    De Belgen bestelden 12 rompen van de AMC 35 bij Renault. Echter, op 12 torentjes APX2 nog beschikbaar van de hierboven genoemde orde, werden er nog 2 gebruikt om vestingwerken te versterken. Er bleven slechts 10 geschutskoepels over die op de rompen van AMC 35 konden worden aangepast. De diascoop links van het torentje werd verplaatst en het gat afgedekt (door een pantserplaat erboven gelast) omdat het machinegeweer van 13,2 mm Hotchkiss dat door de Belgen was geïnstalleerd, het niet mogelijk maakte om het te gebruiken. In feite waren slechts 8 tanks operationeel ten tijde van de Duitse invasie van 1940. Ze waren thuis in een eskader pantserwagens bestaande uit twee secties van elk 4 tanks. Op deze 8 tanks werden er 4 vernietigd door 37mm Pak en 2 braken af en werden achtergelaten.  
 
 
 
 
 
 

 

 

       
M22 Locust
 
  De verstevigingssteunen op de kleine M22 Locust zijn goed zichtbaar in dit aanzicht, evenals de motorkap met schuine zijden aan de linkerkant van de romp. De uiteinden van de ophangbeugels waren uitgerust met een rechtse of linkse schroefdraad waardoor de beugel kon worden verlengd of ingekort om de wielen en de meelooprol uit te lijnen. Deze tank heeft de kijkopening van de bestuurder, die wordt afgesloten door een stalen plug. De bovenkant van zijn periscoopbehuizing is te zien op de bovenkant van de motorkap. Boven de zandschilden bevinden zich twee van de hijsbeugels waarmee de romp onder de buik van het C-54 Skymaster-vrachtvliegtuig kon worden opgehangen. De zandschilden zelf zijn een laat ontwerp; vroege modellen daalden verder naar voren en naar achteren. Nabij het midden van het zandschild bevindt zich een scharnierende spoorinspectiedeur waarmee de spoorspanning kon worden gemeten. Door de juiste spanning kon de baan 1,5-2 doorzakken.  
 
    Dit is een vroege tank met een gleuf voor direct zicht van de bestuurder en een motorkap met verticale zijkanten. De periscoop van de bestuurder is verhoogd op dit voertuig en de uitlaatdemper van de motor is te zien op het achterspatbord. (Afbeelding uit Ontwikkeling van gepantserde voertuigen, deel 1: Tanks .)  
 
  Dit achteraanzicht toont de locatie van de motortoegangsdeur en de opstelling van de uitlaatpijpen, die op deze tank beschadigd zijn.    
 
    De deuren van de bemanning in de koepel en de romp zijn hier te zien; de deur van de commandant had een draaibare periscoop naast de draaibare periscoop aan zijn voorkant. De schutter had een vaste waarnemingsperiscoop aan zijn voorkant. Tussen de periscopen van de voorste koepel bevond zich een ventilator. Vanaf de zevenenzeventigste geproduceerde tank werd een ventilator met een omkeerbare ventilator geïnstalleerd. De kleine deur op het achterdek was voor toegang tot de brandstofvulopening, terwijl de grotere deur toegang gaf tot het motoroliefilter en de bobines. (Afbeelding van TM 9-724 Light Tank T9E1 .)  
 
 
 

 

 

       
M5 STUART General 37 mm
 
 
 
     
 
  Hier is een dwarsdoorsnede weergegeven. Merk op dat, in tegenstelling tot de lichte tanks M3A1 en M3A3 het torentje-traversemechanisme zich nu onder de torenmand-vloer bevindt dankzij de lagere hoogte die wordt ingenomen door de nieuwe aandrijflijn. De reden voor de verhoogde achterromp is te zien, met de motorradiatoren die boven de motoren zijn geplaatst.
 (Afbeelding uit TM 9-1727C Ordnance Maintenance - Hydra-matic-transmissie en schroefassen
voor lichte tanks M5, M5A1 en 75-mm houwitser-motorwagen M8
 .)
 
 
 
 

 

 

       
T.13B-1 Miesse de Buysinghen 47 mm SA-FRC
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
T.13B-2 Miesse de Buysinghen 47 mm SA-FRC
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
T.13B-3 VICKERS 47 mm SA-FRC
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
TANK Light SHERMAN M41 76 mm Gun
 
 
 
 
TANK Light SHERMAN M41A1 76 mm Gun
 
 
 
 
 

 

 

       
TANK MEDIUM M47 PATTON 90 mm Gun
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
TANK MEDIUM LEOPARD 105 mm Gun
 
 
 

VOX Nr.12: 28 MAR 1974

TANK MEDIUM LEOPARD 105 mm Gun






 

 

 

       
CARRIAGE AA 35 mm GEPARD
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
TANK HUNTER CANON JPK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.21: 05 JUN 1980

CVRT - Overhandiging van de laatste CVRT


 

 

 

       
CVRT ARMOURED SPARTAN
 
 
 
 

VOX Nr.28: 29 JUL 1976

CVRT - SPARTAN




 
 

VOX Nr.30: 26 AUG 1976

 
 

 

 

       
CVRT GUIDED WEAPON STRIKER
 
 
 
 
             
   
   
       
             
   

ALGEMEEN

Gevechtsgewicht : 8.221 kg Gronddruk : 0,352 kg/cm2
Verhouding vermogen/gewicht:
24 PK/T
Reservoirinhoud : 364 liter Luchttransportmogelijkheid:
2 voertuigen in een vliegtuig C 130

AFMETINGEN

Lengte : 4759 mm
Hoogte (tot boven chassis);
1727 mm
Hoogte (tot boven toren) : 2210 mm Totale breedte : 2184 mm
Hoogte grond-chassis : 356 mm

BEWAPENING

Hoofdbewapening: Missiles van het
type" Swingfire »
Draagwijdte (maximum) : 4 km Schietsector: 104°
Bijkomende bewapening : Mitrailleuse 7,62 mm voor nabije steun Bescherming door rook:
2 rookpotlanceerders
Verlichting van het objectief :
2 mortieren Lyran

MUNITIE

Missiles : 5 in de lanceerbuizen,
5 in het voertuig.
Mitrailleuse: 3000 schoten
Lyran : 18 schoten

 
           
     
 
   
 
 

 

 

       
CVRT TANK SCORPION 76 mm
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
CVRT TANK SCIMITAR 30 mm
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
CVRT CARRIER COMD SULTAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
CVRT TANK AMBULANCE SAMARITAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

VOX Nr.08:26 FEB 1981

CVRT - SCHOLINGSVOERTUIG




 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina