Lichte WIELVOERTUIGEN
 
  Pantserauto      
  MINERVA 4x2 Pantserauto
MORS Pantserauto
SAVA Pantserauto
PEUGEOT 1914 Pantserauto 37 mm kanon
  1914-1930
1914-
1914-
1915-
 
 
  LANCHESTER 4x2 Amored Car
BERLIET VUDB 4x4
UNIVERSAL Carrier T16
GUY Mk.la
MATHIS Mk I
  1916-
1930-1940 Landmacht (Rijkswacht 1932)
1940-
1941-
1930-1940
 
 
  Verkenningsvoertuig      
  WHITE M3A1 Scout Car
DAIMLER DINGO Mk II Scout Car
DAIMLER Amoured Car Mark l kanon 40 mm
DAIMLER Amoured Car Mark ll
HUMBER Scout Car
STAGHOUND T17E2 AA
STAGHOUND T17E1
AEC MATADOR Mk.III
  75 voertuigen 1941-Landmacht (Rijkswacht 1950)
1942-1950 Landmacht 36 voertuigen Rijkswacht 1958-1961
28 voertuigen 1942-1944
15 voertuigen 1945-1950 Landmacht 24 Rijkswacht 1945-1968
14 voertuigen 1943-1950
8 voertuigen 1944-
1944-
1946-1950
1946-1950
 
 
  MINERVA TT   1535 voertuigen 1951-  
 
  LUCHT LANDINGSVOERTUIG AS 24   Supply code: Z012  
  JCB LUV 4x4 Light Utility Vehicle      
  M-gator      
 
 
  Artikels:      
  Ten behoeve van de Jeepfans
De militaire jeep
     
 
  WILLYS OVERLAND JEEP CJ3A
LAND ROVER MINERVA JEEP 1/4T 4x4
LAND ROVER JEEP 1/4T 4x2
VOLKSWAGEN JEEP
  Supply code: Z096
Supply code: Z285
Supply code: Z031
Supply code: Z
 
 
  SCOUT CAR M3A1 4x4
DODGE STAFF CAR 3/4T 4x4
  Supply code: G67
Supply code: Z023
 
  DODGE Truck 3:4 T 4x4   G502  
         
  RENAULT R4
RENAULT R4 3:4 T 4x4 LICHTE VRACHT
  Supply code: Z156.000 - 110
Supply code: Z156
 
 
 
  BOBARDIER ILTIS 4x4
LMV-IVECO LYNX F1C 0489C
  2673 voertuigen 1985- code: Z286
440 voertuigen 2005-
 
 
  CITROËN C15   1985-2009 code: Z056  
 
 
 

 

 

       
MINERVA 4x2 Pantserauto
 
    Een pantserwagen is 
een gepantserd militair wielvoertuig, zonder rupsbanden.



In augustus 1914 modificeerde luitenant Henkart 2 Minerva 4x2-wagens door er een open open gepantserde romp aan te passen.

De gepantserde platen werden vervaardigd door de Cockerill-fabriek in de omgeving van Antwerpen.

Het voertuig was bewapend met een Hotchkiss machinegeweer van 8mm beschermd door een schild.
 
 
 
De Minerva-pantserwagen werd door het Belgische leger gebruikt aan het westelijk front, maar werd ook in Rusland gebruikt.
   
 
   

Dimensions Weight: 4000 kg - Crew: 3-6 -
Length: 4.90 m - Width: 1.75 m - Height: 2.30m or 2.84m (?)
Automotive Engine: Minerva - Fuel: Gasoline
Performances Speed: 40 km/h (on road)- Range: ? km
Armament 1 x 8mm Hotchkiss MG
Armor 6 mm

 
 

 

 

       
PEUGEOT 1914 Pantserauto 37 mm kanon
 
   

De Peugeot pantserwagen van 1914 werd geleverd met slechts één machinegeweer of een geschutskoepel uitgerust met een kanon van 37 mm en een machinegeweer. Het werd gebouwd tot 150 exemplaren (?) op basis van een bedrijfsvoertuig. Het werd intensief gebruikt in 1918 tijdens de Duitse doorbraak toen de situatie meer "fluïde" was geworden. De overlevenden werden na de oorlog overgedragen aan Polen, dat hen in 1921 tegen de Russen gebruikte.

 
 
 

Dimensions       
Weight: 5390 kg - Crew: 4-5 - Length: 4.80 m - Width: 1.80 m - Height: 2.80 m
Propulsion         
Engine: 40 hp - Fuel: Gasoline
Performances  
Speed: 40 km/h (on road) - Range: 140 km (on road)
Armament        
Type: 1 x 37 mm gun and 1 x MG or 1 x MG - Ammo: ?

   
 
 

 

 

       
LANCHESTER 4x2 Amored Car
 
    Omdat Lanchester al ervaring had met het bouwen van vrachtwagens, werd een vrachtwagenchassis voor de pantserwagen genomen en een motor van 38 pk gebouwd, maar hij kon zich tot 65 pk veroorloven. Door het lage zwaartepunt en de twee verticale schokbrekers op de vooras was het voertuig zeer stabiel. De pantserplaten hadden een dikte van 8 mm, de boven- en onderplaten tot 4,5 mm, die met klinknagels aan het chassis waren bevestigd. De toren had twee kleinere gaten aan de achterkant en een grotere aan de bovenkant die kon worden gesplitst. Vooruit was een uitsparing voor de ingebouwde watergekoelde Vickers-Maxim Kal. 303 machinegeweer. De voorruit was opklapbaar en voorzien van kleine sleuven, ook waren er kleinere gaten voor pistolen, waarmee de bestuurder ook kon schieten. Tussen het bestuurderscompartiment en de achterkant was er geen afscheiding  
 
  Na de levering van de 36 pantserwagens werden ze ingezet in drie squadrons met elk 12 voertuigen in België. Na korte tijd ontving het Belgische leger een van de squadrons, later volgde een tweede.    
 
 
Aanduiding:
Land van herkomst:
Jaar:
Aantal stukken:
bewapening:
Maximum snelheid:
Motor:
Massa:
  Lanchester 4 × 2 pantserwagen
Groot Brittanië
1915
36 stuks
1 watergekoelde Vickers-Maxim Kal. 303 (7,69 mm) machinegeweer
ca. 80 km/u
Zescilinder Benzine Lanchester motor met 60 pk
4.500 Kg
 
 

 

 

       
BERLIET VUDB 4x4
 
   

België verwierf 12 exemplaren van deze
"voiture de prise de contact". 

Bepaalde bronnen beweren dat slechts één exemplaar door de Fransen is geleverd. 
Het zou zijn gebruikt als politievoertuig zonder het gevecht nooit te kennen

Gewicht: 4.950 kg
Snelheid op de weg 53 km:u .

 
 
 

 

 

       
UNIVERSAL Carrier T16
 
 
 
     
 
     
 

 

 

       
GUY Mk.la
 
 

De Guy Armoured Car [a] was een Britse pantserwagen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in beperkte oplage werd geproduceerd.
De auto zag beperkte actie tijdens de Slag om Frankrijk.De fabrikant had onvoldoende capaciteit voor de productie van de pantserwagen naast hun artillerietrekkers, dus het ontwerp en de constructietechnieken werden doorgegeven aan Rootes en gebruikt als basis voor de Humber Armoured Car.

 
 
 
 
De carrosserie van het Guy-voertuig vormde de basis van de latere Humber Armored Car, die een nieuw chassis gebruikte.
 

Ontworpen 1938
Fabrikant Kerel motoren
Geproduceerd 1939-1940
Gebouwd 101 (50 Mk.1, 51 Mk.1A)
Specificaties (Mark I)
Massa 5,2 lange ton (5,3  t ) [1]
Lengte 13 ft 6 inch (4,11 m) [1]
Breedte 6 ft 9 inch (2,06 m) [1]
Hoogte 7 ft 6 inch (2,29 m) [1]
Bemanning 3
Schild tot 15 mm (0,59 inch)
Belangrijkste bewapening Vickers .50 machinegeweer
Secundaire bewapening .303 inch Vickers machinegeweer
Motor Meadows 4ELA 4-cilinder benzinemotor
55 pk (41 kW)
Kracht/gewicht 10,6 pk/ton
Overdragen 4 versnellingen vooruit, 1 achteruit
Oponthoud 4 × 4 wiel
Operationeel bereik 210 mijl (340 km)
Maximum snelheid 40 mph (64 km / u)

 
 
 

 

 

       
WHITE M3A1 Scout Car
 
    Het voertuig 4x4 m3 Scout Car ontwikkeld in 1938 door de Amerikaanse firma White Motor Company. Het is echter de verbeterde versie (langer en breder), de M3A1 Scout Car die werd geaccepteerd voor dienst in het Amerikaanse leger. 

De M3A1 kon in meer van de bestuurder 7 personen vervoeren. 
De bewapening bestond uit een machinegeweer van 12,7 mm en twee machinegeweren van 7,7 mm gemonteerd op een rail die de cockpit omdraaide. 

De M3A1 werd geproduceerd met 20918 exemplaren en werd geleverd aan het Amerikaanse leger en zijn bondgenoten. 

Het squadron pantserwagens van de Piron Brigade had twee exemplaren binnen zijn administratieve en bevoorradingssectie.
 
 
 

Crew     1 + 7
Length  5.63 m
Width   2.10 m
Height  2.00 m
Battle weight    5.67 t
Shielding and armament
Shielding             6 - 13 mm
Main armament            1 x .50 cal (12.7 mm) M2 Browning machine gun
Secondary armament    2 x .30 cal (7.7 mm) Browning M1919A4 machine gun
Mobility
Engine  Hercules JXD 6-cyl Gasoline, 110 hp
Suspension        4 x 4, leaf springs
Speed on road  81 km/h
Power/Weight ratio       19.4 hp/t
Range   403 km

   
 
     
 
     
 
 
 
 

 

 

       
DAIMLER DINGO Mk II Scout Car
 
    Daimler Scout Car, beter bekend onder de naam Dingo, was een van de meest geavanceerde voertuigen van de 2e WO. 
Het werd geproduceerd met 6626 exemplaren door Daimler. 

Elk van de 5 Troops of Armoured Cars Squadron van de Piron Brigade had 2 Dingo.
 
 
 

Algemene karakteristieken
Bemanning        2
Lengte  3.20 meter
Breedte 1.70m
Hoogte 1,0 meter
Strijd tegen het gewicht  3 t
Afscherming en bewapening
Afscherming      tot 30mm
Belangrijkste bewapening  .303 in (7,7 mm) Bren-kanon of .55 (13,2 mm) in antitankgeweer
              -
Mobiliteit
Motor   2,5 liter 6 cilinder Daimler Benzine, 55 pk
Oponthoud        4x4
Snelheid op de weg        88,5 km/u
Verhouding vermogen/gewicht 18,3 pk/t
Bereik   320 km

   
 
 

 

 

       
DAIMLER Amoured Car Mark l kanon 40 mm
 
  De pantserwagen Daimler Mark I is een doorontwikkeling van Daimler Scout Car "Dingo". 

Het voertuig was echter breder en was uitgerust met dezelfde koepel als de Tetrarch Light Tank. Daimler zal er 2694 exemplaren van produceren. 

Het squadron pantserwagens van de brigade Piron
had er 20 (5 in staf en 3 in elk van de vijf troepen).
 
1 Regiment Gidsen
 
 
   

Algemene karakteristieken
Bemanning 3
Lengte 4 meter
Breedte 2,46 meter
Hoogte 2,26 meter
Strijd tegen het gewicht 7,6 t
Afscherming en bewapening
Afscherming 7-16mm
Belangrijkste bewapening 2 ponder (40 mm) QF
Secundaire bewapening 1 x 7,92 mm Besa coaxiaal MG, 1 x 7,7 mm Bren AA MG
Mobiliteit
Motor   Daimler 27 4,1 liter 6-cil Benzine, 95 pk
Oponthoud 4x4 wiel, springveren
Snelheid op de weg 80 km/u
Verhouding vermogen/gewicht 12,5 pk/t
Bereik 320 km

 
 
 

 

 

       
DAIMLER Amoured Car Mark ll
 
 

De Daimler Armoured Car was een succesvol Brits pantserwagenontwerp uit de Tweede Wereldoorlog dat tot in de jaren vijftig in dienst bleef.
Het werd ontworpen voor gewapende verkennings- en verbindingsdoeleinden. Tijdens het naoorlogse tijdperk deed het in een aantal landen ook dienst als intern veiligheidsvoertuig.

Voormalige Britse Daimler-pantserwagens werden in de jaren vijftig en zestig geëxporteerd naar verschillende lidstaten van het Gemenebest van Naties.

 
 
   

Type Gepantserde auto
Plaats van herkomst Verenigd Koninkrijk
Fabrikant Daimler
Gebouwd 2.694
Specificaties
Massa 7,6 t
Lengte 13 voet 1 inch (4 m)
Breedte 8 voet 1 inch (2,46 m)
Hoogte 7 voet 5 inch (2,26 m)
Bemanning 3
Schild 7–16 mm
Belangrijkste bewapening
2 ponder QF
52 ronden
Secundaire bewapening
1 × coaxiaal 7,92 mm Besa machinegeweer 2.700 schoten
1 × 0,303 (7,7 mm) Bren licht machinegeweer AA
Motor Daimler 27 4,1 liter 6-cilinder benzine
95 pk (71 kW)
Kracht/gewicht 12,5 pk/ton
Overdragen 5 versnellingen (beide richtingen) met vloeibaar vliegwiel
Oponthoud 4 × 4 wiel, onafhankelijke spiraalveer
Operationeel bereik 200 mijl (320 km)
Maximum snelheid 50 mijl per uur (80 km/u)

 
 
 
 

De Daimler had volledige onafhankelijke wielophanging en vierwielaandrijving. Epicyclische versnellingen in de wielnaven maakten een zeer lage overbrengingsverhouding in de onderste versnelling mogelijk - het werd gecrediteerd voor het beheersen van hellingen van 1: 2.

Het ruige karakter gecombineerd met betrouwbaarheid maakte het ideaal voor verkennings- en escortwerk.

   
 
 

 

 

       
HUMBER Scout Car
 
  De Humber Scout Car was een Britse lichte verkenningsauto die werd gebruikt in de Tweede Wereldoorlog. Het kwam in dienst in 1942 en bleef in productie tot 1945. Ontworpen voor verkenning en verbinding tussen gepantserde eenheden, bood het alleen bescherming tegen vuur van lichte wapens, dus het was geen frontlinie voertuig. Wat nog belangrijker was, het was klein en snel en kon snel problemen ontwijken. Het werd het vormformaat voor de naoorlogse Ferret-pantserwagen die in 1952 in productie ging.  


  Het Belgische leger gebruikte de Mk II tot 1951 in hun tank- en verkenningseenheden.
Een onbekend aantal van deze voertuigen werd vervolgens overgedragen aan de Belgische politie die de auto tot 1958 bleef gebruiken.
 
 
   

Type Gepantserde verkenningswagen
Fabrikant Humber
Massa 2,4 ton (2,4 lange ton )
Lengte 3,83 m (12 ft 7 inch)
Breedte 1,87 m (6 ft 2 inch)
Hoogte 2,13 m (7 ft 0 inch)
Bemanning 2
Schild tot 14 mm (0,55 inch)
Belangrijkste bewapening
Een of twee 0,303 inch (7,7 mm) Bren machinegeweren
Motor 6-cil. benzine
87 pk (65 kW)
Vermogen/gewicht 25,6 pk/ton
Oponthoud 4 x 4 wielen
Operationeel bereik 320 km (200 mijl)
Maximum snelheid 100 km/u (62 mph)

 
 

 

 

       
STAGHOUND T17E2 AA
 
  Deze luchtafweerversie van de T17E1 Staghound was bewapend met twee machinegeweren .50cal (12,7 mm) gemonteerd in een zeshoekige speciale toren die aan de bovenkant was geopend. De machinegeweren konden net zo goed worden gebruikt tegen terrestrische als luchtdoelen. 

Het gepantserde squadron van de Belgische Strijdkrachten in Groot-Brittannië gebruikte een klein aantal T17E2 zoals bepaalde cavalerieregimenten gepantserd na 1945.

De gendarmerie aanvaardde er tijdens de winter 1944-45 acht van hen bestemd voor de Mobiele Groep gestationeerd in Brussel.
     
 
   

Bemanning 5
Lengte 5,49 meter
Breedte 2,69 meter
Hoogte 2,36 meter
Strijd tegen het gewicht 14 t
Afscherming en bewapening
Afscherming 9 - 44 mm
Belangrijkste bewapening 37mm M6
Secundaire bewapening 2-3 x .30 cal (7,7 mm) Browning M1919A4 machinegeweer
Mobiliteit
Motor 2 x GMC 270, 2 x 97 pk
Aandrijving 4 x 4
Snelheid op de weg 89 km/u
Verhouding vermogen/gewicht 13,9 pk/t
Bereik 724 km

 
 
 

 

 

       
STAGHOUND T17E1
 
  De pantserwagens T17 Deerhound (6 wielen)
en T17E1 Staghound (4 wielen) waren twee pantserwagens geproduceerd door de Amerikanen tijdens de 2e WO. 

Het Amerikaanse leger toonde echter nauwelijks interesse voor deze voertuigen en ze zullen aan de Britten worden geleverd. 

De staf van het squadron pantserwagens van de brigade Piron
omvatte 3 T17E1 Staghound in zijn sterkte geleverd door de Britten.
   
 
   

Algemene karakteristieken
Bemanning 5
Lengte 5,49 meter
Breedte 2,69 meter
Hoogte 2,36 meter
Strijd tegen het gewicht 14 t
Afscherming en bewapening
Afscherming 9 - 44 mm
Belangrijkste bewapening 37mm M6
Secundaire bewapening 2-3 x .30 cal (7,7 mm) Browning M1919A4 machinegeweer
Mobiliteit
Motor 2 x GMC 270, 2 x 97 pk
Oponthoud 4 x 4
Snelheid op de weg 89 km/u
Verhouding vermogen/gewicht 13,9 pk/t Bereik 724 km

 
 
         
 

 

 

       
AEC MATADOR Mk.III
 
 
 

 

 

       
MINERVA TT
 
    Minerva en Willys-Overland die in België werden geassembleerd, werden aangeschreven. Laatstgenoemde kreeg in 1951 opdracht 2.500 stuks Jeeps CJ-3A in militaire uitvoering te bouwen.  
 
         
 
         
 

 

 

         
   
 
LUCHT LANDINGSVOERTUIG AS 24
 
 


Scan: George Roosemeyers
 

         
         
   
         
   
 
Dit voertuig is bestemd voor luchtlandingstroepen. Het is licht, verplaatst zich snel, kan zware vrachten aan en kan opgeplooid worden zodat het zeer weinig plaats neemt bij het transport en het parachuteren.
 
         
 



   
   

BESCHRIJVING
Driewieler met achteraandrijving en 4 versnellingen.
Het frame is uitschuifbaar.
Het ontplooien duurt 1 minuut.

MOTOR;
Tweecilinder, tweetakt, 15 PK, 243,5 cm3,
luchtgekoeld, Kickstarter.

AFMETINGEN:
Opengeplooid;       In werking:
Lengte: 1,04 m      Lengte: 1,83 m
Breedte: 1,64 m
    Breedte: 1,64 m
Hoogte: 0,75 m      Hoogte: 0,87 m


GEWICHT:
Ledig: 175 kg
Geladen: 530 kg maximum - 4 personen of
1 gewapende Chauffeur en 250 kg lading.

SNELHEID:
Maximum 59 km/u op de weg.

 
         
   
         
         

 

 

       
JCB LUV 4x4 Light Utility Vehicle
 
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
4X4

Constructeur
JCB
Bouwjaar: 2008
Afmetingen
Lengte: 2914 mm
Breedte voor: 1520 mm
Breedte achter: 1550 mm
Hoogte zonder ROPS : 1420 mm
Hoogte met ROPS : 1954 mm
Gewicht
Leeg: 916 kg
Maximum: 1716 kg
Motor 
Merk: Lombardini LDW 1003
Type: LDW 1003
Vermogen: 19,5 kW  @ 3600 tr/min
Maximum koppel: 61 Nm @ 2000 tr/min
Prestaties
Maximum snelheid: 45 km/h
Actieradius aan 25 km/h: 14h 
Actieradius aan 45km/h: 7h
Helling: 55%
Afdaling: 55%
Bemanning
2

Algemeen
In dienst sinds: 2009
Aantal in dienst: 38
  Om zich makkelijker te verplaatsen gebruikt de Lichte Brigade op het terrein gebruiken ze ook de Light Utility Vehicle (LUV), een klein voertuig waarmee ze zware bewapening of gewonden kunnen vervoeren.


 
 
 
 

 

 

       
M-gator
 
 
 
  De M-gator is een open terreinwagen met zes wielen die kan deelnemen aan bijzondere, kleinschalige operaties, zoals snelle evacuatieacties van de Brigade Paracommando of B-Fast-operaties. Het voertuig is parachuteerbaar of kan onder een helikopter vervoerd worden. Het functioneert als voertuig voor een kleine medische noodantenne en als rudimentaire ambulance. De experimentele medische antenne die de M-gator vervoert, biedt eerstelijnshulp en wordt op en rond het voertuig opgezet. Ze bestaat uit een tent en medisch materiaal waarmee een dokter en een verpleger één compagnie gedurende drie dagen medisch kunnen ondersteunen.  
 
     
 
     
 

 

 

VOX Nr.18: 06 MEI 1976

Ten behoeve van de Jeepfans
 


 

 

 

VOX Nr.33: 24 SEP 1981

De militaire jeep






 
 

 

 

       
 
WILLYS OVERLAND JEEP CJ3A


 
         

 

 

       
 
LAND ROVER MINERVA


Scan: George Roosemeyers
 
         

 

 

       
 
LAND ROVER 1/4T 4x2


 

             
             
   
   
             
 

MOTOR:
Een 2 1/4 liter benzinemotor met vier cilinders (2286 cc)
Maximum effectief vermogen-70.5 DIN-pk bij 4000 tr/mn
Maximum koppel: 16,5 kgm bij 1500 tr/mn
VERSNELLINGSBAK:
Vier versnellingen vooruit en een achteruit
Alle versnellingen vooruit zijn gesynchroniseerd
REMMEN:
Voetrem: Hydraulische trommelremmen
Handrem: Mechanisch; trommelrem aan de uitgang van de versnellingsbak
AFMETINGEN:
Lengte: ............................. 3,62 m.
Totale breedte: .................. 1,676 m.
Totale hoogte met voorruit: .. 1,714 m.
Totale hoogte met kap: ....... 1,97 m.
Wielbasis: ......................... 2,23 m.
Spoorbreedte: ................... 1,308 m.
Leeggewicht: .................... 1.300 kg.
Nuttig laadvermogen: ............ 650 kg. + gewicht voerder.

   
             
   
 
 
 
 
 
 

 

 

       
         
   
         
   
         
  BESCHRIJVING
Maximum lengte: 3,78 m
Maximum breedte: 1,64 m
Hoogte: 1,62 m
Gewicht: 900 kg
Nuttige lading: 440 kg
Totaal toelaatbaar gewicht: 1.340 kg
Verbruik: 9,5 l/100 km
  TRANSMISSIE
Versnellingsbak vier versnellingen gesynchroniseerd
OPHANGING
Onafhankelijke wielen Torsie-stangen
MOTOR
VW 1584 cm²
Vermogen 48 pk aan 4.000 tr/mn
 
     
 
   
 
 

 

 

       
 
SCOUT CAR M3A1 4x4


 




 
 

 

 

       
 
DODGE STAFF CAR 3/4T 4x4


 

 

 

       
 
VOLKSWAGEN AMBULANCE 4x2
 
 



 
     

 

 

       
 
RENAULT R4 LICHTE VRACHT


 

 

 

       
LMV-IVECO LYNX F1C 0489C
 
  TECHNISCHE FICHE:

Categorie
4x4

Constructeur
Iveco
Bouwjaar: 2005
Afmetingen
Lengte: 5,214 m
Breedte: 2,085 m
Hoogte: 2,208 m
Gewicht
Leeg: 5820 kg
Maximum: 7100 kg
Motor 
Merk: IVECO
Type: IVECO F1C 0489C versie DVD (EURO 3)
Vermogen: 190 pk bij 3700 Tr/Min  
Prestaties
Gemiddelde snelheid: 90 km/h
Maximum snelheid: 110 km/h
Actieradius leeg: 750 Km 
Actieradius maximum beladen: 500 Km
Bemanning
4

Algemeen
Missies: BELUFIL - ISAF 
In dienst sinds: 2007
Aantal in dienst: 438
  Actuele dreigingen zoals terrorisme en de ongecontroleerde verspreiding van massavernietigingswapens nopen tot nieuwe types van operaties die de inzet van mediane, lichte, uiterst mobiele en snel inzetbare troepen vereisen. Naast de MPPV past ook dit nieuwe lichte voertuig volledig in dit plaatje. Dit alle terreinvoertuig wordt in de schoot van de land-, lucht- en medische component uitsluitend gebruikt worden voor operationele taken.

De LMV is in eerste instantie bedoeld als operationeel alle terreinverbindingsvoertuig, waarbij uitgebreid aandacht is besteed aan de bescherming van het personeel aan boord. Hij is bestemd voor teams van gevechtsgroepen die in de toekomst binnen een Belgische deelname aan humanitaire en vredesondersteunende operaties zullen ingezet worden.
 
 
 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina