MOTOREN
 
 
  Artikelen:  
  Intro: Oudgedienden op twee wielen
Intro: De moto in het leger ...
     
  BOMBARDIER 250 cc   Supply code: Z211  
 
  SAROLEA Type 38-39-AS 350 cc
SAROLEA Estafette Type 51 A4 400 cc
SAROLEA Type 38T6
SAROLEA T600
SAROLEA T1000
  In dienst 1948 - Supply code: Z222.100
In dienst 1948 - Supply code: Z222.200
In dienst 1938
-
-
 
 
  FN M XIII
FN 1000 cc Type 12a SM
FN-M-12 SM
FN 450 cc
FN M 86 SM
FN Tricar
  In dienst 1950-
In dienst 1928 -
In dienst 1928 -
In dienst 1937 -
-
-
 
 
  GILLET Type 4678,5
GILLET sidecar 720 AB
GILLET 750 cc
  Supply code: Z221.000
Supply code: - datering 1938
Supply code: - datering 1938
 
 
  BMW 500 cc 12V
BMW R22 MOTO MP
BMW R DRT - Z 858
BMW R 75 met sidecar
  Supply code: Z208.200
-
-
1943
 
 
  ZUNDAPP KS 790 met side car   -  
 
  MINERVA CM-3

  In dienst 1925-30

 
 
  BMW K100: motor voor de rijkswacht
Saroléa M6: motor voor de rijkswacht (foto gezien uit de jaren 40's)
Harley Davidson Electra Glide: motor voor de rijkswacht (foto gezien uit de jaren 70's)
Harley Davidson Duio Glide
     
 

 

 

VOX Nr.01: 09 JAN 1976

 


 

 

 

VOX Nr.18: 14 MEI 1981

De MOTO in het leger






 

 

 

VOX Nr.35: 07 OKT 1982

MOTO BOMBARDIER 250 CC




 

 

 

       
MOTO SAROLEA Type 38-39-AS 350 cc
 
 
 

 

 

       
MOTO SAROLEA ESTAFETTE Type 51 A4 400 cc
 
 


       
 

 

 

       
MOTO SAROLEA 38T6
 
    Deze Saroléa 600cc zijklepper is origineel gemaakt voor het Belgische leger in 1938. De aanpassingen voor het leger waren een verstevigd frame en een kleine benzinetank model 34S.
Na de oorlog heeft het Belgische leger deze moto's terug naar Herstal gebracht waar de Saroléa fabriek deze heeft omgebouwd tot burger versies. Het leger heeft deze dan openbaar verkocht aan de Belgische bevolking. Dit is de rede dat men zo weinig van deze oorlogs moto's tegen komt.
De eerste leveringen van de 600cc zijklepper aan het leger was in 1937 deze verschillen van het 1938 model door het duozadel en de verhoogde uitlaat.
 
 

Sarolea 1938 38T6 600cc Touriste SV

 
 
 
 

 

 

       
SAROLEA T600
 
 
 
 
   

Algemene karakteristieken
Bemanning        1
Lengte  ?
Breedte               ?
Hoogte ?
Strijd tegen gewicht       155kg
Bewapening
Met de hand spannen   -
Mobiliteit
Motor   ?
Oponthoud        ?
Snelheid op de weg        105 km/u
Verhouding vermogen/gewicht ?
Bereik   ?

 
 
 
 

 

 

       
SAROLEA T1000
 
 
 
 
     

Algemene karakteristieken
Bemanning        1-2
Lengte  ?
Breedte               ?
Hoogte ?
Strijd tegen gewicht       545 kg met zijspan
Bewapening
Met de hand spannen   -
Mobiliteit
Motor   ?
Oponthoud        ?
Snelheid op de weg        90 km/u met zijspan
Verhouding vermogen/gewicht ?
Bereik   ?

 
 
 
 

 

 

       
MOTO FN M XIII
 
    - FN 4-takt eencilinder motorblok
- 450 cm3 (84,5 x 80 mm)
- Zijkleppen
- Amal carburateur
- Ontsteking/verlichting door magdyno
- 4-versnellingsbak
- Kettingoverbrenging
- Enkel wiegframe
- Voorvering. Neiman ringvork, ar. Neiman ring cantilever
- Trommelremmen
- 3.50 x 19" banden.
 
 
     
 
 
 
 

 

 

       
FN-M-12 SM
 
 
 
 
geproduceerd in 1937-1939. 
Aangedreven door een 2-cil 992cc zijklepper van 22 pk
   
  Algemene karakteristieken      
 

Bemanning
Lengte
Breedte
HoogteStrijd tegen gewicht

  1-2
?
?
175 kg zonder zijspan
 
  Bewapening      
  Met de hand spannen   of 1 machinegeweer  
  Mobiliteit      
 

Snelheid op de weg
Verhouding vermogen/gewicht

  120 km/u zonder zijspan
?
 
         
 
 
 

 

 

         
FN M 86 SM
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
MOTO FN 1000 cc Type 12a SM
 
     
 
     
 
       
 
 

 

 

       
FN Tricar
 
 
 
   

Algemene karakteristieken
Bemanning        1 + 4
Lengte  ?
Breedte               ?
Hoogte ?
Strijd tegen gewicht       495 kg + 600 kg lading
Bewapening
Met de hand spannen   -
Mobiliteit
Motor   ?
Oponthoud        ?
Snelheid op de weg        75 km/u
Verhouding vermogen/gewicht ?
Bereik   ?

 
 
     
 
 

 

 

       
MOTO GILLET
 
 
 
 
 

 

 

       
MOTO GILLET sidecar 720 AB
 
   

Merk: Gillet

Type: 720 AB

Jaar: 1938

 
 
     
 
     
 
   

Algemene karakteristieken
Bemanning        1-2
Lengte  ?
Breedte               ?
Hoogte ?
Strijd tegen gewicht       420 kg met zijspan
bewapening
Met de hand spannen   -of 1 machinegeweer
Mobiliteit
Motor   ?
Oponthoud        ?
Snelheid op de weg        85 km/u met zijspan
Verhouding vermogen/gewicht ?
Bereik  140km

 
 

 

 

       
MOTO GILLET 750 cc
 
 
  René Gillet 1939 Model “G” 750 cc zijklepper V-twin frame # 9339.CD.6303 motor # CI 734326.I.40

René Gillet werd in 1877 geboren in het Franse Troyes als zoon van een spoorwegbeambte. Hij was mechanisch begaafd en begon rond zijn twintigste te experimenteren met het bouwen van motoren.  Bij zijn eerste pogingen om gemotoriseerde fietsen te bouwen plaatste hij de motor boven het voorwiel zoals de gebroeders Werner deden, maar later verplaatste hij de motor naar de beugelpositie. Aanvankelijk bevond zijn atelier zich in de Villa Collet, een zijstraat van de Rue Didot in het 14e arrondissement van Parijs.  Later verhuisde hij naar een groter pand aan de Route d'Orléans in Montrouge, slechts een paar kilometer naar het zuiden. De productie van motorfietsen op commerciële schaal begon rond 1902 en vanaf 1904 richtte de heer Gillet zich vooral op de ontwikkeling van 45o V-twin motorfietsen.   
Het eerste model was een 500 cc machine met automatische inlaatkleppen.   
De machines van René Gillet werden erg populair vanwege hun stevige constructie en betrouwbare werking. 
Ze waren vooral geschikt voor gebruik met een zijspan en het Franse leger en de politie werden vaste klanten van het bedrijf. In de jaren dertig bestond de modellijn uit vier basistypen, allemaal zijkleppen.  
De modellen L en H waren 350 cc en 500 cc singles, Model G en J waren 750 cc en 1000 cc v-twins. 
Na 1945 liepen de zaken terug wegens gebrek aan ontwikkeling; er werden enkele lichte tweetaktmodellen op de markt gebracht maar in 1955 werd het bedrijf overgenomen door Peugeot en in 1958 viel het doek.  
Dit model G heeft boring x slag van 97,7 x 70 mm en levert 14 PK. 
De benzinecapaciteit is 13 liter, het oliecompartiment heeft een inhoud van 6 liter.  
De wielen zijn snel afneembaar en verwisselbaar. 
De koppeling kan met de hand en met de voet worden bediend. Topsnelheid is 110 km/uur, gewicht 165 kilogram.  
 
 
     
 
 

 

 

       
MOTO BMW 500 cc 12V
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
BMW R22 MOTO MP
 
 
      TECHNISCHE FICHE:

Constructeur
BMW
Versie
R22 R1150RT
Bouwjaar
2004
Afmetingen
Lengte : 2,23 m
Hoogte tot aan zadel : 0,85 m
Gewicht
Leeg : 262 kg
Maximum : 284 kg
Motor
Merk : BMW
Vermogen : 70kw - 95 pk bij 7.250 t/min
Prestaties
Gemiddelde snelheid : 120 km/u
Maximum snelheid : 202 km/u
Bemanning
1
Algemeen
In dienst sinds : 2003
Aantal in dienst : 72
Uit dienstname : 2015

 
 
 
 
 

 

 

       
MOTO BMW R-75
 
 
 
 
 
 
 

 

 

         
MOTO BMW R DRT
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

       
MOTO ZUNDAPP KS750
 
 
 
 
 
 
 

 

         
Vorige pagina
  Menupagina BSD   Volgende pagina